زمان انتشار : ۱۵ اردیبهشت ,۱۳۹۷ | ساعت : 11:46 | کد خبر : 5632 |
,

اگر احزاب حامی ایران در انتخابات لبنان قدرت زیادی به دست آورند؟ /پیش بینی «گلوب اند میل»

شفقنا نظرسنجی- اگر حزب الله و دیگر احزاب شیعه حامی ایران در انتخابات لبنان قدرت زیادی به دست آورند، عربستان سعودی و اسراییل از وقوع آن به شدت برآشفته می شوند. هراس آنها و ترس ایالات متحده این است که لبنان را درون هلال نفوذ ایرانی-سوری ببینند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، عربستان سعودی با برقراری بایکوت اقتصادی علیه لبنان تلافی می کند. اما راه اندازی جنگ از سوی عربستان یا اسراییل بعید به نظر می رسد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، نشریه کانادایی گلوب اند میل در تحلیلی به قلم اریک رگالی* به اهمیت و پیش بینی انتخابات لبنان پرداخته و نوشته است: پس از نه سال لبنان در روز یکشنبه ۶ می ۲۰۱۸ برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود که نتایج آن برای همه منطقه خاورمیانه حائز اهمیت است. آیا نتیجه انتخابات لبنان محاسبات ژئوپولیتیک مابین ایران و عربستان سعودی را که در تلاشند لبنان را به یک دولت نیابتی تبدیل کنند، تغییر خواهد داد؟

این کشور کوچک مدیترانه ای که جمعیتی نزدیک به ۶ میلیون نفر از جمله حدود دو میلیون پناهجوی سوری و فلسطینی را در خود جای داده، سال هاست که در میانه یک کشمکش قدرت مابین ایران و عربستان سعودی به سرمی برد. رزمندگان حزب الله لبنان به پشتیبانی ایران در آماده باش همیشگی جنگ با اسراییل به سر می برند. اروپا و ایالات متحده هوشیارند که به لبنان آسیبی نرسد. این کشور تنها دموکراسی عربی در خاورمیانه است. پیروزی انتخابات -و شکل گیری یک دولت پایدار و فراگیر- نه تنها برای پایداری لبنان همیشه شکننده حیاتی است، بلکه برای ثبات در خاورمیانه نیز ضروری می باشد.

تنها چند ماه پیش، این احتمال به وجود آمد که انتخابات به تاخیر بیفتد. چرا این اتفاق نیفتد؟ 
سعد الحریری، نخست وزیر لبنان به خانه بازگشت. شاید به یاد آورید که وی در روز ۳ نوامبر ۲۰۱۷ به طرز مشکوکی در بیروت ناپدید شد و روز بعد در ریاض از شبکه تلویزیونی عربستان سعودی به طور غیرمنتظرانه اعلام استعفا کرد (وی متولد عربستان سعودی است و تابعیت سه کشور عربستان، لبنان و فرانسه را داراست). ناگهان لبنان فاقد رهبر شد و این احتمال به وجود آمد که این کشور وارد یک بحران سخت دیگر شود. اما اکثر ۲۰ حزب برگزیده لبنان -از جمله اهل سنت، شیعیان، اسلام گرایان، مسیحیان، دروزی ها و سکولارها- از حریری حمایت کردند. برآورد آنها این بود که حریری به دلیل موضع گیری سیاسی موافق با حزب الله، از سوی عربستان بازداشت شده است. فرانسه که تا سال ۱۹۴۳ ارباب استعمارگر لبنان بوده است، به حریری کمک کرد تا از عربستان سعودی خارج شود و او را به بیروت فرستاد. در بیروت سعد الحریری مانند یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت و استعفای خود را لغو کرد. با پایان این بحران، امکان برگزاری انتخابات فراهم شد.
چرا این انتخابات حائز اهمیت است؟ 
برگزاری این انتخابات به خودی خود برای لبنان و منطقه خاورمیانه یک معجزه تلقی می شود. آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۰۹ برگزار شد درحالیکه بنابر قانون این انتخابات می بایست هر چهار سال یکبار برگزار شود. اما طی دوره های گذشته با وقوع بحران ها یکی پس از دیگری، به ویژه جنگ سوریه و عدم امکان انتخاب یک رییس جمهور جدید که بتواند مسئولیت امور را برعهده بگیرد، هر تلاشی برای روشن کردن موتور انتخابات در لبنان با شکست مواجه شد. در عرصه بین المللی تاخیر انتخابات لبنان این پیام را دربرداشت که پروژه دموکراسی این کشور کامل و بی عیب نیست.
این انتخابات چه ویژگی خاصی دارد؟ 
در این انتخابات یک قانون انتخاباتی جدید اجرا می شود که به جای ائتلاف گرایی، مبنای آن نمایندگی تناسبی است (دو رای اخذ می شود، یکی از یک فهرست کاندیداها در یک ائتلاف محلی خاص، و یکی دیگر برای یک کاندیدای منفرد از آن فهرست). در نتیجه برای نخستین بار تعداد قابل ملاحظه ای از کاندیداهای جدید – که بسیاری از آنها زنان یا اعضای گروه های مدنی-اجتماعی هستند- از شانس عادلانه ای برای ورود به پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان برخوردار خواهند بود.
بسیاری از کاندیداهای مستقل به گرایش های ژئوپولیتیک سنتی که مثلا یک حزب را حامی ایران (شیعه) یا حزب دیگر را طرفدار عربستان (اهل سنت) معرفی می کند، علاقه مند نیستند. در عوض آنها نگران کیفیت، یا کمبودهای زندگی روزمره -ایجاد اشتغال، جمع آوری زباله ها، آموزش، سلامت و محیط زیست- هستند.
فواد رحمی، رییس انجمن تجار لبنان می گوید: «نکته مثبت در مورد انتخابات پیش رو این است که می تواند ایده های جدیدی به پارلمان بیاورد. کاندیداهای مدنی-اجتماعی می توانند ۵ تا ۱۰ کرسی در پارلمان داشته باشند که اتفاق قابل توجهی است.
چه کسی برنده انتخابات خواهد شد؟ 
تحلیلگران سیاسی می گویند قانون جدید انتخاباتی، پیش بینی اینکه کدام احزاب کرسی ها را به دست می آورند یا از دست می دهند، مشکل کرده است. آنچه فهمیده شده این است که هیچ کس «برنده» انتخابات نخواهد بود زیرا در لبنان انتخابات ها در واقع برنده ای ندارد. از آنجا که قانون اساسی لبنان ۱۸ گروه مذهبی را به رسمیت می شناسد، مانور سیاسی در چشم انداز سیاسی پیچیده و بی نهایت متنوع لبنان این هدف را دنبال می کند که تعادلی در کشور برقرار شود که مانع بروز یک جنگ داخلی گردد، مانند جنگی که طی سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ موجب آسیب زیادی به این کشور شد. در قانون اساسی لبنان تصریح شده است که رییس جمهور یک مسیحی مارونی، نخست وزیر یک مسلمان اهل سنت و سخنگوی پارلمان یک مسلمان شیعه باشد.
با این حال پیش بینی می گردد ائتلاف ۱۴ مارس به رهبری حریری اهل سنت، جنبش آینده که حامی غرب و متمایل به عربستان است، کرسی هایی را به نفع جنبش عمل شیعه محافظه کار و ائتلاف ۸ مارس به رهبری حزب الله، از دست بدهند.
عربستان سعودی از حریری حمایت می کند تا به تضمین پایه های قدرت جنبش آینده کمک نماید. عماد سلامی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنان، دراین باره گفته است: «عربستان سعودی منافع استراتژیک و اقتصادی زیادی در لبنان دارد. همچنین نزدیک به نیم میلیون کارگر لبنانی در عربستان مشغول به کارند. آنچه برای سعودی ها در لبنان حیاتی است، بی طرفی لبنان در سوریه است که این مساله با توجه به حمایت قوی حزب الله از نیروهای دولتی سوریه هدف سختی برای عربستان تلقی می شود.
اگر حزب الله و دیگر احزاب شیعه حامی ایران قدرت زیادی در انتخابات به دست آورند، چه می شود؟ 
حتی اگر بعید باشد، این سناریو محتمل است و عربستان سعودی و اسراییل از وقوع آن به شدت برآشفته می شوند. هراس آنها و ترس ایالات متحده این است که لبنان را درون هلال نفوذ ایرانی-سوری ببینند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، عربستان سعودی با برقراری بایکوت اقتصادی علیه لبنان تلافی می کند، همانگونه که علیه قطر نیز چنین کاری انجام داد. اما راه اندازی جنگ از سوی عربستان یا اسراییل بعید به نظر می رسد. پس از ۷ سال خونریزی در سوریه، جنگ یمن و تلفات پس از بهار عربی در لیبی، دیگر هیچ کس نمی خواهد کشور ویران شده دیگری در خاورمیانه ببیند. به علاوه هیچ کدام از این جنگ ها برنده ای نداشته است. نیروهای حزب الله در لبنان به خوبی آموزش دیده و مسلح هستند و در جنگ اسراییل-حزب الله در سال ۲۰۰۶ پیروزی کاملی به دست آوردند.
آیا سعد الحریری نخست وزیر آینده خواهد بود؟ 
تقریبا با اطمینان می توان گفت بله. تبره، دیپلمات سابق لبنان معتقد است در حال حاضر توافق پشت پرده ای برای انتصاب مجدد سعد الحریری به مقام نخست وزیری در میان کارگزاران قدرت پارلمان صورت گرفته است. حریری به عنوان انتخاب مطمئنی مدنظر قرار دارد زیرا وی مورد اتفاق نظر همه است و برای ایجاد وحدت با حزب الله توافق می کند، حتی اگر حزب جنبش آینده او که از سوی رژیم سعودی حمایت می گردد، مخالف این مساله باشد. وی همچنین فرزند رفیق حریری، نخست وزیر محبوب دو دوره لبنان است که در سال ۲۰۰۵ ترور شد. اینگونه وی در لبنان یک برند محسوب می شود.
*پایگاه خبری شفقنا این مطلب را صرفا جهت اطلاع به فارسی برگردانده و محتوای آن را تایید یا رد نمی کند.

منبع: Globe and Mail

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.