زمان انتشار : ۱۵ بهمن ,۱۳۹۶ | ساعت : 15:55 | کد خبر : 5311 |

میزان رضایت چینی‌ها از سفر به ایران چقدر است؟

شفقنا نظرسنجی- میزان رضایت گردشگران چینی از سفر به ایران توسط دو فعال در حوزه گردشگری بررسی شد و آن‌ها در نظرسنجی انجام شده به نتایج قابل تأملی رسیده‌اند.

به گزارش شفقنا از مهر، فائزه آخوندی و سعید کمایستانی از فعالان حوزه گردشگری هستند که چندی پیش در اولین همایش بررسی راهکارهای افزایش روابط گردشگری بین ایران و چین مقاله ای با عنوان بررسی انتظارات و رضایت گردشگران چینی در سفر به ایران ارائه کردند آن‌ها برای تهیه این مقاله از ۱۵۰ گردشگر چینی که به ایران سفر کرده بودند سوالاتی پرسیده و نظر آنها را درباره میزان رضایت شان از زیرساخت‌ها و وضعیت گردشگری ایران را جویا شدند.

آن‌ها به این دلیل سراغ چینی‌ها رفتند چون معتقدند که هرساله بیش از ۱۵ میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند.

باتوجه به اینکه گردشگران چینی هنگام سفر به مقاصد رتبه بالایی در میزان خرید از کالاهای محلی و پول پرداختی را میان سایر گردشگران دارند، ورود آنان به هرکشوری منجر به درآمد قابل توجهی در زمینه مشاغل مرتبط با گردشگری خواهد شد.

 

جای خالی کتاب‌های تبلیغاتی درباره ایران

این فعالان گردشگری در نظر سنجی خود به این نتیجه رسیده اند که در مورد جذب گردشگران چینی و ایجاد انگیزه سفر به ایران در آنها، ارتباط با دوستانی که قبلا به ایران سفر کرده اند و خاطره خوبی از این سفر داشته اند و یا ارتباط کاری و دوستی با دوستان ایرانی و همچنین تبلیغات مثبت رسانه‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی بیشترین تاثیر مثبت برای سفر به ایران را به وجود آورده است. در مقابل، اخبار و تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و عدم رضایت دوستان و اقوامی‌که قبلا به ایران سفر کرده اند بیشترین جلوگیری از سفر به ایران را درپی خواهد داشت. آنچه از فرهنگ و تاریخ و سفر به ایران تاکنون در تلویزیون چین نشان داده شده و یا کتاب‌های تاریخی و توریستی موجود، اکثرا توسط نویسندگان و تهیه‌کنندگان چینی منتشر شده است و جای کتاب‌های توریستی و منابع تبلیغاتی به زبان چینی که توسط متخصصان صنعت توریسم ایرانی تهیه شده باشد بسیار خالی است زیرا اکثر افراد ایرانی که با زبان چینی و کشور چین ارتباط دارند، مهمترین موضوع فعالیتشان بیشتر به امور بازرگانی اختصاص یافته و به دلیل عدم حمایت مادی، کمتر افرادی هستند که با وجود دارا بودن دانش زبان چینی و آشنایی با فرهنگ چین اقدام به تهیه پروژه‌های تبلیغاتی و فرهنگی کنند.

 

بازدید چینی‌ها از امکان مذهبی

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی، مکان‌های تاریخی و قدیمی‌ایران همچون تخت جمشید، روستاهای قدیمی‌و محله‌های تاریخی از جمله مکان‌هایی است که بیشترین جذابیت را برای مسافران چینی دارد. بسیاری از مسافرینی که به ایران سفر کرده اند اعتقاد دارند ایران کشوری تاریخی و پر رمز و راز است و باید برای کشف آن به این سرزمین سفر کرد.

بسیاری از گردشگران به این نکته اشاره کرده‌اند که با توجه به آشنایی با جاده ابریشم و حتی براساس کلمه فارس که به زبان چینی Bo Si نامیده می‌شود و به معنای پرشیا یا ایران قدیم است، ارتباط زیاد اقتصادی و فرهنگی مابین ایران و چین وجود داشته و برای یافتن داستان‌ها و افسانه‌های این ارتباط به ایران سفر کرده‌اند.

از دیگر مکان‌های موردعلاقه گردشگران چینی در سفر به ایران مکان‌های مذهبی همچون مساجد و امام زاده است. زیبایی‌های هنری همچون آینه کاری، گچبری، نقاشی‌ها و کاشی کاری‌های به کار رفته در این مکان‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است. با توجه به مقایسه سادگی مکان‌های مذهبی و رعب آور بودن محل دفن پادشاهان قدیمی‌چین، بسیاری گردشگران چینی با ورود به چنین مکان‌هایی، زیبایی آن را تحسین می‌کنند.

 

چهره ایرانی‌ها برای چینی‌ها جذاب است

یکی دیگر از جذابیت‌های مورد توجه گردشگران چینی چهره ایرانیان و سبک زندگی آنان است. با توجه به سادگی خانه‌های چینی، ورود به خانه‌های پر زرق و برق ایرانی و آشنایی با آداب و رسوم ایرانیان موقع پذیرایی از مهمان، برای گردشگران چینی بسیار قابل توجه است. می‌توان با گنجاندن بازدید از یک یا دو خانواده ایرانی از اقوام مختلف با شرایط متنوع مالی و فرهنگی، سفری جذاب و به یادماندنی را برای گردشگران چینی را به وجود آورد.

چینی‌ها دربازدید از مکان‌های ذکر شده علاقه زیادی به عکس برداری از آثار تاریخی، مناظر و حتی افراد ایرانی با چهره‌های متنوع و به خصوص کودکان دارند. گرفتن عکس‌های خوب می‌تواند رضایت بسیاری را برای آنان به وجود آورد و از طرفی دیگر از آنجا که گردشگران چینی به هنگام سفر، بهترین عکس‌ها از قسمت‌های جذاب سفر را در برنامه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

ارائه آموزش‌های عمومی‌ برای پذیرش، احترام و برخورد خوب با گردشگران خارجی به خصوص در شهرهای کوچک است. اگر مردم محلی بتوانند به این آگاهی دست یابند که ورود گردشگران چینی به منطقه آن‌ها باعث افزایش اقتصاد محلی و گسترش کار و درامد آن‌ها خواهد شد، قطعا آمادگی پذیرش گردشگران خارجی در منطقه خود را پیدا می‌کنند. همانطور تاکنون در بسیاری از روستاهای ایران خدمات متنوعی برای جذب گردشگران مهیا شده است.

 

چینی‌ها غذا را با چای می‌خورند

به نظر می‌رسد جهت بالابردن میزان رضایت گردشگران چینی از راهنمای تور، بهتر است برای راهنمایانی که قصد همراهی گروه‌های چینی را دارند آموزش ‌هایی در نظر گرفته شود تا راهنمایان با آشنایی بیشتری مربوط به گردشگران چینی، آنان را همراهی کرده و خدمات بهتری به آنان ارائه دهند.

در این آموزش‌ها سبک خاص عادات و علائق چینی می‌تواند جهت آشنایی راهنمایان عنوان شود. به طور مثال اکثر مردم چین همراه با غذا چایی می‌نوشند و نوشابه نمی‌خورند. علاوه بر آن در طول روز نیز عادت زیادی به استفاده از چایی و آب گرم دارند. این مساله باعث می‌شود تا در طول روز به دفعات زیادی نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشند. یکی دیگر از موضوعات مهم که راهنما باید در نظر گیرد این است که گردشگران چینی علاوه بر اطلاعات کلی تاریخی بیشتر به داستان‌های تاریخی، افسانه‌ای و اساطیری علاقمند هستند و جزئیات ریز و دقیق تاریخی برای اکثر آنها جذاب نمی‌باشد. بنابراین راهنمایان می‌توانند در طول مسیربه موضوعاتی همچون داستان‌های تاریخی مرتبط با دو کشور و یا تطابق ساده کتاب‌های ادبی و حماسی ایران و چین بپردازند.

از دیگر مهارت‌های قابل توجه در مورد راهنمایانی که گروه‌های چینی را همراهی می‌کنند، هنر ایجاد ارتباط در میان مسافر و مردم محلی برای عکس برداری و ایجاد رابطه دوستانه است. همانطور که اشاره شد گردشگران چینی علاقه زیادی به عکاسی از مکان‌های تاریخی و مردم محلی دارند و گاها این علاقه زیاد ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در جوامع محلی شود. درواقع راهنما رابط بین گردشگران خارجی و جامعه و مردم محلی است و با مدیریت و ایجاد چنین ارتباطی می‌تواند خاطره زیبایی از سفر را در ذهن گردشگران به وجود آورد. براساس همین ارتباط ساده، رضایت زیادی از عکس برداری و ارتباط با مردم محلی در گردشگران به وجود می‌آید.

قدیمی‌ بودن بسیاری از اتوبوس‌های توربر، غر زدن راننده برای دریافت انعام بیشتر، عدم رعایت قوانین رانندگی همچون سبقت‌های غیرمجاز و روشن نکردن چراغ ماشین قبل از غروب آفتاب، نبودن چایی و آب جوش در ماشین. در عوض نکاتی همچون ساعت زدن در ایستگاه‌های پلیس راه در مسیرهای بین شهری و توانایی رانندگان ایرانی در پیمودن مسیرهای طولانی کوهستانی و ناهموار از نظر گردشگران بسیار قابل توجه بوده است.

 

چینی‌ها کنار هر وعده غذا سبزیجات پخته می‌خورند

یکی از مشکلات مهم گردشگران چینی، عادت نداشتن به غذاهای ایرانی است. به تازگی چندین رستوران چینی در تهران و چند شهر دیگر شروع به فعالیت کردند. اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و عدم دسترسی مکانی در طول مسیر سفر نمی‌توان بیش از یک یا دو وعده از غذای چینی استفاده کرد. در این صورت بهترین راه برای رضایت آنها استفاده از غذاهای ایرانی مورد پسند گردشگران چینی است. به طور مثال چینی‌ها بیش از یک یا دو وعده غذای سرخ شده و خشک را نمی‌پسندند و معمولا در کنار هر وعده غذایی گوشتی عادت به خوردن سبزیجات پخته و چایی دارند. بنابراین با کمی‌اطلاعات درمورد نحوه غذا خوردن چینی‌ها می‌توان نزدیک ترین غذاهای ایرانی به سلیقه چینی را برای گروه‌های چینی تدارک دید. غذاهایی همچون ظرف سبزیجات، دیزی، کباب شیشلیک، انواع آش و حلیم، برنج مخلوط با سبزیجات وخوراک‌ها بیشتر مورد علاقه گروه‌های چینی است.

 

هتل‌ها در ایران گران است

قیمت تمام شده اقامت در هتل‌های ایران در مقایسه با برخی کشورهای توریست پذیر و به خصوص کشور چین گرانتر به نظر می‌رسد. از آنجا که قیمت هتل یکی از عوامل مهم و موثر در قیمت گذاری تور است و به دلیل عدم ارائه سوبسیت دولتی برای هتل‌های ایرانی، معمولا از نظر اقتصادی قیمت تمام شده تور ایران در مقایسه با سایر کشورها برای گردشگران چینی بالاتر است. علاوه بر مساله قیمت، مواردی دیگر همچون عدم برخورد مناسب با مراجعه کنندگان، سرعت پایین در پذیرش گروه‌ها و گاها بی نظمی‌های اتفاقی در امور اداری هتل از مهمترین عوامل نارضایتی گردشگران چینی بوده است.

جدای از آن برای حل مشکلات داخلی هتل‌ها و بالابردن میزان رضایت گردشگران چینی از هتل‌های ایران، آموزش و تغییر الگوی رفتاری مجموعه کارکنان هتل‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

علاوه بر مسائل فوق، موارد دیگری که در رضایت گردشگران چینی از هتل بسیار تاثیر گذار خواهد بود عبارت اند از:

* ارائه خدمات ساده‌ای همچون اضافه کردن یک یا دو غذای چینی در بوفه صبحانه مانند رشته و سبزیجات پخته و دامپلینگ.

* برای گروه‌های چینی وجود کتری برقی در اتاق‌ها از ضروریات سفر است زیرا چینی‌ها عادت زیادی به مصرف چایی و نودل دارند.

* وجود اینترنت با سرعت بالا یکی از مهمترین نیازهای گردشگران پس از بازگشت به هتل است. گردشگران چینی معمولا هر روز بعد از اتمام تور گزارشی کوتاه همراه با بهترین عکس‌های خود در برنامه اجتماعی ویچت به اشتراک می‌گذارند، وجود اینترنت رایگان با سرعت بالا می‌تواند رضایت مسافران را بسیار فراهم کند.

* کارکنان پذیرش هتل و راهنمایان تور باید این مساله را بدانند که حتی المقدور اتاق‌های گروه‌های چینی در طبقه چهارم نباشد زیرا به دلیل باورهای خرافی ممکن است بسیاری از مسافران چینی در این طبقه احساس راحتی نداشته باشند.

* بهترین اندازه تخت در اتاق‌ها از نظر گردشگران چینی، عرض ۱۲۰ سانتیمتر برای تخت یک نفره و عرض دو متر برای تخت دو نفره است.

یکی از نارضایتی‌های مسافران چینی فرودگاه‌های ایران است که خدمات بین المللی ضعیفی دارد. آن‌ها به مساله تاخیر پروازها و عدم اطلاع رسانی دقیق نیز اشاره کرده اند.

باتوجه به اینکه حل چنین مساله ای خارج از اختیارات و توان آژانس هواپیمایی و راهنماست در این موارد تنها راه بالا بردن رضایت مسافران تلاش برای ارائه خدماتی همچون مهیا کردنن مکانی مناسب درهنگام تاخیر است.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.