زمان انتشار : ۲۲ مهر ,۱۳۹۶ | ساعت : 09:51 | کد خبر : 4723 |
,

گمانه زنی های وال استریت ژورنال از گام های بعدی برجام

شفقنا نظرسنجی- اگر ایران اعلام کند که رضایت این کشور تامین نشده -احتمالا به این معنی که تحریم های ایالات متحده باقی مانده است- می تواند تصمیم بگیرد که توافقنامه را متوقف کرده و از آن خارج شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان «۵ نکته در مورد رییس جمهور ترامپ و توافق هسته ای ایران»، به قلم لورنس نورمن نوشت: آنچه در ادامه می آید، ۵ مرحله ایست که ممکن است به دنبال تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر عدم تصدیق پایبندی ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اتفاق بیفتد.

رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفت در روز جمعه توافق هسته ای ایران را تایید نکند و وعده داد که اگر کنگره و همپیمانان آمریکا در جهت رفع نگرانی های او تلاش نکنند، آن را لغو خواهد کرد. اما این حرکت آمریکا موجب عقب نشینی ایران نمی شود. در ادامه گام های احتمالی بعدی آمده است.

۱- وضع شروط سخت تر 

مقامات دولت ترامپ گفته اند که نخستین گام آنها درخواست از کنگره برای اصلاح قانونی در ایالات متحده است که قانون گذاران در سال ۲۰۱۵ تصویب کردند تا دولت اوباما را وادار کند به طور منظم در مورد پایبندی ایران به توافق هسته ای گزارش دهد. اینک مقامات آمریکایی از قانونگذاران می خواهند شرایط جدید و سخت تری برای ایران وضع کنند. در صورتیکه ایران برجام را نقض کند، کنگره آمریکا می تواند تحریم هایی را که در توافقنامه به حالت تعلیق درآمده، مجددا به جریان بیندازد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این اصلاح قانون تا ماه ژانویه انجام خواهد شد.

۲- آغاز گفتگوها برای یک توافق جایگزین

تیلرسون گفته است زمانی که قانون جدید تصویب شود، دولت ترامپ گفتگوهای ستیزه جویانه ای را با همپیمانان اروپایی خود برای یک توافق «جایگزین» در جهت نگرانی هایی که مقامات آمریکا در مورد توافق فعلی دارند، آغاز می کند. بنابر برجام محدودیت هایی که بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال شده پس از ده سال کم کم محو می شود، و آزمایش های موشکی ایران غیرقانونی اعلام نشده است. یک توافق جایگزین به دنبال آن است که عدم توسعه فعالیت های هسته ای ایران پس از ۱۰ سال یا ممانعت از گسترش برنامه موشک های بالستیک این کشور را تضمین کند.

۳- در صورت نقض توافق 

کنگره می تواند تصمیم بگیرد که ایران ناقض محدودیت هایی است که در قانون اصلاحی ایالات متحده تنظیم شده و تحریم ها را از سرگیرد. یا رییس جمهور ترامپ می تواند تصمیم بگیرد که لغو تحریم های آمریکا را متوقف کرده و آمریکا از توافق خارج شود. این اتفاق منجر به مباحث مدیریت بحران در میان ایالات متحده، ایران و دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات خواهد شد. در طی این مدت، تحریم های اقتصادی اتحادیه اقتصادی علیه ایران همچنان معلق خواهد ماند.

۴- راه حل مناقشه

ایران مجبور خواهد شد طی یک شکایت نامه رسمی اعلام کند که ایالات متحده توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را نقض کرده و خواستار برگزاری کمیسیون مشترک شود که متشکل از یک هیات حل مساله برای رصد نقض عهدنامه است. کمیسیون مشترک ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا به حل و فصل مناقشه بپردازد اما ممکن است مساله را به وزرای خارجه ارجاع دهد که آنها نیز ۱۵ روز برای حل مساله فرصت خواهند داشت. کمیسیون مشترک متشکل از یک مقام عالی رتبه از سوی ایران و نیز ۶ کشوریست که در خصوص توافقنامه مذاکره کرده اند.

۵- ورود یک هیات مستقل

اگر با طی مراحل فوق مناقشه حل نشد، ایران یا آمریکا می توانند درخواست تشکیل یک برد مشورتی ۳ نفره را بدهند که متشکل از نمایندگان شاکی (ایران)، گروهی که از آن شکایت شده (آمریکا) و یک عضو سوم مستقل باشد. این برد نیز ۱۵ روز فرصت خواهد داشت که نظرات خود را ارائه دهد و سپس کمیسیون مشترک ۵ روز فرصت خواهد داشت تا راهکار آن را به بحث بگذارد و موضوع را تعیین تکلیف کند. اگر ایران اعلام کند که رضایت این کشور در این مباحث تامین نشده -احتمالا به این معنی که تحریم های ایالات متحده باقی مانده است- می تواند تصمیم بگیرد که توافقنامه را متوقف کرده و از آن خارج شود.

منبع: وال استریت ژورنال

انتهای پیام

POLLS.SHAFAQNA.COM

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.