زمان انتشار : ۲۱ مهر ,۱۳۹۶ | ساعت : 13:25 | کد خبر : 4717 |
,

رواج خشونت های مذهبی علیه اقلیت ها در پاکستان: پیو گزارش داد

شفقنا نظرسنجی- پاکستان از جمله کشورهای پرجمعیتی است که در طی سال های اخیر نرخ شاخص خشونت های اجتماعی در آن همواره «بسیار بالا» بوده و تبعیض علیه گروه های اقلیت مذهبی همچون مسلمانان شیعه و مسیحیان در آن شایع است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ۵ سال پیش مردان مسلح طالبان در پاکستان تلاش کردند ملاله یوسف زی را به دلیل دفاع او از تحصیل دختران به قتل برسانند. طالبان در دفاع از این اقدام خود ادعا کرد که فعالیت های تحصیلی این دختر ۱۵ ساله طرفداری از غرب و اقدامی غیراسلامی است.

این سوء قصد در زمانی اتفاق افتاد که خشونت های اجتماعی از جمله مذهبی هم در سطح جهانی و هم در پاکستان بسیار زیاد بود. به تازگی این خشونت ها در پاکستان تاحدودی کاهش یافته اما هنوز هم این کشور با چالش های بسیاری در این حوزه مواجه است.

مرکز تحقیقات پیو در ارزیابی سالانه محدودیت های مذهبی جهان، این سوء قصد و دیگر خشونت های اجتماعی مذهبی را رده بندی کرده است. شاخص خشونت های اجتماعی (SHI) یک شاخص ۱۰ امتیازی است که به سنجش مصداق های خصومت مذهبی از سوی اشخاص خصوصی، سازمان ها یا گروه های اجتماعی می پردازد.

در سال ۲۰۱۲، یعنی سالی که ملاله مورد سوء قصد قرار گرفت، خصومت های اجتماعی از جمله مذهبی با عدد ۹.۸ در بالاترین میزان خود در طی ۶ سال اخیر در سطح جهانی و نیز پاکستان قرار داشت. بنابر گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد آزادی مذهبی، در طی سال های اخیر تبعیض علیه گروه های اقلیت مذهبی در پاکستان همچون مسلمانان شیعه و مسیحیان شایع بوده است.

در سال های پس از ۲۰۱۲، خشونت های مذهبی تا اندازه ای در پاکستان کاهش یافت اما در سال ۲۰۱۵ -یعنی جدیدترین سالی که داده های آن در دسترس است- میزان خشونت مذهبی در این کشور با شاخص ۷.۲ هنوز در سطح «بسیار بالا» قرار داشت.

یک نگاه اجمالی به محدودیت های مذهبی شامل قوانین و سیاست های دولتی و خشونت های اجتماعی نشان می دهد در سال ۲۰۱۲ پاکستان دارای یکی از بالاترین نرخ ها در میان ۲۵ کشور پرجمعیت جهان در کنار مصر، اندونزی، روسیه و میانمار بود. در سال ۲۰۱۵ در این کشور همچنان در کنار روسیه، مصر، هندوستان و نیجریه، بیشترین محدودیت مذهبی اعمال گردید.

ملاله در سال ۲۰۱۴ در سن هفده سالگی با دریافت جایزه صلح نوبل عنوان جوان ترین دریافت کننده این جایزه را به خود اختصاص داد. وی به تلاش های خود در خصوص تحصیل دختران ادامه می دهد.

بنابر گزارش مطالعه جمعیت شناسی جهانی مرکز تحقیقات پیو، در سطح جهانی، به طور میانگین زنان سال های کمتری نسبت به مردان به مدرسه می روند. در حالیکه زنان به طور متوسط ۷.۲ سال به طور رسمی به مدرسه می روند، این عدد در مورد مردان ۸.۳ سال است. اما در پاکستان این اختلاف عمیق تر است. در حالی که در این کشور مردان به طور متوسط ۴.۹ سال به مدرسه می روند، زنان تنها ۲.۶ سال آموزش رسمی دریافت می کنند.

منبع: پیو

انتهای پیام

POLLS.SHAFAQNA.COM

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.