زمان انتشار : ۲۶ شهریور ,۱۳۹۶ | ساعت : 10:47 | کد خبر : 4612 |

زنان مسلمان اندونزی حجاب را نشانه استقلال خود می دانند

شفقنا نظرسنجی- نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که زنان مسلمان در اندونزی حجاب را نشانه استقلال خود می دانند.

به گزارش شفقنا از ایرنا، نتایج یک بررسی ملی که اخیرا از سوی موسسه «ایسیاس یوسف اسحاق» در اندونزی انجام داده است، نشان می دهد که بیش از ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان موافق با حجاب زنان هستند.

طبق نتایج این نظرسنجی بیش از ۸۰ درصد از زنان مسلمان می گویند حجاب یک تحمیل از سوی مردان نیست.

در واقع ۷۸.۲ درصد از زنان مسلمان اندونزیایی که در این نظرسنجی شرکت کردند ابراز داشتند که از پوشش حجاب استفاده می کنند.

برخلاف ادوار گذشته در اندونزی مانند دهه ۱۹۸۰ میلادی که پوشش حجاب در مدارس عمومی ممنوع بود، اما اکنون دانش آموزان و معلمان برای پوشش داشتن تشویق می شوند.

در واقع، هنرپیشگان، سیاستمداران، زنان تاجر، افسران پلیس، نیروهای نظامی و حتی زنان ورزشکار در عرصه ملی، رویکرد گسترده ای نسبت به استفاده از حجاب در زندگی شخصی و حرفه ای خود یافته اند.

در حال حاضر تنوع حجاب در جامعه اندونزی بسیار گسترده است به گونه ای که طراحان و مدل سازان نه تنها مدل های مرسوم قدیمی و عادی بلکه طرح های مجلسی و رسمی هم ارائه می کنند که در میان مردم جامعه با استقبال زیادی روبرو شده است.

از این رو تاکنون چند طراح ملی در ارائه انواع مدل های حجاب متنوع مورد تحسین قرار گرفته و بسیاری از هنرمندان ملی برای ارائه این مدل ها و بازاری کردن طرح های مختلف حجاب به ویژه اشکال روسری های مختلف به صورت آنلاین و آفلاین فعال هستند.

به نوشته تارنمای «تودی آنلاین»، در حالیکه طراحان و مدل سازان مسلمان انگیزه های مذهبی برای فعالیت در عرصه حجاب را از مهمترین مشوق های خود می دانند، اما بسیاری از غیرمسلمانان به دلیل سود مناسب این بازار در آن مشارکت دارند.

به هرصورت فعالیت در عرصه حجاب در اندونزی یکی از بزرگترین حوزه هایی است که طراحان و سرمایه گذاران نمی توانند آن را نادیده بگیرند.

یکی دیگر از یافته های این بررسی مربوط به تحصیلات و درآمد افرادی است که از حجاب استفاده می کنند.

برخلاف پیش فرض های معمول در مورد کسانی که از حجاب در اندونزی استفاده می کنند، نتایج این مطالعه نشان می دهد که تقریبا ۹۵ درصد از زنان مسلمان محجبه در اندونزی دارای تحصیلات عالیه هستند.

طبق این بررسی ۸۰ درصد از زنان اندونزیایی که دارای تحصیلات پایین و یا متوسط هستند نیز از حجاب استفاده می کنند.

علاوه براین، یکی دیگر از نتایج این بررسی نشان می دهد که زنانی که از درآمد بیشتری در اندونزی برخوردارند احتمالا بیشتر از حجاب استفاده می کنند.

این نظرسنجی نشان می د هد در اندونزی زنان با موقعیت اقتصادی – اجتماعی بیشتر احتمال دارد از پوشش سر به عنوان بخشی از پوشش معمول خود استفاده کنند.

طبق این بررسی، در اندونزی معنای حجاب دستخوش تحول شده است. دیگر حجاب در این کشور مانع آموزش و اشتغال زنان محسوب نمی شود بلکه در عوض این پوشش به عنوان یک نماد برای زنان تحصیلکرده و موفقیت های حرفه ای قابل تصور است.

از نظر افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند: حجاب یک نوع پوشش است که از نظر بسیاری از زنان اندونزیایی نشانه استقلال آنهاست.

موسسه ایسیاس یوسف اسحاق که قبلا موسسه مطالعات جنوب شرق آسیا نامیده می شد، یک مرکز پژوهشی سنگاپوری درحوزه روابط اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و تحولات در آسیای جنوب شرقی و محیط زیست است که سال ۱۹۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ تغییر نام داد.

انتهای پیام