زمان انتشار : ۷ مرداد ,۱۳۹۶ | ساعت : 04:10 | کد خبر : 4440 |
,

موافقت اکثر مردم ایران از برجام: نظرسنجی «ایران پُل» نشان داد

Capture

شفقنا نظرسنجی- نتایج جدیدترین نظرسنجی ایران پُل از ایرانی ها نشان می دهد که اکثر مردم ایران معتقدند در صورت نقض برجام از سوی ایالات متحده، دولت ایران نیز باید بخشی از برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، واشنگتن پست نوشت: رییس جمهور ترامپ هوادار دوران «خطرناک» اوبامایی توافق هسته ای با ایران نیست. هرچند دولت او در ماه جاری توافق هسته ای با تهران را پذیرفت، اما این اتفاق پس از بحث های داخلی داغی صورت گرفت. حتی پس از اعلام پذیرش برجام، ترامپ در هفته جاری هشدار داد که ایران «جسورتر» شده و در صورت نقض مفاد توافقنامه، با «مشکلات بزرگ بزرگی» مواجه خواهد شد.

اما رییس جمهور آمریکا تنها کسی نیست که نگران پایبندی به این توافق است. داده های یک نظرسنجی جدید از مردم ایران نشان می دهد که اکثر ایرانی ها تحریم های جدید وضع شده از سوی ایالات متحده بر برنامه ی موشکی کشور خود را نقض متن و روح توافق هسته ای می دانند. در همین حال بسیاری از ایرانی هایی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند، می گویند اگر دولت ترامپ توافق هسته ای را لغو کند، دولت ایران می بایست با ازسرگیری جنبه هایی از برنامه ی هسته ای خود، این اقدام را تلافی کند.

این پژوهش بخشی از سلسله مطالعاتی است که شرکت ایران پل در تورنتوی کانادا برای مرکز مطالعات بین الملل و امنیت در دانشگاه مریلند انجام می دهد. این نظرسنجی با پرسش تلفنی از یک جامعه نمونه بیش از هزار نفر انجام شده و حاشیه خطای ۳٫۱ درصد دارد. امیر فرمنش، رییس ایران پل گفته است این نمونه گیری به لحاظ منطقه ای، سن، جنسیت، تحصیلات و قومیت شباهت نزدیکی با جامعه ایران دارد.

جدیدترین داده های ایران پل بیانگر آنست که به طورکلی اکثر ایرانی ها هنوز از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که با عنوان برجام (برنامه جامع همکاری مشترک) یاد می شود و مابین ایران و ۶ قدرت جهانی انجام شد، حمایت می کنند. ۶۷ درصد ایرانی هایی که در این نظرسنجی در ماه ژوئن مورد پرسش قرار گرفته اند، گفته اند بسیار یا تقریبا با برجام موافق هستند، تنها ۲۷ درصد افراد گفته اند ابراز مخالفت کرده اند. حمایت از برجام در ایران نسبت به اوایل سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۶ افزایش یافته، هرچند اندکی نسبت به آگوست ۲۰۱۵، یعنی بلافاصله پس از انجام توافق که حمایت از آن ۷۵ درصد بود، کاهش داشته است.

با این حال هنوز نشانه های قابل توجهی هست که نشان می دهد برجام نتوانسته انتظارات ایرانیان را برآورده کند. بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران می گویند با گذشت دو سال از امضای توافق هسته ای، شرایط زندگی ارتقاء نیافته است. از میان افرادی که حس می کنند طی این مدت شرایط زندگی آنها ارتقاء یافته، تنها ۴ درصد می گویند این تغییر مثبت «بسیار زیاد» بوده است.

در اوایل ماه جاری میلادی ایالات متحده تحریم های جدیدی علیه اشخاص و شرکت های ایرانی که در آزمایش های موشکی نقش داشتند، وضع کرد. در مقابل رییس جمهور حسن روحانی گفت اگر کنگره آمریکا لایحه تحریم علیه اشخاصی که در برنامه موشک بالستیک کشور نقش دارند را به قانون تبدیل کند، ایران نیز پاسخ این اقدام را خواهد داد. بنابر گزارش اسوشیتدپرس روحانی در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه تاکید کرد: «اگر دشمن بخش هایی از توافق را نقض کند، ما هم بخش هایی از آن را نقض می کنیم. اگر همه توافق را نقض کند، ما نیز کل آن را نقض می کنیم».

شایان ذکر است؛ لایحه تشدید تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران، و نیز موارد مشابه برای کره شمالی و روسیه، در روز پنج شنبه در کنگره آمریکا مورد بحث قرار گرفت، اما برای تصویب نیازمند امضای ترامپ است.

منبع: واشنگتن پست 

انتهای پیام

POLLS.SHAFAQNA.COM

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.