زمان انتشار : ۲۰ آذر ,۱۳۹۵ | ساعت : 09:00 | کد خبر : 3036 |
,

قاره سبز در گرداب نارضایتی ها؛ آیا ۲۰۱۷ سالی تفرقه افکن برای اروپا خواهد بود؟

شفقنا نظرسنجی- شکست همه پرسی اصلاح قانون اساسی در ایتالیا اعلان دیگری از نارضایتی نخبگان سیاسی کشورهای اروپایی بود. به دنبال پیروزی برگزیت و دونالد ترامپ، رای نه مردم ایتالیا یک بار دیگر عمق نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی در ملل غربی را نمایان ساخت. از آنجا که چندین کشور دیگر اروپایی از جمله هلند، فرانسه و آلمان انتخابات مهمی در پیش رو دارند، بسیاری نگران هستند مبادا سال ۲۰۱۷، همچون سال ۲۰۱۶ دست کم به لحاظ سیاسی سالی تفرقه افکن باشد.

۲۳۰۳۹_۴۶۰x259

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، بنابر پژوهش های صورت گرفته از سوی موسسه پیو، عوامل مختلفی همچون نارضایتی های اقتصادی، هراس های امنیتی، ناآرامی فرهنگی و عدم اطمینان به نهادهای سیاسی موجب گسترش احساسات ضددولت های حاکم در بخش های گسترده ای از اروپا شده است.

اروپایی ها نسبت به وضعیت اقتصادی آینده بدبین هستند

بسیاری از اروپایی ها از وضعیت اقتصادی موجود ناراضی هستند: در ۵ کشور از کل ۱۰ کشور اروپایی مورد بررسی در اوایل سال ۲۰۱۶، اکثریت مردم اوضاع اقتصادی کشورشان را «بد» توصیف کردند.

eu1

اروپایی ها نسبت به اوضاع اقتصادی برای نسل آینده نیز بدبین هستند به طوریکه طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۵، از مردم ۴۰ کشور دنیا پرسش شد که از نظر آنها آیا زمانی که کودکان کنونی کشور آنها به سن بزرگسالی برسند اوضاع اقتصادی بهتری نسبت به والدین خود خواهند داشت یا بدتر؟ در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا اکثریت مردم باور داشتند که نسل آینده وضعیت بهتری خواهند داشت اما در خاورمیانه، ایالات متحده، و به ویژه در اروپا بدبینی گسترده ای نسبت به اوضاع اقتصادی نسل آینده مشاهده شد.

نگرانی از تروریسم در اروپا فراگیر شده است 

نگرانی ها درباره تروریسم در اروپا فراگیر شده است و بسیاری به وجود رابطه بین بحران پناهجویان و تروریسم معتقد هستند.

eu2

در پاسخ به سوالی در مورد مجموعه ای از تهدیدهای بین المللی، افکارعمومی ۹ کشور از ۱۰ کشور اروپایی مورد بررسی، داعش را نخستین نگرانی خود عنوان کردند. این مساله نشان دهنده نگرانی شدید اروپایی ها از تروریسم به دنبال حملات به پاریس، بروکسل و … است. یافته مهم دیگر پیو حاکی از آن است که در ۱۰ کشور اروپایی مورد بررسی، به طور میانگین ۵۹ درصد اظهارداشتند ورود سیل پناهجویان که از خاورمیانه و دیگر مناطق به اروپا می آیند، احتمال وقوع حملات تروریستی را در کشور آنها افزایش می دهد.

بسیاری از اروپایی ها نمی توانند با تنوع اجتماعی فزاینده در کشورشان کنار بیایند

در پاسخ به این سوال که افزایش تعداد مردمانی که از نژادهای گوناگون، گروه های قومیتی و ملیت های متفاوت هستند، کشور شما را برای زندگی به مکانی بهتری تبدیل می کند یا بدتر، به طور نسبی تعداد کمی پاسخ «بهتر» را انتخاب کردند.

ft_16-12-06_europeconcerns_diversity

در یونان، ایتالیا، مجارستان و لهستان از هر ده نفر دست کم چهار نفر گفتند تنوع فزاینده نژادی برای کشور آنها زیان آور است.

اروپایی ها مطمئن نیستند که نهادهای سیاسی موجود بتوانند بر این چالش ها فائق بیایند

در چندین کشور احزاب سیاسی سنتی در حال از دست دادن حامیان خود هستند و در مقابل احزاب سنت شکن در حال قدرت گرفتن هستند.

eu4

اغلب مبارزه طلبان پوپولیست از احزاب دارای ایدئولوژی راستگرا برخاسته اند همچون حزب پیشرو ملی در فرانسه یا حزب آزادی در هلند. اما احزاب پوپولیست چپ میانه نیز در اسپانیا (پودموس) و یونان (سیریزا) مورد توجه قرار گفته اند. در این میان بحران اعتماد تنها به احزاب سیاسی محدود نمی شود: بسیاری اعتقاد خود را به اتحادیه اروپا از دست داده اند. نرخ محبوبیت اتحادیه اروپا در تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو به طور معناداری کمتر از دوران پیش از بحران اقتصادی شده است.

منبع: پیو 

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.