زمان انتشار : ۱۶ اردیبهشت ,۱۴۰۲ | ساعت : 16:23 | کد خبر : 215712 |
,

«جزیره گوام» ممکن است آغاز جنگ آینده آمریکا با چین باشد!/ گزارش اکونومیست

شفقنا آینده- نشریه اکونومیست نوشت: جزیره توریستی گوام و پاسگاه نظامی حیاتی که آمریکا در این جزیره دارد، به‌طور شگفت‌انگیزی آسیب‌پذیر است و همین هم می‌تواند باعث آغاز جنگ جدید ایالات متحده آمریکا شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ جزیره گوام نیز مانند بسیاری از پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس آرام، درگیر مخلوطی از لذت‌گرایی با جنجال و هیاهوی جنگی است. مسافران ژاپنی و کره جنوبی در سواحل شنی خلیج تومون و تالاب‌های صخره‌ای مرجانی این جزیره لذت می‌برند. بالای آن سواحل در همان نزدیکی پایگاه نیروی هوایی اندرسن قرار دارد که جنگنده‌های اف.۱۵ و بمب‌افکن‌های بی.۱ از روی سواحل رد می‌شوند و آن‌جا فرود می‌آیند. پایین‌دست نیز بندر آپراست که زیردریایی‌های هسته‌ای مدام به آن‌جا وارد یا خارج می‌شوند. بالای جاده- جایی که هنوز پر است از آثار و یادگارهای باقی‌مانده از جنگ پاسیفیک بین آمریکا و ژاپن- تفنگداران دریایی در حال ساختن پایگاهی جدید هستند.

گوام که (به غلط) دوست دارد خود را در دنیا به عنوان بخشی از آمریکا، یا طبق یک شعار تبلیغاتی تحت عنوان «جایی که روز آمریکا آغاز می‌شود» معرفی کند؛ ممکن است محل آغاز جنگ آینده آمریکا با چین باشد. این جزیره ۴۸ کیلومتری که تنها حدود ۱۷۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد، به عنوان غربی‌ترین نقطه آمریکا به این کشور کمک می‌کند قدرت خود را در سراسر اقیانوس آرام اعمال کند. با این حال با بدتر شدن تنش‌های چین و آمریکا بر سر تایوان، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند بازی‌های جنگی ابتدا از این جزیره آغاز خواهد شد- و به عبارت بهتر از نظر بسیاری از کارشناسان این احتمال وجود دارد که دنیا به زودی شاهد حملات موشکی چین و حتی شاید هم استفاده این کشور از سلاح‌های هسته‌ای علیه گوام خواهد بود.

به طرز شگفت‌انگیزی امکانات و بازدارندگی دفاعی موجود برای چنین مجموعه نظامی حیاتی و مهمی که در گوام وجود دارد، ناچیز است. باتری دفاع موشکی تاد که در این جزیره مستقر است، در اغلب مواقع روشن نیست. در مجموع امکانات دفاعی گوام به نظر برای مقابله با حمله محدود کره شمالی در نظر گرفته شده، نه یک حمله تمام‌عیار از جانب چین. پایگاه آندرسن موشک زمین به هوای پاتریوت ندارد، اگرچه در پایگاه‌های آمریکا در کره جنوبی و ژاپن چنین موشک‌هایی مستقر هستند. ناوهای جنگی دارای سیستم‌های دفاع هوایی در این میان می‌توانند محافظت بیشتری ارائه دهند، اما این امکان هم هست که در لحظه موعود این ناوها در حوالی گوام نباشند. تله‌های فلزی موجود در حصارهای اطراف پایگاه‌های گوام نیز به نظر بیشتر برای جلوگیری از ورود مارهای درختی قهوه‌ای طراحی شده‌اند تا حمله غافلگیرانه چین.

چین هیچ‌گاه این موضوع را پنهان نکرده که گوام در تیررس این کشور قرار دارد. موشک دی.اف.۲۶ با برد ۴۰۰۰ کیلومتر معمولاً به نام « قاتل گوام» معرفی می‌شود. در سال ۲۰۲۰ یک ویدیوی تبلیغاتی یک بمب‌افکن چینی را در حال حمله به یک پایگاه هوایی نامعلوم به تصویر کشیده بود که بی‌تردید طبق تصاویر ماهواره‌ای پایگاه اندرسن بود. برای مقابله با خطرات حضور در «منطقه درگیری تسلیحاتی» چین، نیروی هوایی آمریکا در حال توسعه «سیستم دفاعی و رزمی چابک» است که با راهبرد پراکنده کردن هواپیماها برای جلوگیری از حمله چین و مقابله زودهنگام با آن فعالیت خواهد کرد. آمریکا در ماه فوریه این تاکتیک‌ها را در رزمایش مشترک خود با ژاپن و استرالیا در گوام و جزایر مجاور آن تمرین کرد. با این حال در پایان هر روز از رزمایش جت‌ها همه با هم در ردیف‌های منظمی در فضای باز پارک می‌شدند که آن‌ها را تبدیل به یک هدف مناسب برای هر حمله احتمالی می‌کرد. این پایگاه هم‌چنین هیچ پناهگاه تقویت‌شده‌ای برای هواپیما ندارد و سوخت آن‌ها نیز در مخازن بسته‌بندی شده در بالای زمین ذخیره می‌شود.

آسیب‌پذیری گوام در واشنگتن چندان مورد توجه قرار نگرفته، به ویژه به این دلیل که روسای ستاد فرماندهی ارتش در حوزه هند و اقیانوس آرام که مسئول جنگ احتمالی آینده با چین هستند، مدام درخواست محافظت بهتر پایگاه هاوایی را دارند. با این حال به تازگی یک طرح دفاعی در گوام نیز آغاز شده- که همان طرح ۱.۵ میلیارد دلاری پنتاگون برای تقویت پدافند هوایی جزیره گوام است که البته در سال مالی ۲۰۲۴ (که از اکتبر ۲۰۲۳ شروع می‌شود) آغاز خواهد شد.

برای مطالعه متن کامل خبر به اکونومیست مراجعه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.