زمان انتشار : ۷ اسفند ,۱۴۰۱ | ساعت : 17:13 | کد خبر : 215693 |
,

«احتمالاً دو طرف جنگ اوکراین حملات قابل توجهی انجام خواهند داد»: گفتگوی سی ان ان با دیوید پترائوس

 

شفقنا آینده- سی.ان.ان نوشت: جنگ در اوکراین به بن‌بست رسیده، اما این به معنای این نیست که شاهد تغییر در روند این جنگ نخواهیم بود. ژنرال دیوید پترائوس در این زمینه پیش‌بینی می‌کند که روند امسال جنگ متفاوت خواهد بود و احتمالاً دو طرف حملات قابل توجهی انجام خواهند داد. روی‌هم‌رفته؛ جنگ به آشکارسازی ضعف‌های اساسی ارتش روسیه ادامه خواهد داد. ارتشی که زمانی تصور می‌شد یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از سی.ان.ان؛ ژنرال دیوید پترائوس چندین و چند دهه است که به مطالعه جنگ و شیوه‌های جنگی می‌پردازد. او فرمانده نیروهای ایالات متحده در جنگ‌های عراق و افغانستان بوده و بعدتر هم به عنوان رئیس سازمان سیا خدمت کرده است. پترائوس که مدرک دکترای خود را از دانشگاه پرینستون با پایان‌نامه‌ای درباره جنگ ویتنام گرفته؛ به تازگی به همراه اندرو رابرتز مورخ بریتانیایی کتاب «تکامل جنگ از سال ۱۹۴۵ تا اوکراین» را به رشته تحریر درآورده است.

در حوالی اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین دیوید پترائوس با سی.ان.ان در مورد درس‌های بزرگ جنگ اوکراین صحبت کرده است.

او می‌گوید که دلیل شکست‌های روس‌ها در بسیاری از نبردها ضعف‌های چندگانه آن‌ها در زمینه‌های فرهنگ و دکترین نظامی، ساختارهای سازمانی، آموزش و تجهیز بوده است. پترائوس هم‌چنین می‌گوید که این جنگ از بسیاری جهات با جنگ‌های دوران جنگ سرد تفاوت دارد.

پترائوس که در قبال خروج آمریکا از افغانستان انتقاداتی سخت از دولت بایدن کرده بود، با لحن متفاوتی درباره اوکراین صحبت می‌کند و می‌گوید که موضع‌گیری ناتو و غرب در مقابله با تهاجم روسیه بسیار چشمگیر بوده. هر چند به گفته او آمریکا در زمینه ارسال سیستم‌های تسلیحاتی خاص عملکرد بهتری می‌توانست داشته باشد.

سوال: چه کسی برنده جنگ اوکراین خواهد شد؟

پترائوس: برنده جنگ قطعاً روسیه نخواهد بود. به هر حال این کشور در نبردهای کی‌یف، سومی، چرنیهف و خارکف شکست خورده؛ و در تسخیر بقیه سواحل جنوبی اوکراین نیز ناتوان نشان داده و در این میان حتی در زمینه دستیابی به میکولایف و حتی بندر مهم اودسا هم موفق نشده است.

روس‌ها حتی آن چیزهایی را هم که در استان خارکف به دست آورده بودند از دست داده‌اند و مجبور شده‌اند نیروهای خود را از غرب رودخانه دنیپرو در استان خرسون خارج کنند، چرا که اوکراینی‌ها پل حیاتی این منطقه را غیرقابل عبور کرده و ارتباط مقر فرماندهی و سایت‌های لجستیکی را با نیروهای مستقر در شرق رودخانه قطع کرده و آن‌ها را از بقیه نیروهای روسیه جدا کرده‌اند.

سوال: درس‌های جنگ اوکراین برای آینده جنگ چه خواهد بود؟

پترائوس: فکر می‌کنم باید بدانیم که اوکراین تعیین‌کننده آینده جنگ نخواهد بود. در واقع تا حد زیادی این همان چیزی است که اگر در اواسط دهه ۱۹۸۰ جنگ سرد داغ و ملتهب شده و به درگیری مستقیم منجر می‌شد ممکن بود مشابه این جنگ را در آن زمان شاهد باشیم- البته با این توضیح که طبیعتاً این درگیری با مقیاس آن زمان و سیستم‌های تسلیحاتی متداول در زمان جنگ سرد روی می‌داد.

با این حال، ما در حال مشاهده برخی مسایلی هستیم که ممکن است آینده جنگ را رقم بزند. مثلاً در این جنگ شاهد استفاده اوکراین از پهپادهایی با برد و توان متوسط در مقام ناظران هوایی هستیم- که با شناسایی ستادها و مقرهای فرماندهی روسیه و هدف قرار دادن آن‌ها با تسلیحات و مهمات دقیقی که آمریکا ارائه کرده است (با بردی مابین ۷۰ تا ۱۵۰ کیلومتر) روند جنگ را تغییر داده‌اند.

ما هم‌چنین شاهد نقش و تأثیر موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی پیشرفته هوشمندی هستیم که غرب در اختیار اوکراین قرار داده است. در این جنگ هم‌چنین نقش و تأثیر استفاده هوشمندانه از موشک‌های میان‌برد ضد کشتی را هم دیده‌ایم. و البته شاهد استفاده روس‌ها از قابلیت‌های سایبری تهاجمی نیز بوده‌ایم، که البته به موفقیت‌های بزرگی منجر نشده است.

البته شاید مهم‌ترین تفاوت این جنگ با جنگ‌های قبلی را بتوان در این واقعیت سراغ گرفت که ما شاهد جنگی هستیم که برای اولین بار در محضر تلفن‌های هوشمند، اینترنت، و رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی در حال وقوع است.

اما، باز هم تکرار می‌کنم که این‌ها فقط نشانه‌هایی از آینده جنگ بین قدرت‌های پیشرفته هستند. در چنین جنگی سیستم‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی به طور غیر قابل قیاسی توانمندتر خواهند بود و مهمات دقیق بی‌تردید برد، سرعت و قدرت انفجاری بیشتری خواهند داشت.

سوال: آیا شکست روسیه به دلیل شکست اطلاعاتی بوده؟ یا به دلیل ضعف‌های نیروهایش؟ یا به دلیلشکست فرهنگ نظامی روسیه؟ و یا شاید هم همه موارد بالا؟

پترائوس: تمام موارد فوق و البته یک سری موارد دیگر نیز عامل ضعف و شکست روسیه در این جنگ بوده‌اند. در واقع فهرست عوامل شکست طولانی است، از جمله ضعف در طراحی کمپین؛ آموزش ناکافی؛ فرماندهی، کنترل و ارتباطات ضعیف؛ انضباط ناکافی (و فرهنگی تائیدکننده جنایات جنگی)؛ تجهیزات ضعیف (از جمله منفجر شدن برجک تانک‌های روسی)؛ توانایی و لجستیک ناکافی؛ ناتوانی در دستیابی به تمام قابلیت‌های زمینی و هوایی؛ ساختار سازمانی ناکافی؛ کمبود افسران حرفه‌ای؛ سیستم فرماندهی ضعیف؛ فساد فراگیر؛ و ضعف مجموعه‌های نظامی-صنعتی پشتیبان ارتش!

سوال: آیا دوران روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ سر آمده است؟

پترائوس: به هیچ وجه. روسیه هنوز ظرفیت نظامی عظیمی دارد و مطمئناً هنوز هم یک ابرقدرت هسته‌ای است و البته هنوز و هم‌چنان کشوری با منابع عظیم انرژی، معدنی و کشاورزی است. این کشور هم‌چنین دارای جمعیتی حدود ۱۴۵ میلیون نفری است که تقریباً دو برابر جمعیت بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی از قبیل آلمان و ترکیه است که هر کدام حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

سوال: سال دوم یا مرحله بعدی جنگ چه تفاوتی با سال اول خواهد داشت؟

پترائوس: امسال شاهد چندین ویژگی جدید در این جنگ خواهیم بود که مهم‌ترین آن‌ها را در زمینه افزایش قابلیت‌های نظامی اوکراین مشاهده خواهیم کرد؛ مثلاً در وجود تانک‌های غربی و خودروهای جنگی پیاده‌نظام. یا مهمات دقیق دوربرد بزرگ‌تر که توسط ایالات متحده ارائه شده و امکان حملات دقیق تا ۱۵۰ کیلومتر (دو برابر برد مهمات دقیق فعلی) را فراهم می‌کنند. انواع مختلف سیستم‌های دفاع هوایی؛ وسایل نقلیه زرهی و همچنین مقادیر زیادی مهمات از همه نوع باعث تفاوت‌های دیگری در روند جنگ خواهند شد.

سوال: در سال ۲۰۰۳ در آغاز جنگ عراق شما یک سوال پرسروصدا پرسیدید که «به من بگو که این جنگ چگونه به پایان می‌رسد؟». حالا خودتان درباره جنگ اوکراین می‌توانید به این سوال جواب دهید که این جنگ چگونه تمام خواهد شد؟!

پترائوس: فکر می‌کنم نتیجه این جنگ را مذاکره مشخص خواهد کرد. در واقع زمانی که پوتین تشخیص دهد که در میدان جنگ به جایی نخواهد رسید (به خصوص از آن جا که روسیه تنها در سال اول این جنگ احتمالاً چندین برابر آسیب‌های نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در نزدیک به ده سال جنگ در افغانستان را متحمل شده است)؛ در آن زمان مذاکره به عنوان راه‌حل مطرح خواهد شد.

هم‌چنین زمانی که اوکراین به مرزهای توانایی خود برای مقاومت در برابر حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین رسید، طرح پیشنهادی آمریکا برای بازسازی اوکراین- طرحی کاملاً شبیه طرح مارشال- و به دست آوردن یک ضمانت امنیتی آهنین می‌تواند این جنگ را به نقطه پایان برساند. در این زمینه یک تضمین امنیتی کامل برای موفقیت در بازسازی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بسیار مهم باشد.

برای مطالعه متن کامل خبر به سی ان ان مراجعه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.