زمان انتشار : ۲۶ بهمن ,۱۴۰۱ | ساعت : 13:36 | کد خبر : 215668 |
, ,

عبدالرضا فرجی‌راد: سرمایه‌گذاری ها در «توافقنامه ۲۵ ساله چین و ایران» در صورت عدم امضای برجام محقق نخواهد شد/ «اعراب از چینی ها قول گرفته اند کار بزرگی با ایران انجام ندهد»

شفقنا آینده- یک استاد ژئوپلیتیک درباره چشم انداز روابط چین و ایران می گوید: سرمایه گذاری هایی که در توافق نامه ۲۵ ساله پیش بینی شده است تا امضای برجام صورت نگیرد محقق نخواهد شد. از این رو باید رقابتی ژئوپولتیکی در بگیرد و غرب در ایران حضور داشته باشد و چین احساس کنند در اینجا می بازد و آن زمان است که چین وارد سرمایه گذاری در ایران خواهند شد. یقینا در آن زمان اعراب هم حساسیت زیادی نشان نخواهند داد و فضایی برای چین باز می شود که به طور درست و حسابی وارد بازار ایران شوند و متقابلا بازار کشور های حاشیه خلیج فارس را هم داشته باشند.

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در خصوص روابط چین و آمریکا اظهار داشت: در مورد اتفاقات مربوط به بالن ها در امریکای شمالی و در آمریکا و کانادا چینی ها ادعای آمریکا را نپذیرفته اند و در یک مورد اعلام کردند این بالن عاملی تحقیقاتی در مورد مسائل هواشناسی است. آمریکا بالن چینی را با هواپیمای اف ۱۶ منهدم کرد. به گمان من دولت بایدن نمی خواست این کار را انجام دهد ولی به دلیل فشار های رسانه ای و فشار جمهوری خواهان با تاخیری این کار را انجام داد.

آمریکایی ها می خواهند تا زمان انتخابات اوضاع بین چین و آمریکا کمی آرام شود

وی افزود: غربی ها هم مطمئن نیستند که این بالن چینی باشد و ماجرا برای غرب هم تعجب انگیز است. در این مقطع این مسائل تبلیغاتی است. آمریکایی ها می خواهند تا زمان انتخابات اوضاع بین چین و آمریکا کمی آرام شود چون چینی ها موافق حضور جمهوری خواهان تندرو در کاخ سفید نیستند. برخلاف روسیه که علاقمند رای آوردن جمهوری خواهان تندرو است. آمریکا تا اینجا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. چینی ها با اینکه می دانند رقابت بین آمریکا و چین تمام ناشدنی است و چین در اولویت اول همه دولت ها قرار دارد، ولی به دلیل اینکه آمریکا امروز مشغول در روسیه و اوکراین است علاقمند هستند تا همین دولت بر سر کار باشد. فعلا چینی ها بین بد و بدتر، بد را انتخاب می کنند زیرا در دوره ترامپ فشار های زیاید به چین وارد شد.

امروز هم چین به آمریکا حساس است و هم آمریکا حساسیت بالایی به چین دارد

جمهوری خواهان می خواهند تنش در روابط بین چین و امریکا را افزایش بدهند

فرجی راد با بیان اینکه در سفری که رییس جمهور چین و آمریکا به اندونزی داشتند توافق شد که اوضاع را آرام کنند و این به معنی نبود رقابت نیست گفت: امروز هم چین به آمریکا حساس است و هم آمریکا حساسیت بالایی به چین دارد و می خواهند آتش معرکه را تا انتخابات پایین بیاورند. چینی های زیادی در امریکا زندگی می کنند این طیف هم می تواند رای دهنده باشد و موثر واقع شود. چینی ها و هندی ها به کشورهای خود علاقمندند و در خارج سیاست های دولت مبدا را دنبال می کنند. امریکا می خواهد در انتخابات از این آرامش نسبی استفاده کند. رییس کنگره آمریکا باز گفته است می خواهم به تایوان بروم زیرا جمهوری خواهان می خواهند تنش در روابط بین چین و امریکا را افزایش بدهند زیرا امروز دموکرات ها در کاخ سفید هستند. تنش در آمریکا به نفع جمهوری خواهان است.

وی افزود: وقتی نانسی پلوسی در سال گذشته به تایوان رفت تنش بزرگی بین چین و آمریکا ایجاد شد و با توافقی نسبی که حاصل شد دموکرات ها مایل به ایجاد تنش بزرگی بین دو کشور نیستند. چینی ها نیز در جنگ اوکراین به طور نسبی رضایت آمریکا و اروپا را به دست آوردند و کمک ویژه ای به روسیه نکردند چین نفت ارزان روسیه را خرید و غرب هم مخالف این مساله نبود. اگر تولید نفت روسیه کاهش پیدا می کرد قیمت انرژی در جهان پایین نمی آمد. غرب نمی خواهد انرژی جهانی بالای ۱۰۰ و بالای ۱۲۰ دلار باشد از این رو مایل به عرضه انرژی روسیه در بازار ها هستند. چینی ها حواس جمعی دارند و حتی میزان سرمایه گذاری خود را در روسیه کم کردند و خود را تا حدودی با تحریم های جهانی غرب بر علیه روسیه تطبیق دادند.

بیش از ۹۰ درصد توافقنامه هایی که ایران با کشورهای خارجی به امضا می رساند، اجرایی نمی شود

فرجی راد ادامه داد: در مورد سفر اخیر رییس جمهوری به چین باید ابتدا به مساله قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کنم. این متن قرارداد نیست بلکه توافقنامه است. قبلا در دولت هشتم و نهم ایران بررسی هایی انجام شد و اعلام شد بیش از ۹۰% توافق نامه هایی که ایران با کشور های خارجی به امضا می رساند، اجرایی نمی شود. توافقنامه با قرارداد فرق دارد. قرارداد الزام آور است. ایران و پاکستان قراردادی برای ایجاد خط لوله گاز امضا کردند و پاکستانی ها به دلایل سیاسی و مالی این کار را انجام ندادند و امروز کشورمان می تواند از پاکستان شکایت کند چون قراردادی در بین بود اما توافقنامه ها فراوان فراوان امضا می شود و در حقیقت نوعی سند دوستی است و مقدمه ای برای کارهای اقتصادی بعدی است. بنابراین چین تعهدی ندارد که این کار را انجام بدهد.

تا زمانی که توافق هسته ای امضا نشود و اقتصاد ایران باز نشود چین هیچ اقدامی در ایران انجام نخواهد داد

یک روابط اقتصادی ریشه داری بین چین و اعراب در حال شکل گرفتن است

وی با بیان اینکه این سفر ها خوب است اظهار داشت: مقامی از چین به ایران آمده و مقامی از ایران به چین می رود ولی تا زمانی که توافق هسته ای امضا نشود و اقتصاد ایران باز نشود و نتواند از طریق سیستم بانکی با ایران کار کنند، چین هیچ اقدامی در ایران انجام نخواهد داد، این نکته بسیار مهم است.مساله دوم روابط چین و اعراب است آنچه که در خبر ها آمده است روابط اقتصادی چین و کلیه اعراب در حدود چند میلیارد دلار است و گفته می شود روابط با یکی دو کشور حوزه خلیج فارس بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار است. این  روابط، روابط صرف اقتصادی و تجاری نیست. یک روابط اقتصادی ریشه داری در حال شکل گرفتن است که نفوذ چین را در منطقه افزایش می دهد، یعنی چین علاوه بر این که سود مادی تجاری و اقتصادی می برد در منطقه جا پای آمریکا می گذارد. عرب ها به سمت چینی ها تمایل پیدا کرده اند زیرا اعتمادشان را نسبت به آمریکا از دست داده اند.

چین پای آمریکا را در منطقه تضعیف می کند

چین در برابر ایران کار بزرگی نمی کند که فرصت های پدید آمده در جنوب خلیج فارس را از نظر ژئوپولتیکی و اقتصادی و استراتژیکی را از دست بدهد

فرجی راد تصریح کرد: آمریکایی ها به ویژه دموکرات ها روی مسائل حقوق بشر تاکید می کنند. بن سلمان رعایت نمی کند و از این موارد خوشش نمی آید و حکومتی خود محور را در عربستان شکل داده است ولی حکومتی که تغییراتی اساسی به وجود می آورد و عربستان را از سیستم سنتی خود به سیستمی قرن بیست و یکمی تبدیل می کند که مثل مسیر امارات است و رقابتی بین این دو کشور در پیشرفت وجود دارد. وقتی چین حجم عظیمی از تحولات اقتصادی و نفوذ اقتصادی و سرمایه گذاری را در عربستان انجام می دهد، در کنار آن کارهای نظامی می کند و موشک می سازد و برای عربستان و امارات سایت های هسته ای می سازد و شهر های هوشمند ایجاد می کند. چین پای آمریکا را در منطقه تضعیف می کند ضمن اینکه خرید نفت اش هم تضمین شده است. بنابراین چین در برابر ایران کار بزرگی نمی کند که فرصت های پدید آمده در جنوب خلیج فارس را از نظر ژئوپولتیکی و اقتصادی و استراتژیکی را از دست بدهد.

وقتی اعراب گستردگی کار را با چین شروع کرده اند از چینی ها قول گرفته اند کار بزرگی با ایران انجام ندهد

سرمایه گذاری هایی که در توافق نامه ۲۵ ساله پیش بینی شده است تا امضای برجام صورت نگیرد محقق نخواهد شد

وی افزود: اعراب که امروز به سمت چین رفته اند سال ها با چین کار کرده اند یکی از دلایل این است که وقتی اعراب این گستردگی کار را با چین شروع کرده اند از چینی ها قول گرفته اند کار بزرگی با ایران انجام ندهد. مطمئن هستم که چینی ها کار بزرگی با ایران انجام نمی دهند. اگر برجام به جای خود برگردد و توافق هسته ای انجام شود و ایران با اروپا رابطه برقرار کند و چینی ها ببینند فرصت هایی را از دست می دهند ممکن است به بازار سرمایه گذاری ایران برگردند. امروز هم ماشین های چینی و قطعات مختلف وارد ایران می شود یعنی ایران نفت می فروشد و به جای پول کالا می گیرد. سرمایه گذاری هایی که در توافق نامه ۲۵ ساله پیش بینی شده است تا امضای برجام صورت نگیرد محقق نخواهد شد. از این رو باید رقابتی ژئوپولتیکی در بگیرد و غرب در ایران حضور داشته باشد و چین احساس کنند در اینجا می بازد و آن زمان است که چین وارد سرمایه گذاری در ایران خواهند شد. یقینا در آن زمان اعراب هم حساسیت زیادی نشان نخواهند داد و فضایی برای چین باز می شود که به طور درست و حسابی وارد بازار ایران شوند و متقابلا بازار کشور های حاشیه خلیج فارس را هم داشته باشند.

وی در مورد اینکه آیا روی خوشی که رییس جمهور چین به ایران نشان داده در حقیقت دهن کجی به آمریکا است؟ گفت: در سفر هایی که رییس جمهور به کشوری دیگر دارد دو سه ماهی طول می کشد تا برنامه سفر تنظیم شود. اینطور نیست که چینی ها دیروز رییس جمهور را دعوت کرده باشند. دستگاه های مختلفی باید روی این سفر کار کنند و کارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی انجام شود. در جاهای مختلفی مثل ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه کار می شود تا اماده این سفر شویم و در آن کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم.

سرمایه گذاری های چینی ها مثل آزادگان و پتروشیمی و عسلویه و… هم متوقف شده و کار را تعطیل کرده اند

فرجی راد با بیان اینکه چینی ها بلد هستند که پیام های خود را چگونه به غرب برسانند گفت: آقای نت براکس که امروز صحبت می کرد چندان نگران این مساله نبود و منافع چین و آمریکا را در راستای ایران یکی کرده است و گفته است رفتار ایران، رفتاری است که ضمن اینکه ما یعنی آمریکا از این رفتار متضرر می شود چین هم متضرر می شود. آنها می دانند که چینی ها چطور منافع خود را حفظ می کنند و امروز کاری جدی با ایران انجام نمی دهند. یک لیسانسیه علوم سیاسی هم در داخل این را می فهمد که وقتی ایران در تحریم پولی و مالی است چطور می شود در ایران سرمایه گذاری های بزرگی کرد؟ سرمایه گذاری های چینی ها مثل آزادگان و پتروشیمی و عسلویه و… هم متوقف شده و کار را تعطیل کرده اند. پروژه مسکن دولت جدید را هم با توجه به اصرار طرف ایرانی نپذیرفته اند. این ها پروژه های سودآوری برای چینی ها بود و شرکت های متعدد چینی می توانستند فعال شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.