زمان انتشار : ۲۷ آذر ,۱۴۰۱ | ساعت : 16:13 | کد خبر : 215602 |
,

پیش‌بینی سیل انقراض جانوران- در اثر تغییرات اقلیمی- با کمک مدل‌سازی رایانه‌ای/ گزارش ای.بی.سی

شفقنا آینده- شبکه ای.بی.سی نوشت: بر اساس یک مطالعه جدید مدل‌سازی‌های‌ رایانه‌ای نشان می‌دهند که تنوع گونه‌های جانوری در نقاط مختلف جهان تا پایان قرن بیست‌ویکم در حدود ۲۷ درصد یا به بیانی بهتر بیش از یک چهارم کاهش خواهد یافت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ای.بی.سی بعد از اشاره به این که «به گفته محققان حفاظت از تنوع زیستی و کاهش روند تغییرات اقلیمی با هم رابطه مستقیم دارند»؛ نوشته:

یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های اروپا با شبیه‌سازی شرایط زیستی سال‌های آینده پیش‌بینی کرده که دنیا در سال‌های پایانی قرن شاهد دومینو یا سیل انقراض گونه‌هایی از حیوانات خواهد شد. طبق پیش‌بینی این ابزار؛ اگر تغییرات اقلیمی مطابق با سناریوهای بدبینانه‌ای که برای این روند مترتب می‌شود ادامه داشته باشد، گونه‌های جانوری ۳۴ درصد بیشتر از میزانی که پیش‌تر تخمین زده می‌شد منقرض خواهند شد.

مجله ساینس یا علم از زبان پروفسور «کوری برادشاو» یکی از محققین و نویسندگان اصلی این مطالعه نوشته که این پیش‌بینی‌ها که طبق مدل‌سازی کامپیوتری بر اساس داده‌های آب و هوایی و میزان انتشار کربن به انجام رسیده؛ در وهله اول نشان‌دهنده این هشدار است که دنیا باید سیاست‌های کاهش انتشار کربن را با تمرکز بیشتری دنبال کند.

او هم‌چنین می‌گوید که «حفظ تنوع زیستی و کاهش تغییرات اقلیمی رابطه مستقیم با هم دارند و به اصطلاح دست به‌دست و شانه به‌شانه هم پیش می‌روند. این رابطه را البته می‌توان به این شکل هم نگاه کرد که اگر بتوانیم گونه‌های بیشتری را نجات دهیم، توانایی بیشتری در کاهش تغییرات آب و هوایی در طول یک قرن آینده خواهیم داشت».

جووانی استرونا دانشمند کمیسیون اروپا یکی دیگر از دانشمندان و محققین پشت این مطالعه است که می‌گوید برای انجام آن دست به ایجاد ده‌ها زمین مصنوعی- با شرایط زیستی و گونه‌های جانوری مجازی- و بیش از ۱۵۰۰۰ شبکه غذایی زده شده است تا بتواند سرنوشت به‌هم پیوسته گونه‌ها را پیش‌بینی کند.

این مدل‌سازی هم‌چنین نشان داده که مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و استرالیا که در حال حاضر بیشترین تنوع زیستی را دارند، در اواخر قرن جاری بیشترین آسیب را از تأثیرات و تبعات تغییرات اقلیمی و تغییرات کاربری زمین خواهند دید. در این میان گفته شده که گوشتخواران و البته همه‌چیزخواران بیشترین آسیب و تأثیر را از انقراض گونه‌های دیگر خواهند گرفت.

برای مطالعه کامل متن خبر ای.بی.سی مراجعه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.