زمان انتشار : ۱۹ فروردین ,۱۴۰۱ | ساعت : 11:02 | کد خبر : 215382 |
,

‹احیای برجام، آمریکا را ضعیف‌تر از همیشه خواهد کرد›!: روزنامه نیویورک‌تایمز

شفقنا آینده- روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی درباره شرایط حال حاضر دنیا- بعد از حمله روسیه به اوکراین- که آمریکا را در موضع ضعف قرار داده و احتمال به چالش کشیده شدن نظم جهانی به رهبری آمریکا را بیشتر از همیشه کرده است- نوشته که در چنین شرایطی اتفاقی مانند احیای برجام می‌تواند میخی دیگر بر تابوت آمریکا قلمداد شود و این کشور را ضعیف‌تر از همیشه کند. نیویورک‌تایمز البته در این زمینه مواضع آمریکامحور خود را هم فراموش نکرده و ادعا کرده که احیای برجام یا انعقاد یک قرارداد جدید با هر متر و معیاری تنها و تنها به نفع محور ضد دمکراتیک جهان خواهد شد- و این جبهه را تقویت خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، یادداشت نیویورک تایمز که به قلم برِت استفانز به رشته تحریر درآمده؛ با اشاره به پیش‌فرض‌های دولت آمریکا از انعقاد توافق یا پیمانی جدید با جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود- که نویسنده با توجه به رویکرد آمریکامحور و ایران‌ستیز خودش تمام آن پیش‌فرض‌ها را زیر سوال می‌برد. نویسنده در این زمینه از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا می‌پرسد که از قبل یک توافق تازه با جمهوری اسلامی ایران، به دنبال چه چیزی است- و در ادامه هم این موضوع را یادآوری و تاکید می‌کند که اوضاع سیاسی دنیا در قیاس با حتی یک سال گذشته عوض شده و آمریکا دیگر از انعقاد توافق با ایران به دستاورد خاصی نخواهد رسید.

نیویورک‌تایمرز در این زمینه به اهداف و منافع آمریکا از انعقاد توافق برجام- در برهه زمانی چند سال پیش اشاره می‌کند: چند سال پیش، حتی یک سال پیش، دولت آمریکا به آسانی و روشنی می‌توانست پاسخ این پرسش را بدهد که از قبل برجام به دنبال چه دستاوردی می‌گردد؟! اکنون، اما دنیا عوض شده و به عبارت بهتر در یک جهان متفاوت‌تری زندگی می کنیم. جهانی که در آن کشورهایی مانند روسیه و چین، به قطع و یقین خیرخواه آمریکا نیستند و البته کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم به تحریک کشورهای نه چندان خیرخواه، تلفن جو بایدن را- آن‌هم در بحبوحه بدترین بحران ژئوپولیتیک قرن ۲۱- جواب نمی‌دهند. در چنین جهانی اتفاقی مانند امضای برگه احیای برجام بی‌تردید تبعات زیادی می‌تواند داشته باشد- و آمریکا باید پیش از این که دست به این اقدام بزند، بیشتر و دقیق‌تر به پیامدهای گسترده‌تر توافق تازه با جمهوری اسلامی ایران فکر کند.

نیویورک‌تایمز که تا همین اواخر هم به دلیل مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ- و در کل، جمهوری‌خواهان- موافق احیای برجام و انعقاد پیمانی دیگر با ایران نشان داده بود؛ در ادامه مخالفت‌های عجیبش با احیای برجام را با صراحت بیشتری مطرح می‌کند- و ادعا می‌کند که آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای- که به ادعای طرفین تقریبا به نتیجه نرسیده و تنها یک سری اختلافات کوچک مانع اعلام رسمی آن شده‌اند- چشم و گوش بسته و بی‌فکر عمل کرده و تبعات و پیامدهای انعقاد این پیمان را از نظر دور نگه داشته است. نویسنده یادداشت در این زمینه به یکی از معدود موارد باقی‌مانده اختلاف، یعنی چانه‌زنی‌های دقیقه آخر بر سر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی اشاره می‌کند و از دولت آمریکا می‌پرسد که در شرایطی که ایالات متحده آمریکا تاکنون این گروه را مانع و دشمن اصلی آمریکا و منافعش در دنیا و مسوول کشته شدن صدها تن از نظامیان این کشور معرفی کرده، چگونه می‌خواهد با حذف نامش از فهرست تحریم‌ها به قدرت آن بیفزاید و سپاه را در مقابل ایالات متحده دارای قدرت بیشتری کند؟!

نویسنده مطلب با اشاره به این که «برخلاف نظر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا، تهاجم روسیه به اوکراین ارتباط‌ مستقیم تاکتیکی و استراتژیک با گفت‌وگوهای احیای برجام در وین دارد»؛ این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهد که «در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوی رودررو با آمریکا خودداری می‌کند، ایالات متحده، اما، با کمال شگفتی با میانجی‌گری کسی مانند میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه موافقت می‌کند» و نتیجه‌اش هم این می‌شود که می‌بینیم همین آقای اولیانوف خیلی صادقانه می‌گوید که «ایران در گفت‌وگوهای وین خیلی بیشتر از آنچه انتظار داشت، دریافت کرده است». در حقیقت به عقیده نیویورک‌تایمز، آمریکا در مذاکرات احیای برجام امتیازات زیادی- در ازای تقریباً هیچ- به روسیه و ایران داده، و البته این موضوع در حال حاضر، یعنی بعد از حمله روسیه به اوکراین بدتر هم شده است. در واقع نقش مهم روسیه در این مذاکرات باعث شده مسکو، چه توافقی بین ایران و آمریکا منعقد شود و چه نه، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای را در ایران ادامه خواهد داد- بدون این که تحریم‌های بحران اوکراین بتوانند مانعی برای آن ایجاد کنند. هم‌زمان پکن هم به واسطه قرارداد ۲۵ ساله و شراکت چهارصد میلیارد دلاری با ایران، بدون کمترین نگرانی از تحریم‌های آمریکا تجارت سودآور خود را در ایران ادامه خواهد داد.

نویسنده نیویورک‌تایمز با یادآوری این که آمریکا سال پیش دنبال یک توافق هسته‌ای طولانی‌تر و محکم‌تر با ایران بود، نوشته که امسال اما این اهداف از دسترس آمریکا دور شده‌اند- و این کشور باید بعد از توافق خودش را راضی کند به این که دیگر گزینه‌های روی میز همگی بدتر از این توافق بوده‌اند.

به باور نیویورک‌تایمز؛ اما مساله این است که بعد از اصرارهای آمریکا به احیای برجام دیگر در منطقه خاورمیانه کسی باور و اعتمادی به ایالات متحده ندارد و به همین دلیل هم هست که رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلفن‌های کاخ سفید را جواب نمی‌دهند.

نویسنده این روزنامه اعتقاد دارد که به این دلایل است که می‌توان گفت دستیابی به چنین توافقی، یک شکست راهبردی برای آمریکاست- که تنها و تنها می‌تواند بحران را به تاخیر اندازد و در ازای آن بزرگ‌ترین دشمن این کشور را به شدت تقویت کند. معامله‌ای که در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به طور محسوس و ملموسی قدرتمندتر خواهد کرد- و دلیل نارضایتی و ناراحتی عربستان و امارات هم جز این نیست.

نویسنده در پایان حرف اصلی خود را با همان پیش‌فرض‌های ضد ایرانی مطرح کرده است. در واقع به باور نویسنده؛ در این روزها- که آمریکا به دلیل مقاومت قهرمانانه اوکراینی‌ها با تحریم‌های ضد روسیه و تسلیحات پیشرفته آمریکایی، تا حدی توانسته اعتماد به نفس خود را بازیافته و از آن ضعف، آشفتگی و شکاف‌های سیاسی اجتماعی سال‌های اخیرش فاصله بگیرد، دادن امتیازات فراوان به دشمنان آمریکا و احیای توافق برجام پیامی کاملاَ متفاوت با این پیام منتقل می‌کند- و به عبارت بهتر آمریکا را ضعیف و خوار و خفیف می‌کند…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.