زمان انتشار : ۱۴ فروردین ,۱۴۰۱ | ساعت : 14:47 | کد خبر : 215352 |
,

حرکات آینده روسیه چه خواهد بود؟ پیش‌بینی اکونومیست

شفقنا آینده– نشریه اکونومیست در گزارشی درباره آینده جنگ روسیه و اوکراین گزینه‌های پیش‌روی روسیه و ولادیمیر پوتین را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این نشریه با اشاره به این که «نیروهای نظامی روسیه در حال حاضر دست از کی‌یف کشیده‌اند»؛ گزارش خود را با روایت چگونگی تغییر اهداف روسیه در جریان جنگ اوکراین آغاز می‌کند. با توصیف جلسه مذاکره روس‌ها و اوکراینی‌ها در ۲۹ مارس در استانبول…

به گزارش اکونومیست؛ وقتی روس‌ها و اوکراینی‌ها برای گفتگو درباره یک توافق احتمالی روبه‌روی هم نشستند، الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که به منظور ایجاد و افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت مذاکرات، روسیه تمام عملیات‌های نظامی خود را در اطراف کی‌یف و چرنی‌هف- شهری در ۱۵۰ کیلومتری شمال پایتخت- تا حد زیادی متوقف خواهد کرد.

در واقع طبق اعلامیه‌های قبلی روسیه، عقب‌نشینی این کشور از پایتخت اوکراین نمی‌توانست عواقب چندانی برای روس‌ها در پی داشته باشد. در این راستا؛ سه تن از ژنرال‌های ارتش روسیه در جلسه توجیهی وزارت دفاع در ۲۵ مارس گفته بودند که «هدف اصلی روسیه آزادسازی دونباس و دونتسک- دو استان روسی زبان در شرق اوکراین- بوده است». پیش از آغاز تهاجم روسیه نیز نمایندگان و نیروهای نیابتی روسیه در دو جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک توانسته بودند حدود یک سوم دونباس را اشغال کنند. نیروهای روسی از آن زمان به بعد بخش‌های بیشتری از قلمروی مورد نظرشان در این دو استان، از جمله بخش‌هایی از بندر حالا ویران‌شده ماریوپل در دریای آزوف را تصرف کرده‌اند- که به این معنی است که اهداف اصلی مرحله اول عملیات به دست آمده و مرحله اول عملیات تکمیل شده است. به روایت روسیه؛ حمله به کی‌یف نیز در این مرحله یک عملیات ظاهری و فریبنده صرف برای منحرف کردن تمرکز و توجه نیروهای اوکراینی از اقدامات اصلی روس‌ها در دونباس طراحی شده بود.

البته به رغم ادعاهای روس‌ها شواهد و منابع زیادی- از جمله گزارش‌های قبلی رسانه‌های روسیه- حکایت از این دارند که روسیه نه تنها قصد داشت کی‌یف را تصرف کند، بلکه انتظار داشت که این کار به سرعت هم انجام گیرد. حتی اوکراینی‌ها ادعا می‌کنند که لباس‌هایی به غنیمت گرفته‌اند که احتمالاً برای رژه‌های پیروزی ارسال شده بودند. اما تهاجم روسیه با مقاومت شدید اوکراین روبرو شد و در نهایت به اوضاع حال حاضر منجر شد که نیروهای روسیه در حال عقب‌نشینی هستند و چنان هم در این کار عجله دارند که برای جلوگیری از ضدحملات اوکراین پل‌های پشت سر خود را منفجر می‌کنند.

مقامات غربی در این زمینه بر این باورند که روسیه احتمالاً یک تصمیم استراتژیک برای کاهش خسارات خود گرفته است. به گفته آن‌ها «این کشور دست به یک عقب‌نشینی واقعی زده است ، نه یک فریب نظامی. یک شکست شگفت‌انگیز- که می‌تواند بدتر هم بشود. به خصوص بعد از ضدحملات جاه‌طلبانه و موثر ارتش اوکراین در اواخر ماه مارس، که باعث شدند شهر جنوبی خرسون نیز که تنها شهر بزرگی است که روس‌ها آن را اشغال کرده‌اند، به خطر بیفتد».

در ادامه گزارش اکونومیست به شماری از حملات موثر ارتش اوکراین اشاره شده است. از جمله حملات ویرانگر اطراف میرهورود- در نیمه راه کی‌یف و خارکف- که خسارات شدیدی به لشکر ۴ زرهی روسیه وارد آورده و دست‌کم یک پنجم تانک‌های این لشگر را از بین برده- که بخش مهمی از گارد زرهی ارتش روسیه است و برخی از مدرن‌ترین تسلیحات زرهی این کشور را در اختیار دارد.

در ادامه گزارش این موضوع مورد اشاره قرار گرفته که شکست‌ها و ناکامی‌های ارتش روسیه آن را به یک نیروی مصرف‌شده و به‌درد نخور تبدیل نمی‌کند. اگرچه سخنگویان و ژنرال‌های این ارتش زمانی که صحبت از نخواستن کی‌یف می‌کنند، علناً در حال دروغ‌گویی هستند؛ اما همین‌ها وقتی از پیشرفت‌های روسیه در دونباس می‌گویند، کاملاَ دقیق و درست می‌گویند و البته این که تمرکز و تلاش‌هایشان را بر دونباس خواهند گذاشت، باز هم راست است.

 

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.