زمان انتشار : ۳۰ بهمن ,۱۴۰۰ | ساعت : 13:10 | کد خبر : 215234 |
,

هفته سرنوشت‌ساز اوکراین در راه است!: گزارش فارن‌پالیسی

شفقنا آینده– نشریه فارن‌پالیسی در تحلیلی درباره شرایط حاکم بر اوکراین؛ با تاکید بر این‌که به گفته منابع آمریکایی به احتمال زیاد در هفته پیش‌رو شاهد حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهیم بود، از هفته‌ای که در راه است به عنوان هفته سرنوشت‌ساز اوکراینی‌ها نام برده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فارن‌پالیسی این گزارش را که با تیتر «ورود اوکراین به هفته سرنوشت» منتشر شده؛ با این واقعیت آغاز می‌کند که «اگر گزارش‌های اطلاعاتی منابع امنیتی آمریکا را باور کنیم، باید گفت که هفته پیش‌رو- چه در صورت عملی شدن تهدید روسیه مبنی بر حمله به اوکراین و چه حتی در صورت تعیین ضرب‌الاجل و در واقع تعیین تاریخ شروع احتمالی حمله- برای آمریکایی‌ها هفته‌ای پردردسر خواهد بود و واشنگتن را به اشکال مختلف درگیر دردسرهای زیادی خواهد کرد».

فارن‌پالیسی با اشاره به این‌که «خبرگزاری آسوشیتدپرس با استفاده از یک سری اطلاعات افشاشده پرده از آغاز حمله روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه هفته جاری برداشته»؛ به یک سری واقعیات موجود درباره این گمانه‌زنی اشاره می‌کند. از جمله این‌که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده اگر چه از اعلام یک تاریخ دقیق به عنوان روز قطعی حمله روسیه خودداری می‌کند، اما ظاهراً مطمئن است که این اتفاق به طور قطعی رخ خواهد داد. این مقام دولتی حتی در این زمینه به سی.ان.ان گفته که اگر چه نمی‌توان روز حمله را به دقت پیش‌بینی کرد، اما فراموش نکنید که ما مدت‌هاست بر این موضوع تاکید داریم که روس‌ها قطعا دست به این کار خواهند زد!

در ادامه گزارش فارن‌پالیسی می‌خوانیم:

در این بین پیش‌بینی‌های صریح غرب درباره آغاز قطعی و قریب‌الوقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث گیجی و عصبانیت مقامات مسکو شده است. تا جایی که یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین، ساعاتی بعد از تماس تلفنی یک ساعته جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور، تهدیدها و هشدارهای آمریکا را «هیستریک» خوانده و قطعیت آن در نگاه ابرقدرت دنیای غرب را به سخره گرفته است.

بنا بر این گزارش؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوعی دیگر در بازی تعبیر و تحلیل سیاست غرب در زمینه پیش‌بینی قطعیت حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد شده؛ و ادعا کرده که سیاست خبری آمریکا در این زمینه که بر پایه رویکرد بزرگنمایی خطرات مسکو بنا شده؛ با این هدف اجرایی شده که از هر تغییری در وضعیت و استقرار نیروهای روسی در اطراف اوکراین به عنوان کسی یک پیروزی بزرگ برای غرب استفاده شود. در واقع ادعای رسانه‌ها و فشار رسانه‌ای غرب درباره قطعیت حمله روسیه به اوکراین با این هدف انجام گرفته که با کسب یک پیروزی بزرگ از قبل هر تغییری در اردوگاه نظامی روسیه، آن‌چه را که این کشور در تمام این مدت برای رسیدن به آن تلاش و برنامه‌ریزی کرده، با خدشه روبرو کند.

در این زمینه وزارت امور خارجه روسیه پیش‌بینی کرده که «استراتژی دنیای غرب بر دستیابی به این هدف تنظیم شده- که پس از پایان رزمایش نظامیان روسیه و بازگشت ارتش این کشور به پادگان‌های خود، ادعای پیروزی دیپلماتیک کند». وزارت امور خارجه روسیه هم‌چنین تاکید کرده که اصلا از همان ابتدا هم هدف آمریکا جز سو استفاده از این بحران در جهت مطامع خود نبوده است»!

با این حال گذشته از ادعاهای روس‌ها و البته اطلاعاتی که نهادهای امنیتی ایالات متحده منتشر کرده‌اند، دلایل زیادی برای احتیاط درباره افروخته شدن هر جرقه‌ای- که کوچک‌ترینش نیز می‌تواند درگیری را شعله‌ور کند- وجود دارد. خبرگزاری تاس روسیه در این زمینه به نقل از سخنگوی جدایی‌طلبان اوکراینی طرفدار روسیه در منطقه لوهانسک اوکراین نسبت به احتمال آغاز جنگ با حمله قریب‌الوقوع نیروهای دولتی اوکراین هشدار داده و گفته که کمترین بی‌توجهی به این قضیه می‌تواند جنگ را کلید زده و دنیا را علیه روسیه متحد کند.

در این میان بسیاری از سیاستمداران دنیا به دنبال تحلیل رفتارهای طرفین درگیری از طریق نزدیکی و دیدار با هر دو یا حداقل یکی از دو کشور رودررو هستند. در میان مقامات ارشد دنیای غرب، این وظیفه بر دوش اولاف شولز، صدراعظم آلمان افتاده- که آخرین رهبر غربی است که این فرصت را دارد که از طریق دیدار با ولادیمیر پوتین، افکار مسکو و به خصوص رئیس جمهور روسیه را ارزیابی ‎کند. او که پیش از دیدار با پوتین با ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم دیدار خواهد داشت، به احتمال زیاد یکی از انگشت‌شمار مقامات سیاسی دنیا است که در آستانه هفته سرنوشت‌ساز اوکراین، با دیدار مستقیم هر دو طرف درگیری قادر است به ارزیابی دقیقی از وضعیت روحی طرفین دست بزند.

هفته سرنوشت، البته، باعث بروز وسواس‌ها و حساسیت‌هایی هم شده است. از جمله این‌که؛ گزارشی که بی.بی.سی از سفیر اوکراین در بریتانیا تهیه کرده بود که در آن مقام دولتی اوکراینی ادعا می‌کرد کشورش ممکن است مایل باشد از جاه طلبی‌های خود برای پیوستن به ناتو چشم‌پوشی کند، باعث ایجاد نگرانی‌های جهانی زیادی شد، تا جایی که فردای همان روز تکذیب خود سفیر و وزارت خارجه اوکراین را موجب شد.

در عین حال، اما، به نظر می‌رسد داستان در کی‌یف متفاوت است- چرا که یک بار دیگر زلنسکی خواستار خویشتن‌داری و حفظ آرامش شده است. رئیس جمهور اوکراین در این زمینه گفته که «در حال حاضر، بزرگترین دشمن مردم وحشت است و باید این احساس را از مردم دور کرد».

فارن‌پالیسی در سطور بعدی به تماس تلفنی بایدن با رئیس جمهور اوکراین اشاره کرده- که به گفته دولت اوکراین، در این تماس، رئیس‌جمهور اوکراین از بایدن دعوت کرده تا برای کمک به ارسال «یک سیگنال قدرتمند و افزایش ثبات» از کی‌یف دیداری داشته باشد. سخنگویان کاخ سفید البته در گزارش این دیدار به جژئیات زیادی اشاره نکرده و از جمله دعوت رئیس جمهور اوکراین از همتای آمریکایی خود را ناگفته گذاشتند.

فارن‌پالیسی در ادامه گزارش به نقل از ایمی مکینون- که به تازگی از کی‌یف بازگشته- وضعیت حاکم بر منطقه را چنین خلاصه کرده است:

«روز جمعه، در حالی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید پشت تریبون رفته و درباره حمله قریب‌الوقوع و قطعی روسیه (نهایتاَ تا چند روز دیگر) هشدار می‌داد؛ من در کی‌یف داشتم با شماری از اوکراینی‌ها و آمریکایی‌ها شام می‌خوردم».

او می‌افزاید: «در حالی که مهمانان همه اخبار کنفرانس مطبوعاتی را با هم مطرح می‌کردند، فضا چنان سنگین شده بود که همگی به تلفن‌هایمان خیره شده بودیم». با این حال این کارشناس سیاسی می‌گوید که این اشتغال فکر تنها در بین کسانی دیده می‌شد که در فضای خبری این ماجرا غرق شده بودند- و ادامه می‌دهد که بقیه مهمانان رستوران به خصوص اوکراینی‌های معمولی توجهی به اخباری که درباره احتمال حمله روسیه منتشر می‌شد، نشان نمی‌دادند: «همان‌طور که مات اخبار روی صفحه موبایل داشتم پروازی به سمت خانه رزرو می‌کردم، نگاهم به مردم اطراف افتاد و دیدم که سایر حاضرین در رستوران هم‌چنان در آرامش کامل از شب‌شان لذت می‌بردند».

به عقیده این کارشناس سیاسی موضوع مهم در این میان ناهماهنگی عجیبی است که در مواضع آمریکا و اوکراین در مورد احتمال حمله روسیه وجود دارد. او می‌گوید: «در این مورد نوعی اختلاف و ناهماهنگی عجیب و گیج‌کننده بین کی‌یف و واشنگتن دیده می‌شود. یعنی در شرایطی که ایالات متحده حمله روسیه به اوکراین را قطعی می‌داند و می‌گوید که نهایتاَ تا چند روز دیگر روسیه حملات نظامی خود را آغاز خواهد کرد؛ اما در کی‌یف، دست‌کم در ظاهر اوضاع آرام است. حداقل این که هفته گذشته من همه چیز را در پایتخت اوکراین آرام دیدم و بسیاری از اوکراینی‌ها می‌گفتند که به تلاش‌های روسیه برای بی‌ثبات کردن کشورشان عادت کرده‌اند».

به گفته ایمی مکینون؛ «به سختی می‌توان کسی را در کی‌یف پیدا کرد که به اندازه مقامات آمریکایی نگران جنگ روسیه و اوکراین باشد. اما در عین حال، واژگان جدیدی مانند سنگرها، کیسه‌ها، پناهگاه‌ها و جعبه‌های کمک‌های اولیه که وارد مکالمات شده‌اند، حکایت از این می‌کنند که شرایط چندان هم عادی نیست. به هر حال از افراد بسیاری این جملات را هم شنیدم که می‌گویند در صورت حمله روسیه به سمت غرب خواهند رفت. البته بسیاری هم قصد دارند بمانند و بجنگند»…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.