زمان انتشار : ۱۳ بهمن ,۱۴۰۰ | ساعت : 14:26 | کد خبر : 215176 |
,

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست: آینده متعلق به چین خواهد بود!

شفقنا آینده- روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در نگاهی تحلیلی به اوضاع و شرایط خاورمیانه بعد از خروج آمریکا از این منطقه، به ایجاد یک نظم جهانی جدید در این منطقه پرآشوب- و تاثیراتش بر سیاست، اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری اشاره کرده و بر رقابت شدید و فزاینده آمریکا و چین برای حکمرانی در دنیای بعد از کرونا تاکید کرده است. در این گزارش هم‌چنین آمده که در شرایطی که چین به دنبال نفوذ اقتصادی در این منطقه است، رویکردهای آمریکا تنها مبتنی بر فروش انحصاری تسلیحات و البته همکاری‌های امنیتی و دفاعی است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گزارش جروزالم‌پست با اشاره به «کاهش علاقه استراتژیک ایالات متحده به خاورمیانه» آغاز می‌شود. رویکردی که بی‌تردید پیامدهای بسیاری به خصوص برای متحدان آمریکا در منطقه خواهد داشت.

در ادامه نیز با تاکید بر «تمرکز آمریکا بر روی چین- در استراتژی‌های چند دولت اخیر ایالات متحده»؛ این موضوع را «دلیل اساسی تدوین راهبرد محور آسیایی آمریکا» عنوان کرده- که یکی از نتایج اولیه آن توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ بود که بر اساس ایده کاهش حضور و نقش حمایت‌گرانه آمریکا و البته کاهش تنش با ایران شکل گرفته بود.

نویسنده در سطور بعدی با اشاره به اتخاذ استراتژی مهار در قبال چین- با کمک و مشارکت کشورهای آسه‌آن- نوشته: به رغم اتخاذ این استراتژی، اما، رشد اقتصادی، تجاری و نظامی چین ادامه پیدا کرد. رشدی که در روند زمانی خود بعد از بحران کرونا و بعدتر هم خروج آمریکا از افغانستان، به رغم تحریم‌های آمریکا محسوس‌تر و ملموس‌تر و قدرتمندتر نیز شده است.

اما به عقیده جروزالم‌پست؛ این تنها چین نیست که از تغییر تمرکز آمریکا منتفع شده است. این درست است که آمریکا نگاهش را از خاورمیانه برگردانده و به توسعه شدید اقتصادی چین و به‌ویژه طرح یک کمربند و یک جاده پکن معطوف کرده است، اما این تغییر رویکرد علاوه بر قوی‌تر کردن چین به نفع و البته به ضرر شماری از کشورهای خود خاورمیانه نیز تمام شده است.

نتایج کاهش علاقه واشنگتن به خاورمیانه

به عبارت بهتر؛ از نتایج کاهش علاقه واشنگتن به خاورمیانه می‌توان به اتفاقاتی مانند قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران و تهدیدهای مکرر این کشور برای واشنگتن و متحدینش در منطقه خلیج فارس، عقب‌نشینی‌های پی در پی ایالات متحده از افغانستان و عراق و در کل تلاش‌ این کشور برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه اشاره کرد.

نویسنده جروزالم‌پست در ادامه بر این نکته انگشت می‌گذارد که مهم‌تر از نتایج مقطعی کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه، تأثیرات تغییر موضع این کشور بر متحدان واشنگتن در این منطقه است. مثلا این که آیا این مساله می‌تواند باعث درگیری قدرت‌های بزرگ برای پرکردن خلاء استراتژیک ناشی از غیاب یا دست‌کم کاهش نقش آمریکا در منطقه شود؟

در پاسخ به این پرسش؛ بعد از اشاره به این که «آمریکا برای حفظ نفوذ و اعتبار جهانی خود نیازمند حفظ حداقلی از حضور و نفوذ در خاورمیانه است»؛ می‌خوانیم: «حفظ حضور حداقلی آمریکا در منطقه کشورهای منطقه را از این دوراهی- که بین اتحاد با آمریکا یا چین دست به انتخاب بزنند- دور نگاه می‌دارد. این یعنی جلوگیری از انتخاب سیاست جذب اقتصادی پکن یا فروش انحصاری تسلیحات و همکاری‌های امنیتی و دفاعی واشنگتن- که نتیجه‌اش از همین حالا مشخص است».

هیچ کشوری نمی‌تواند خودش را راضی کند که دست رد به سینه کشوری چون چین بزند

در واقع از نگاه نویسنده جروزالم‌پست؛ در صورت قطع ارتباط آمریکا با خاورمیانه، کشورهای منطقه ممکن است بتوانند در زمینه فروش تسلیحات و همکاری‌های امنیتی و دفاعی به یک کشور دیگر به عنوان جایگزین تکیه کنند، و مثلا روی دولت‌هایی مانند ترکیه یا اسرائیل در زمینه تامین تجهیزات دفاعی و نظامی حساب باز کنند، ولی هیچ کشوری نمی‌تواند خودش را راضی کند که دست رد به سینه کشوری چون چین بزند- که وعده کمک و همکاری اقتصادی داده است.

کلید نظم جهانی دوران بعد از کرونا را باید در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری جست

در ادامه می‌خوانیم:

به نظر می‌رسد کلید نظم جهانی دوران بعد از کرونا را باید در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری جست. شرایط جدیدی که در آن قدرت کشورها و دولت‌ها را قدرت اقتصادی آن‌ها تعیین می‌کند- و موارد دیگر از جمله قدرت نرم و دیپلماسی و پیشرفت‌های علمی بعد از آن و تنها در حد و اندازه پشتیبان قدرت اقتصادی عمل می‌کنند. واقعیتی که نشان از این دارد که آینده متعلق به چین خواهد بود- و این کشور بر اساس این فاکتورها نفوذ خود را نه فقط در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان تقویت خواهد کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.