زمان انتشار : ۱۱ بهمن ,۱۴۰۰ | ساعت : 10:18 | کد خبر : 215172 |
,

خاورمیانه تابستان‌های گرم‌تر و خشک‌تری پیش‌رو خواهد داشت: گزارش میدل ایست

شفقنا آینده- تابستان سال ۲۰۲۱ ، با افزایش دما تا حدود ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) – تقریباً ۷ درجه سانتیگراد بالاتر از حد معمول در آن زمان از سال -تقریباً از هر تابستان دیگری در سراسر خاورمیانه گرمتر بود. گرما و باد همچنین باعث آتش‌سوزی‌ شدید جنگل‌ها، به‌ویژه در الجزایر شد که در اثر آن ۶۵ نفر جان خود را از دست دادند. این اتفاق منجر به انتشار تحلیلی از سوی موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا شد که پیش بینی می کند تابستان های آینده در منطقه خاورمیانه احتمالا گرم‌تر و خشک‌تر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از میدل ایست، به تازگی مقاله ای با عنوان «آینده اقلیم عرب» منتشر شده که با بررسی چندین پژوهش اقلیم شناسی، تصویری ناامیدکننده به لحاظ اقلیمی از آینده خاورمیانه، از مراکش تا عمان، ترسیم می‌کند. بنابر پیش بینی این مقاله، میانگین افزایش دما در فاصله سال های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۹ برای کشورهای مذکور در خاورمیانه و شمال آفریقا بطور تقریبی بین ۲.۰ تا ۲.۷ درجه سانتیگراد تخمین زده می شود. در مناطق خاص، حتی ممکن است این افزایش دما به ۳.۳ درجه برسد. به علاوه، از آنجا که چهار پنجم مساحت این سرزمین را مناطق بیابانی یا نیمه بیابانی شکل می دهد، خاورمیانه هم اکنون نیز از خشکسالی قابل توجهی رنج می برد و با افزایش مشکلات زیست محیطی، وضعیت آن وخیم تر خواهد شد.

هنوز هم می توان از بروز تاثیرات مخرب پیشگیری کرد

فلورانس گوب، یکی از دو نویسنده این پژوهش، به دویچه وله گفت: در عین حال، این پیش روندگی اجتناب ناپذیر نیست. می توان جلوی برخی از روندها را گرفت، در حالی که پیشگیری بقیه تقریبا غیرممکن است. گوب در مصاحبه ای با DW تصریح کرد: به عنوان مثال مصر در یک دوراهی قرار دارد: بطوریکه تأثیر تغییرات اقلیمی تا حد زیادی به عملکرد کنونی دولت بستگی دارد. اگر اوضاع خوب پیش برود، میزان بارندگی ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر خواهد بود. تا این حد را کشور می تواند با آن کنار بیاید. اما در بدترین حالت، ممکن است کاهش بارندگی تا ۶۰ درصد برسد.
در سایر کشورها، دیگر نمی توان اثر تغییرات اقلیمی را متوقف کرد. گوب در این باره گفت: ما بر اساس مطالعات پیشین می دانیم که بطور مثال در تونس، حتی بدون تغییرات اقلیمی، دیگر آب کافی برای تامین نیاز جمعیت در سال ۲۰۳۰ وجود نخواهد داشت. این روند نه تنها به تغییرات آب و هوایی مربوط می شود، بلکه به رشد جمعیت و استفاده نامناسب از منابع آبی موجود نیز ارتباط دارد.

تغییرات اقلیمی بر جامعه و سیاست نیز تأثیر می گذارد

پنج سال قبل از وقوع قیام های مردمی بهار عربی در سال ۲۰۱۱، این منطقه یکی از بدترین خشکسالی های ۱۰۰ سال اخیر را تجربه کرد. امرار معاش بسیاری از مردم به ویژه آنانکه که در بخش کشاورزی فعالیت می کردند، در تنگنا قرار گرفت که پیامد آن مهاجرت بسیاری از روستاییان به شهرها بود. در همان زمان، قیمت مواد غذایی افزایش یافت. بنابراین، قیام های عربی تا حدی نتیجه کمبود آب بود.

گوب می گوید که وقوع سناریوهای وخیم مشابه در آینده غیر محتمل نیست. به عنوان مثال، برف کمتری در برخی از مناطق مراکش یا عراق خواهد بارید. این موضوع بر کشاورزی در زمین های کوچکی که از برف برای تامین آب استفاده می کنند، تأثیر می گذارد. سپس کمبود آب باعث مهاجرت آنها و خانواده هایشان به شهرها می شود. وی پیش بینی می کند که این افراد برای یافتن شغل دچار مشکل خواهند شد و این معضل می‌تواند به پتانسیل بالایی برای ناامیدی تبدیل شود، و البته از بعضی منظرها ممکن است پیامد آن حتی خشونت هم باشد.
انتهای پیام

MIDDLE EAST: FUTURE SUMMERS ARE LIKELY TO BECOME EVEN HOTTER AND DRIER IN THE REGION

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.