زمان انتشار : ۹ آذر ,۱۴۰۰ | ساعت : 09:45 | کد خبر : 214886 |
, ,

شفقنا آینده/ بهشتی‌پور: گفتگوهای برجام طولانی و روند مذاکرات بسیار پیچیده خواهد بود/ طرفین انتظاراتی دارند که مانع رسیدن سریع به نتیجه می شود

شفقنا آینده- یک کارشناس مسایل بین الملل درباره سرانجام مذاکرات برجام اظهار داشت: مذاکرات چند ماه طول می کشد، پیش بینی من این است و نتیجه به رویکرد دو طرف وابسته است. اگر رویکرد منطقی در پیش بگیرند حتما به نتیجه می رسند. دو طرف باید در جریان مذاکرات تا اندازه ای کوتاه بیایند تا به نتیجه برسند.

طرفین برجام انتظاراتی دارند که مانع از رسیدن سریع به نتیجه می شود

حسن بهشتی‌پور در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به دور جدید مذاکرات برجام چه اندازه اراده طرفین بر حل این مناقشه وجود دارد گفت: بله اراده ای وجود دارد که پای میز مذاکره حاضر شده اند. ولی طرفین انتظاراتی دارند که مانع از رسیدن سریع به نتیجه می شود. وقتی ایران‌ شروطی تعیین کرده که تحقق آن ها بعید به نظر می رسد و طرف مقابل هم انتظاراتی دارد که منطقی پشت آن نیست ولی اعلام می کنند و برآن پافشاری دارند از این رو کار پیچیده می شود.

گفتگوها طولانی و روند مذاکرات بسیار پیچیده خواهد بود

وی در خصوص اینکه هر دو طرف نسبت به هم شناخت کافی دارند چرا روند رسیدن به نتیجه اینچنین طولانی است؟ اظهار داشت: انتظارات زیاد است. ایران می خواهد آمریکا تمام تحریم ها را لغو کند و بعد به ایران فرصت راستی آزمایی داده شود تا ببینیم غرب راست می گوید یا نه و بعد آمریکا باید تضمین کافی بدهد که تحریم جدیدی وضع نخواهد کرد و سپس خسارات وارده به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام پرداخته شود. وضعیت در طرف مقابل هم به همین صورت است. از ایران خواسته شده پروتکل الحاقی را اجرا کند و به سوالات آژانس جواب دقیق بدهد و همه مراحل کاهش تعهدات را به اردیبهشت ۹۸ برگرداند و تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند و غنی سازی ۶۰٪ و ۲۰٪ را متوقف کند و غنی سازی را به میزان تعین شده در برجام برساند و بعد در مورد سایر موضوعات از جمله بحث موشکی و حقوق بشر و … صحبت کنیم وقتی این موارد را کنار هم می گذاریم متوجه می شویم که گفتگوها طولانی و روند مذاکرات بسیار پیچیده خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا هر دو طرف می دانند که طرف مقابل کوتاه نمی آید، تصریح کرد: نه از کجا باید بدانند، باید بنشینند و مذاکره کنند. اینها جنبه های تبلیغاتی و رسانه ای است اما سیاست های اعمالی پای میز مذاکره تعیین می شود. در جاهایی باید کوتاه بیایند و اینطور نیست که بگوییم الا و بلا حرف ایران باید به کرسی بنشیند به هر حال با هم مذاکره می کنند تا به جایی برسند.

احتمالا مذاکرات چند ماه طول می کشد

بهشتی پور در خصوص اینکه نتیجه را چطور پیش بینی می کنید؟ گفت: این مذاکرات چند ماه طول می کشد. پیش بینی من این است و نتیجه به رویکرد دو طرف وابسته است. اگر رویکرد منطقی در پیش بگیرند حتما به نتیجه می رسند. دو طرف باید در جریان مذاکرات تا اندازه ای کوتاه بیایند تا به نتیجه برسند.

دیپلماسی هزاران راه نرفته دارد

این کارشناس مسایل بین الملل درباره اینکه آیا در فضای بین الملل چنین مذاکرات طولانی داشتیم؟ اظهار داشت: بله به طور مثال مذاکرات طولانی و بی نتیجه اعراب و اسرائیل یا مذاکرات مربوط به منطقه کشمیر بین هند و پاکستان یا مذاکرات مربوط به تبت بین هند و چین و یا مساله کره شمالی که چندین دور مذاکراتی طولانی داشت و به نتیجه نرسیدند اینها همه مسائلی در سطح بین الملل هستند. در عالم سیاست و دیپلماسی چنین گفتگو هایی وجود داشت و می نشینند و گفتگو می کنند تا به نتیجه برسند. دیپلماسی هزاران راه نرفته دارد و باید راه هایی را تجربه کنند. موضوع برای ایران از جهت اقتصادی اهمیت دارد و برای طرف مقابل از جهت عدم اشاعه. ما سعی می کنیم این دو مورد با هم ربط نداشته باشد ولی اینطور نیست و این مسائل به هم مرتبط است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.