زمان انتشار : ۱۲ آبان ,۱۴۰۰ | ساعت : 14:38 | کد خبر : 214767 |
,

در این کشور‌ها زنان بیشترین امنیت را دارند

شفقنا آینده- ایندیپندنت: بر اساس یک نظرسنجی جدید، امارات متحده عربی از نظر امنیت اجتماعی زنان، از بهترین کشور‌ها شناخته شده است. امارات رتبه ۲۴ را به خود اختصاص داده که نسبت به رتبه قبلی یعنی جایگاه چهل‌وسوم، یک جهش بزرگ محسوب می‌شود.

بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقاتی جورج تاون، از بین ۱۷۰ کشور جهان، زنان در امارات متحده عربی بیش از هر کشور دیگری «هنگام راه رفتن در شهر» احساس امنیت می‌کنند.

در این گزارش وضعیت زنان در سراسر جهان ارزیابی شده است. یکی از این شاخص‌ها در تحقیق این نهاد، بررسی میزان صلح و امنیت زنان است و با شاخص «امنیت در جامعه»، امارات متحده عربی در رتبه اول قرار گرفته است.

در این بررسی، ۹۸.۵ درصد از زنان ۱۵ سال و بالاتر در امارات متحده عربی اعلام کرده‌اند که از تنها راه رفتن هنگام شب در شهر یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، احساس امنیت دارند. بر اساس این پژوهش، سنگاپور با ۹۶.۹ درصد در جایگاه دوم قرار دارد و پس از این دو، کشورهای ترکمنستان، نروژ، قطر، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، لوکزامبورگ، اسلوونی، اتریش و چین قرار گرفته‌اند.

جهش بزرگ امارات متحده

موسسه جورج تاون علاوه بر شاخص امنیت برای زنان، شاخص‌های دیگری را نیز بررسی کرده است؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به اشتغال زنان، هنجارهای تبعیض‌آمیز و همچنین حضور در نهادهای قانون‌گذاری کشورها اشاره کرد.

بررسی شاخص‌های کلی در این گزارش نشان می‌دهد که کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند نروژ و فنلاند در رده‌های نخست و دوم قرار دارند و پس از آن‌ها کشورهای ایسلند، دانمارک، لوکزامبورگ، سوییس، سوئد، اتریش، بریتانیا و هلند در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

امارات بین ۱۷۰ کشور، رتبه ۲۴ را به خود اختصاص داده است که نسبت به رتبه قبلی یعنی جایگاه چهل‌وسوم، یک جهش بزرگ محسوب می‌شود.

عراق، پاکستان، یمن، سوریه و افغانستان کشورهایی‌اند که در انتهای این فهرست جهانی جای دارند.

رتبه ایران چند است؟

در این ارزیابی، جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۲۵ قرار گرفته است. این کشور از نظر شاخص‌های مربوط به زنان در اشتغال ۱۴.۸ درصد، میزان استفاده از تلفن همراه ۹۱.۲ و حضور در مجلس نمایندگان ۵.۶ درصد را ثبت کرده است.

درباره احساس امنیت اجتماعی نیز پاسخ به این پرسش نظرسنجی گالوپ از زنان بالای ۱۵ سال در نظر گرفته شده است که «آیا از راه رفتن به تنهایی در شب در شهر یا منطقه محل سکونتتان احساس امنیت می‌کنید؟»

آمارها درباره خشونت شریک زندگی کمی نامطمئن‌تر است؛ زیرا بسیاری از زنان در معرض خشونت به مراجع قضایی شکایت نمی‌کنند. در این بررسی، درصد زنانی در نظر گرفته شده که ۱۲ ماه قبل از جمع‌آوری اطلاعات، خشونت فیزیکی یا جنسی شریک زندگی‌ خود را گزارش کرده‌اند.

افغانستان؛ جایگاه آخر

گزارش موسسه جورج تاون همچنین نشان می‌دهد که اوضاع برای زنان در افغانستان از سایر کشورها بدتر است و این کشور در رتبه‌بندی جهانی زنان، صلح و امنیت، در رتبه آخر قرار دارد.

تسلط طالبان وضعیت را در این کشور بیش از پیش وخیم کرده است. مقایسه وضعیت کنونی با تحقیقات قبلی در سال ۲۰۱۷، حاکی از افزایش نرخ خشونت و بدتر شدن وضعیت امنیت جامعه است. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تسلط طالبان بر افغانستان ناامنی را به ویژه برای زنان تشدید خواهد کرد.

در این تحقیق به وضعیت زنانی که به اجبار آواره شده‌اند نیز اشاره شده است. نتایج به دست آمده از چند کشور آفریقایی شامل اتیوپی، نیجریه، سومالی و سودان نشان می‌دهد که زنان و دختران آواره با خطر خشونت شریک جنسی، به حاشیه رانده شدن از نظر اقتصادی و محرومیت مالی مواجه‌اند و اغلب برای جابه‌جایی احساس آزادی کمتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.