زمان انتشار : ۲۰ مرداد ,۱۴۰۰ | ساعت : 11:10 | کد خبر : 214147 |
, , ,

«جنگ در سایه» در انتظار خاورمیانه/ تحلیل گاردین

شفقنا آینده- سرمقاله گاردین ضمن اشاره به تغییر تقریبا هم‌زمان دولت‌های ایران و اسرائیل وضعیت خاورمیانه را نگران‌کننده عنوان کرده است.
از نگاه سرمقاله‌نویس روزنامه گاردین مسایلی مانند مواضع رییس جمهور جدید ایران در قبال کشورهای غربی؛ بی‌تجربگی و رفتارها و باورهای افراطی نفتالی بنت و اعضای کابینه‌اش؛ شلیک ده‌ها راکت از سوی حزب‌الله لبنان به طرف اسرائیل؛ صحبت‌های مداخله‌جویانه و تهاجمی مقامات و مسوولان دولت انگلستان درباره نقش ادعایی ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی «مرسر استریت» و کشته‌شدن یکی از اتباع بریتانیا؛ توقف مذاکرات هسته‌ای وین و البته انتقادات مستمر و مداوم کشورهای غربی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مسایل نگران‌کننده‌ای هستند که وضعیت خاورمیانه را خطرناک‌تر از همیشه کرده و این منطقه را به آستانه یک «جنگ در سایه» رسانده‌اند. مسایلی که حکایت از آینده خطرناک خاورمیانه و به خصوص خلیج فارس می‌کنند- و می‌توانند موجب اوج‌گیری تنش‌ها و بحران‌های فزاینده‌ای شوند که بین ایران و غرب وجود دارد.
گاردین در ادامه با اشاره به این که «پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، تا حد زیادی به معنای پیروزی جناح مخالف با غرب در ساختار سیاسی ایران می‌تواند باشد» این موضوع را یک امتیاز بزرگ برای روشن شدن تکلیف روابط ایران با آمریکا عنوان می‌کند. به خصوص به این دلیل که «در شرایط فعلی رئیس‌جمهور جدید ایران از قدرت و البته حمایت لازم برای توافق با غرب بهره‌مند است و هم‌چنین به خوبی می‌داند که حصول چنین توافقی تا حد زیادی می‌تواند به مشکلات اقتصادی ایران پایان دهد- یا دست‌کم از شدت این مشکلات بکاهد».
گاردین با این حال تاکید می کند که «به عقیده رئیسی و همفکرانش- که تا حد زیادی به خودکفایی ایران باور دارند- جمهوری اسلامی ایران به خصوص از نظر اقتصادی نباید به آمریکا وابسته باشد؛ و بنابراین باید هر چه زودتر استفاده سیاسی آمریکا از تحریم‌های اقتصادی را از بین برده و بی‌اثر کنند». در پی این سطور نیز آمده که «ابراهیم رئیسی بی‌تردید هیچ‌گاه دوست آمریکا نبوده و نخواهد بود».
گاردین در کنار اشاره به مواضع سیاسی ابراهیم رئیسی، به تقویت پیوند استراتژیک ایران با روسیه، انعقاد توافق مشارکت راهبردی ۲۵ ساله ایران با چین و البته روابط نزدیک رئیسی با ولادیمیر پوتین و نیز رئیس‌جمهور چین به عنوان مسایلی اشاره می‌کند که به احتمال فراوان باعث خواهند شد که در دوران چهار ساله پیش‌رو نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به اوج برسد.
در حقیقت از نظر سرمقاله‌نویس گاردین که مدعی شده مواضع ابراهیم رئیسی جزو عوامل و عناصری هستند که در تنش‌های آینده خاورمیانه ایفای نقش خواهند کرد. یک پیش‌بینی و تحلیل بحث‌انگیز- که نشانه‌هایش را در ماجراهای «توقف ناگهانی مذاکرات مبادله زندانیان با غرب» و البته «حادثه حمله به کشتی اسرائیلی مرسر استریت در خلیج عمان» دیدیم- که البته ایران این اتخام را قویا رد کرده است. دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اما این اتفاق را «هشداردهنده» توصیف کرده- که خود چنین اظهار نظرهایی نیز می‌توانند موجب بحرانی و تنش‌آلودتر شدن اوضاع منطقه شوند!
در ادامه، در کنار ذکر اوج‌گیری تنش‌های اسرائیل با حماس فلسطین و حزب‌الله لبنان و تهدیدات متقابل اسرائیل علیه ایران؛ به نگرانی‌های جدی واشنگتن درباره احتمال افزایش و اوج‌گیری درگیری‌های تهران و رقبای منطقه‌ایش اشاره شده است. درگیری‌هایی که از نظر گاردین تا حد زیادی می‌توانند ریشه در تغییرات اخیر دولت‌های ایران و اسرائیل داشته باشند. تغییراتی که در روابط تهران و عربستان نیز نقش داشته، و در شرایطی که در آغاز سال جاری این دو کشور در آستانه حل مشکلات فیمابین بودند، باعث ادامه اختلافات و بازگشت هر دو طرف سر خانه اول شده است.
 گاردین در پایان با اشاره به ناتوانی بایدن در عمل به وعده انتخاباتی احیای توافق برجام، این موضوع را که در نهایت باعث «دست برتر محافظه‌کاران در عرصه معادلات سیاسی ایران» شد، موجب ایجاد یک کابوس وحشتناک برای رهبران اسرائیل و البته افزایش نگرانی‌های آمریکا خوانده است: آمریکایی که می‌داند حتی اگر هم با ایران به مصالحه و توافق برسد، باز هم دیر کرده و فرصت را به این کشور داده تا توانمندی هسته‌ای خود را به شدت افزایش دهد. این امر برای اسرائیل نیز باعث کابوس‌های وحشتناکی شده- که می‌داند با تشدید جنگ‌های نیابتی و تهدیدات نظامی علیه تهران نمی‌تواند مشکلاتش را چاره کند و اتحادیه اروپا و بریتانیا و حتی خود آمریکا بیش از پیش خواهان بهبود روابط و باز نگه داشتن درهای گفتگوهای دیپلماتیک با تهران هستند…
خلاصه شده سرویس ترجمه شفقنا از: گاردین
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.