زمان انتشار : ۱۲ اردیبهشت ,۱۴۰۰ | ساعت : 10:39 | کد خبر : 213260 |
,

بیشترین رشد اقتصادی سی سال اخیر در ماه‌های آینده خواهد بود: پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول

شفقنا آینده- امین فرج پور: صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در ماه‌های آتی را روشن می‌داند. این نهاد مالی انتظار دارد که رشد اقتصادی جهان در ماه‌های آینده به ۶ درصد برسد- که از پیش‌بینی قبلی این نهاد نیم درصد بیشتر است.

بعد از انتشار گزارش ماهانه صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل؛ رسانه‌های اقتصادی از چشم‌انداز رشد قابل توجه اقتصادی جهان نوشتند و تاکید کردند که این نهاد مالی در گزارش ماه آوریل خود پیش‌بینی کرده که در ماه‌های باقی مانده از سال جاری میلادی، به دلایلی مانند واکسیناسیون جهانی کرونا و البته اعطای مشوق‌ها و محرک‌های اقتصادی، دنیا بیشترین رشد اقتصادی سی سال اخیر را تجربه خواهد کرد.

بنا به گزارش سایت اصلی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان که در ماه ژانویه ۵.۵ درصد بود به ۶ درصد افزایش یافته است. این بیشترین رشدی است که از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۸۰ به ثبت رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ با رشد ۴.۴ درصدی مواجه خواهد شد. پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه، حکایت از رشد ۴.۲ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ می‌کرد.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول عقیده دارند که بعد از ۳.۳ درصد کوچک‌تر شدن اقتصاد جهان به دلیل همه‌گیری کرونا (که بدترین رکود اقتصادی جهان در سه دهه اخیر بود) اقتصاد دنیا در ماه‌های آینده شاهد نوعی جهش رو به جلو خواهد بود- که به تخمین این نهاد ۶ درصد خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین در کنار این پیش‌بینی ادعا کرده که بحران اقتصادی حاصل از کرونا در صورت نبود کمک‌های حمایتی می‌توانست سه برابر بدتر باشد.

کشورهای پیشرو

بنا به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بیشترین رشد اقتصادی سال جاری را اقتصاد چین خواهد داشت- که در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ جهان است. از نگاه این نهاد مالی رشد اقتصادی چین در سال جاری ۸.۴ درصد خواهد بود. صندوق بین المللی پول هم‌چنین رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ را نیز در حدود ۵.۶ درصد پیش‌بینی کرده است.

بنا بر این گزارش، اما، آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، امسال ۶.۴ درصد رشد خواهد کرد- که بیشترین میزان رشد اقتصادی این کشور از سال ۱۹۸۴ به این سو می‌تواند باشد. رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۲ نیز در سال ۲۰۲۲، در حدود ۳.۵ درصد تخمین زده شده است.

درباره رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو- که ۱۹ کشور را شامل است- صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی یک رشد ۴.۴ درصدی را در سال جاری کرده است. بنا به تخمین این نهاد مالی رشد اقتصادی حوزه یورو در سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۴ درصد خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول علاوه بر کشورها و اقتصادهای ثروتمند، درباره اوضاع اقتصادی کشورهای فقیرتر نیز تحلیل‌هایی منتشر کرده- و ادعا کرده که رشد اقتصادی این قبیل کشورها، به دلیل عدم اعطای محرک‌ها و مشوق‌های اقتصادی، آهسته‌تر خواهد بود. جالب این که این نهاد مالی اقتصادهای مبتنی بر توریسم را نیز جزو کشورهایی ذکر کرده که برای خروج از رکود کار دشواری دارند.

ترجمه شفقنا از سایت اصلی صندوق بین‌المللی پول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.