زمان انتشار : ۱۱ اردیبهشت ,۱۴۰۰ | ساعت : 11:37 | کد خبر : 213255 |
, ,

دولت آینده؛ مسولیت‌ها، چشم‌انداز/ بهشتی‌پور: حل و فصل تحریم‌ها؛ مهم‌ترین اولویت‌ دولت آینده/ روابط همه‌جانبه با کشورهای منطقه و بین الملل رویکرد اصلی دولت بعدی باشد

شفقنا آینده- یک کارشناس مسایل منطقه و استاد دانشگاه درباره اولویت های دولت بعدی و جایگاه سیاست خارجی در یک دهه آینده ایران می گوید: حتما باید فضا را به سمتی ببریم که همکاری های همه جانبه منطقه ای و بین المللی برای خود ترسیم کنیم و اجازه ندهیم تحریم ها بر علیه ایران ادامه پیدا کند. اتکا به اقتصاد داخل برای ما بسیار مهم است که می‌تواند با کم اثر و یا بی اثر کردن تحریم ها اجازه ندهد طرف مقابل حتی اگر بخواهد هم بتواند از تحریم ها بر علیه ما استفاده کند.

مهم‌ترین اولویت های دولت آینده در درجه اول حل و فصل تحریم ها است

دکتر حسن بهشتی‌پور، در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اولویت های دولت آینده چه می تواند باشد؟ اظهار داشت: مهم‌ترین اولویت های دولت آینده در درجه اول حل و فصل تحریم ها است. این تحریم ها باید به شکلی پایان پیدا کند یا با افزایش توان اقتصادی در داخل، تحریم ها را بی اثر یا کم اثر کنند یا از طریق مذاکره زمینه برای پایان یافتن تحریم ها فراهم شود. دومین مساله حل و فصل رژیم حقوقی دریای خزر است که مراحل پایانی خود را طی می کند و مذاکرات ایران و آذربایجان و ایران و ترکمنستان باید به نتیجه نهایی برسد تا توافق مرزهای آبی و سرزمینی بین این کشورها نهایی شود. البته ترکمنستان و آذربایجان تقریبا با هم توافق کرده اند فقط مانده است ایران که قبلا هم روسیه، آذربایجان، قزاقستان با هم توافق کرده اند اما برای تکمیل این روند باید ایران با آذربایجان و ترکمنستان نیز توافق کند. نکته سوم بهبود روابط با کشورهای همسایه بویژه عربستان سعودی است که اقدامات آن در همین دولت شروع شده است ولی قطعا طول می کشد. اگر این توافق به امضای پیمان دسته جمعی بین ایران و شش کشور شورای هماهنگی های خلیج فارس و عراق بینجامد یعنی پیمانی هشت جانبه می شود که می تواند به پایان یافتن ایران هراسی کمک کند. از طرفی کمک کند تا عملا آمریکا بهانه ای برای حضور در منطقه خلیج فارس نداشته باشد. در هر شکل این توافق می تواند با طرح ناتوی عربی که آمریکایی ها دنبال می کردند و سیاست های اسرائیل که با تأکید بر ایران هراسی تلاش می کند روابط خود با کشورهای خلیج فارس را عادی کند، مقابله می کند. اسرائیل که با بحرین و امارات روابط دیپلماتیک برقرار کرده و به دنبال این است که مناسبات خود با عربستان سعودی و کویت را هم عادی سازی کند.

وی در خصوص اینکه عرصه سیاست خارجی در دولت آینده از چه اهمیتی برخوردار خواهد بود؟گفت: معلوم است سیاست خارجی یکی از مهم‌ترین وظایف دولت ها و در اولویت شان است و قطعا به آن توجه خواهند کرد و سیاست خارجی در عرصه های ملی و بین المللی فعال خواهد بود.

رویکرد ایران کلا باید رویکرد روابط همه جانبه با همه کشورهای منطقه و بین الملل باشد

بهشتی پور در مورد اینکه ایران در یک دهه آینده بایستی چه مناسباتی و با چه قدرت‌هایی در پیش بگیرد که بیشتر منفعت ملی و اقتصادی را داشته باشد؟ تصریح کرد: رویکرد ایران کلا باید رویکرد روابط همه جانبه با همه کشورهای منطقه و بین الملل باشد تا بتواند روابط سودمندی را برای خودش تعریف کند. اگر ایران در یک طرف با چین و ژاپن و اندونزی و … روابط خوبی داشته باشد و از طرف دیگر با روسیه، چین و اروپا و مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین و حتی اگر بتواند با آمریکا رفع مشکل کند و روابطی داشته باشد می تواند منافع ملی و اقتصادی خود را تامین کند. اگر قرار باشد همه تخم مرغ های خود را در سبد چین و روسیه بگذارد یا در سبد اتحادیه اروپا بگذارد، اشتباه محض است. باید بتوانیم با همه این کشورها روابطی متقابلا سودمند براساس منافع ملی داشته باشیم در این شرایط است که می توانیم امیدوار باشیم که در یک دهه آینده روابطی روز به روز گسترده تر و فعالتر در عرصه بین المللی خواهیم داشت.

وی افزود: امروزه روابط بین الملل براساس قدرت ملی است و یک بخش از قدرت ملی سهم ما در تولید علم است و یک بخش سهم ما از صادرات و واردات دنیا است و یک سهم در قدرت نظامی و یک سهم در تولید فرهنگ است. از جنبه های مختلف باید مولفه های تاثیرگذار در قدرت را در نظر بگیریم و بتوانیم در تمام عرصه ها پیشرفت کنیم، چنین هدفی مستلزم این است که ایران بتواند با همه کشورها رابطه برقرار کند و اصولا نگاهش به این نباشد که از تعارض بین کشورها استفاده کند، یعنی مثلا روسیه و آمریکا با هم تعارض داشته باشند تا ایران از تعارض بین آنها استفاده کند. ایران می تواند با روسیه رابطه داشته باشد و سر جای خودش با آمریکا هم اگر خواست رابطه داشته باشد و از طرفی با چین هم رابطه داشته باشد و به دور از اینکه چین با آمریکا چه رابطه ای دارد، سعی کند با آنها روابط خوبی داشته باشد.

باید فضا را به سمتی ببریم که همکاری های همه جانبه منطقه ای و بین المللی برای خود ترسیم کنیم

این کارشناس بین الملل در پاسخ به این سوال که چالش ها و چشم انداز مناسبات منطقه ای ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ اظهار داشت: اگر ایران موفق به حل مشکل برجام شود به سمت بهتر شدن روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس پیش خواهد رفت، همچنین توسعه روابط با افغانستان و عراق و آذربایجان و ترکیه، ولی اگر موضوع برجام را حل نکنیم و همچنان در صحنه بین الملل با مساله تحریم ها روبرو باشیم نمی توانیم چشم انداز مثبتی برای خود متصور باشیم. موضوع اف ای تی اف باید حل شود یکبار برای همیشه موضوع پالرمو و سی اف تی ضرر و زیانی برای ما نخواهد داشت و تهدید علیه کشور ما محسوب نمی شود. ما می توانیم در این زمینه ها راه خودمان را مشخص کنیم اما اگر قرار باشد در تحریم باشیم و به اف ای تی اف هم نپیوسته باشیم حتما چالش های متعددی خواهیم داشت و چشم انداز مناسبات منطقه ای ما هم هرچه تلاش کنیم به جایی نمی رسد. از این رو من فکر می کنم حتما باید فضا را به سمتی ببریم که همکاری های همه جانبه منطقه ای و بین المللی برای خود ترسیم کنیم و اجازه ندهیم تحریم ها بر علیه ایران ادامه پیدا کند. اتکا به اقتصاد داخل برای ما بسیار مهم است که می‌تواند با کم اثر و یا بی اثر کردن تحریم ها اجازه ندهد طرف مقابل حتی اگر بخواهد هم بتواند از تحریم ها بر علیه ما استفاده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.