زمان انتشار : ۸ اردیبهشت ,۱۴۰۰ | ساعت : 18:42 | کد خبر : 213244 |
,

«اوقات فراغت در دوران کرونا» چگونه می‌گذرد؟

شفقنا آینده- آخرین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «اوقات فراغت در دوران کرونا» نشان می‌دهد پاسخگویان در این ایام به خواندن کتاب،‌ مجلات،‌ روزنامه ها و … تاحدی روی آورده‌اند.

به گزارش  ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» همچنین نشان می‌دهد ۲۰.۱ درصد افراد نیز به‌مانند دوران پیش از کرونا برای مطالعه کتاب وقت می‌گذارند. در حالی که ۴.۴ درصد افراد پاسخگو در ایام کرونا کمتر از قبل به مطالعه کتاب می‌­پردازند. ۵۴.۹ درصد پاسخگویان در این دوران کتاب نمی‌خوانند. در گروه­ های مختلف اجتماعی (سنی و جنسی و … ) تفاوت معناداری در این زمینه وجود ندارد.

۷۹ درصد پاسخگویانی که اعلام کرده­‌اند برای گذراندن اوقات فراغت در ایام کرونا مطالعه می‌­کنند (۳۵.۳ درصد کل نمونه)، کتاب­های چاپی می­‌خوانند. ۱۷.۳ درصد این دسته از پاسخگویان (۷.۷ درصد کل نمونه) از کتاب الکترونیک و تنها ۳.۱ درصد (۱.۴ درصد کل نمونه) نیز از کتاب گویا استفاده می­‌کنند.

خواندن روزنامه یا مجله

براساس یافته‌­های این نظرسنجی، ۴.۴ درصد پاسخگویان در روزهای کرونایی نسبت به قبل بیشتر روزنامه یا مجله می‌­خوانند. ۸ درصد افراد پاسخگو نیز بیان کرده‌­اند مانند گذشته زمان برای مطالعه مطبوعات اختصاص داده‌­اند و ۲.۶ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌­اند در مقایسه با دوران قبل از کرونا کمتر روزنامه یا مجله خوانده‌­اند. همچنین ۸۴.۹ درصد افراد در این روزها روزنامه یا مجله مطالعه نکرده‌­اند.

۷۴.۳ درصد پاسخگویانی که برای گذراندن اوقات فراغت در دوران کرونا روزنامه یا مجله خوانده‌­اند (۱۱.۲ درصد کل نمونه) از نسخه چاپی استفاده کرده‌اند. ۲۲.۷ درصد این گروه از پاسخگویان (۳.۴ درصد کل نمونه) از طریق نسخه الکترونیکی روزنامه یا مجله مدنظرشان را مطالعه کرده‌­اند. تنها ۳ درصد این دسته از افراد پاسخگو (۰.۱ درصد کل نمونه) با مراجعه به شبکه‌­های اجتماعی روزنامه یا مجله مدنظرشان را مطالعه کرده‌­اند.

نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» از مجموعه نظرسنجی‌­های انجام شده توسط گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که در بهمن ۱۳۹۹ انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی نیز ۲۱۰۳ نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده‌­اند. این نظرسنجی به صورت تلفنی انجام شده است.

به گزارش ایرنا،‌ همچنین نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با موضوع «بررسی دیدگاه مردم در خصوص کرونا» نشان می‌دهد ایرانی‌ها در دوران خودقرنطینگی و تعطیلی ناشی از کرونا، بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در این نظرسنجی که در سطح ملی و به صورت تلفنی در هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد «با توجه به خود قرنطینگی و تعطیلی ناشی از کرونا، وقت اضافی و فراغت خود را بیشتر با چه چیزی پر می‌کنند؟»؛ بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۶.۱ درصد) اعلام کرده‌اند برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی (با فراوانی ۴۰ درصد)، سرگرمی و بازی با فرزندان و اعضای خانواده (با فراوانی۲۸.۴ درصد)، مطالعه کتاب (با فراوانی ۲۶.۶ درصد)، گفت¬وگو با اعضای خانواده (با فراوانی ۱۹.۱ درصد) و تماشای فیلم‌های سینمایی (با فراوانی ۱۸.۱ درصد) عمده‌ترین مواردی است که افراد از طریق آن اوقات فراغت خود را در شرایط خودقرنطینگی سپری می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.