زمان انتشار : ۶ فروردین ,۱۴۰۰ | ساعت : 15:10 | کد خبر : 212994 |
,

پیش بینی کارشناسان از روزهای پیش روی بازار مسکن

شفقنا آینده-قیمت اجاره سالیانه است هیچ ارتباطی به افزایش قیمت مسکن ندارد و به طور سنواتی بر اساس تورم افزایش پیدا می‌کند

پیش بینی کارشناسان از روزهای پیش روی بازار مسکن ، کاهش قیمت هاست اما به اعتقاد آنها این روند کاهشی بستگی به مذاکرات سیاسی و بازگشت به برجام دارد .

به گزارش اقتصادنیوز ،کارشناسانی که معتقدند ماه های پیش رو در بازار مسکن با کاهش قیمت ها همراه است ، بسیارند .

«حمید یاری» کارشناس حوزه مسکن، در خصوص چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ به اقتصادنیوز می گوید : وضعیت بازار مسکن ارتباط مستقیمی به ادامه تحریم‌ها یا حذف تحریم‌ها دارد. در حال حاضر به دلیل وجود این تصور که شرایط رسیدن به مذاکره مانند دولت ترامپ در آمریکا دچار چالش‌های سفت و سخت نیست، می بینیم که روند قیت ها کاهشی است .

او معتقد است : آغاز مذاکره یا عدم مذاکره می‌تواند تأثیر مستقیمی بر این بازار بگذارد همانطور که در حال حاضر در شرایط جدید بازار مسکن کاهشی شده است و اگر شرایط مثبت باشد، وضعیت بازار بهبود پیدا می‌کند.

یاری

یاری درخصوص این که در زمستان با وجود روند کاهشی قیمت ها که از میانه پاییز آغاز شده بود دوباره با افزایش اندک قیمت مسکن مواجه بودیم می گوید : بازار مسکن را باید به صورت فرآیندی مورد بررسی قرار داد و با افزایش قیمت در یکی دو ماه مانند بهمن یا اسفند نمی‌توان تحلیل کرد که قیمت‌ها دوباره افزایشی شده است.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن ،در حال حاضر کسانی که در این بازار هستند، متقاضیان مصرفی‌اند و زمانی که قیمت‌ها برایشان به حدی برسد که جذابیت داشته باشند، خرید خود را انجام می‌دهند و نباید انتظار داشته باشیم قیمت‌ها سرسره‌ای کاهش پیدا کنند. در سال‌های قبل از رکود نیز گاهی قیمت‌ها یکی دو ماه، کاهش پیدا می‌کرد. در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ که بازار کاهشی بود، مشاهده می‌کردیم که یکی دو ماهی قیمت‌ها رشد نسبی داشتند. اما دوباره به روند گذشته که روند کاهشی بود باز می‌گشتند. بنابر این فرایند در تحلیل بازار مهم است که این روند نزولی است.

او درخصوص بازار اجاره در سال ۱۴۰۰ می گوید : درحوزه اجاره، وضعیت کاملا برعکس است. بر اثر نرخ‌گذاری نانوشته‌ای رهن کامل هر ملک ۲۰ درصد به قیمت خانه است. این بازار متقاضیانش کاملا مصرفی هستند و توانایی مستأجران نیز در قیمت‌گذاری نقش دارد. روند افزایشی قیمت اجاره از ماه آینده آغاز می‌شود هر چند که در سال ۹۲ تا ۹۶ که روند قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی بود نیز شاهد افزایش سالیانه قیمت اجاره بودیم. به طوری که گاهی ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت اجاره بهای املاک افزایش داست .

یاری تاکید می کند: قیمت اجاره سالیانه است هیچ ارتباطی به افزایش قیمت مسکن ندارد و به طور سنواتی بر اساس تورم افزایش پیدا می‌کند

این کارشناس حوزه مسکن درباره این که آیا بازار مسکن برای سرمایه گذاران ،بازار مطلوبی خواهد بود می گوید : سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شاید چندان برای سرمایه‌گذاران مطلوب نباشد و بازارهای دیگر جذابیت بیشتری داشته باشند و با برداشتن تحریم‌ها بازار پول برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر باشد.

او درخصوص افزایش هزینه های ساخت نمی تواند بر افزایش قیمت ها تاثیر گذار باشد توضیح می دهد : افزایش هزینه ساخت چندان بر افزایش قیمت‌ها در تهران اثرگذار نیست زیرا آنقدر فاصله بین هزینه ساخت و ساز و فروش زیاد است که اگر قیمت تمام شده نیز از جذابیت ساخت و ساز نمی‌کاهد شاید در برخی از استان‌ها و شهرها که قیمت ملک هزینه ساخت نزدیک به هم است، افزایش هزینه ساخت و ساز بر قیمت ملک تاثیر دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.