زمان انتشار : ۱۲ اسفند ,۱۳۹۹ | ساعت : 14:24 | کد خبر : 212913 |
,

سعدالله زارعی: برای آمریکا حفظ رژیم آل سعود و بن‌سلمان از نان شب واجب‌تر است/ عربستان اختیار عادی‌سازی روابط خود با ایران را ندارد

شفقنا آینده- دکتر سعدالله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تحولات اخیر منطقه‌ای با حضور بایدن در کاخ سفید اظهار داشت: گاهی بین آمریکایی‌ها و اسرائیل بر سر موضوعاتی اختلاف به وجود می‌آید و امکان دارد در مورد عربستان نیز اختلافاتی پیش بیاید. این اختلافات در محدوده‌ای قرار دارند که به استراتژی سه پایه‌ای آمریکا در منطقه آسیبی وارد نشود و نباید انتظار داشته باشیم با این حرف‌ها که در خصوص مسائل آمریکا و عربستان یا آمریکا و اسرائیل مطرح می‌شود اتفاق خاصی رخ بدهد. وی همچنین درباره روابط ایران و عربستان می‌گوید: عربستان اختیار عادی‌سازی روابط خود با ایران را ندارد و آمریکا فعلاً چنین اجازه‌ای به سعودی‌ها نداده است. بعید به نظر می‌رسد در دوره بایدن تغییراتی در سیاست ایران و عربستان رخ بدهد.

سه نکته اصولی در سیاست آمریکا نسبت به منطقه 

آقای زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سؤال که بعد از روی کار آمدن دولت بایدن تغییراتی در رویکرد آمریکا نسبت به منطقه دیده می‌شود. پیش‌بینی شما در این خصوص چیست؟ اظهار داشت: سه نکته اصولی در سیاست آمریکا نسبت به منطقه وجود دارد که این‌ها تغییرپذیر نیستند و رفتن و آمدن روسای جمهور و تغییر دولت‌ها و احزاب در آمریکا تأثیری تعیین‌کننده بر این سه مسئله ندارد. یکی از این مسائل تعهد آمریکا نسبت به حفظ رژیم صهیونیستی و حفظ تفوق رژیم صهیونیستی بر منطقه است. دیگری حفظ آل سعود در عربستان به‌عنوان نزدیک‌ترین رژیم عربی منطقه به آمریکا است. سومین نکته مسئله مقابله با جمهوری اسلامی به‌عنوان دشمن منطقه‌ای آن‌ها است. بنابراین باید بحث‌های مرتبط با آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن را در این چهارچوب تحلیل کنیم.

وی افزود: اما گاهی بین آمریکایی‌ها و اسرائیل بر سر موضوعاتی اختلاف به وجود می‌آید و امکان دارد در مورد عربستان نیز اختلافاتی پیش بیاید. این اختلافات در محدوده‌ای قرار دارند که به استراتژی سه پایه‌ای آمریکا در منطقه آسیبی وارد نشود و نباید انتظار داشته باشیم با این حرف‌ها که در خصوص مسائل آمریکا و عربستان یا آمریکا و اسرائیل مطرح می‌شود اتفاق خاصی رخ بدهد. در زمانی که اوباما در دور اول خود به کارزار انتخاباتی مشغول بود موضوع بستن زندان گوانتانامو مطرح شد و اوباما با ژست برچیدن زندان‌هایی مثل گوانتانامو و زندان‌های آمریکا در سایر مناطق رأی زیادی جمع کرد. اما حتی یک سلول از این زندان‌ها کم نشد. بنابراین نباید به این ادبیات توجه چندانی نشان داد.

بایدن با تحت‌فشار قرار دادن بن سلمان می‌خواهد به چیزی که آمریکا نیاز دارد عمل کند

آمریکا از اینکه عربستان حاضر نشد عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کند ناراضی است

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای تأمین منافع صحبت می‌کنند. امروز اگر از ماجرای گزارش قتل خاشقچی صحبت می‌شود هدف چیز دیگری است. بایدن به عربستانی رام‌تر و همراه‌تر و به پول عربستان نیاز دارد و با تحت‌فشار قرار دادن بن سلمان می‌خواهد او به چیزی که آمریکا نیاز دارد و می‌خواهد عمل کند. آمریکا از اینکه عربستان در ماجرای عادی‌سازی روابط با اسرائیل جلو نیامد و به نقش حضور در پشت پرده اکتفا کرد و حاضر نشد عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کند ناراضی است و همین مقدار عدم همراهی از جانب عربستان را برنمی‌تابد و با فشار بر بن سلمان می‌خواهند خواسته‌های خود از سعودی‌ها را به‌سرعت و بر طبق جدول زمان‌بندی‌شده آمریکا به دست بیاورند.

برای آمریکا حفظ رژیم آل سعود و حفظ همین بن سلمان از نان شب واجب‌تر است و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد

عربستان اختیار عادی‌سازی روابط خود با ایران را ندارد

بعید به نظر می‌رسد در دوره بایدن تغییراتی در سیاست ایران و عربستان رخ بدهد

زارعی در خصوص روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: اتفاق خاصی نمی‌افتد. برای آمریکا حفظ رژیم آل سعود و حفظ همین بن سلمان از نان شب واجب‌تر است و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. بایدن برای دوشیدن بیشتر سعودی‌ها اتهامات را مطرح می‌کند. عربستان اختیار عادی‌سازی روابط خود با ایران را ندارد و آمریکا فعلاً چنین اجازه‌ای به سعودی‌ها نداده است. بعید به نظر می‌رسد در دوره بایدن تغییراتی در سیاست ایران و عربستان رخ بدهد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.