زمان انتشار : ۶ اسفند ,۱۳۹۹ | ساعت : 14:07 | کد خبر : 212864 |
,

انشقاق در حزب جمهوری‌خواه؛ تلاش برای کاهش نفوذ و سیطره ترامپ بر حزب: گزارش گاردین

شفقنا آینده- امین فرج‌پور: پیتر استون در گاردین نوشته که «منتقدین جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و حامیان مالی‌شان در تلاش‌اند کنترل حزب را از دست اکثریت حامی ترامپ خارج کنند». این یادداشت را با هم می‌خوانیم:

چندین و چند تن از حامیان مالی جمهوری‌خواهان، روز پنجم فوریه از لیز چنی- که یکی از جمهوری‌خواهان ارشد کنگره است که به خاطر نقش ترامپ در حمله جنایتکارانه و مافیایی حامیانش به کنگره، به استیضاح او رای مثبت داد- حمایت کردند.

مایک اپستین، یکی از مهم‌ترین حامیان مالی جمهوری‌خواهان در مریلند می‌گوید که «میانگین کمک مالی حامیان به کمپین لیز چنی، عضو ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و دختر دیک چینی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، حدود ۵۸۰۰ دلار بود- که می‌تواند باعث بروز چالش میان او با ترامپیست‌های وفاداری مانند مت گاتز شود».

شمار رو به افزایش حامیان مالی لیز چنی از تحرکات رو به رشدی در میان حامیان مالی جمهوری‌خواهان حکایت می‌کند که تلاش دارند نفوذ و تسلط رئیس جمهور سابق آمریکا در این حزب را کاهش دهند و با تهدیدهای حامیان ترامپ که اکثریت حزب را در اختیار دارند، مقابله کنند. این مبارزه بر پایه این واقعیت انجام می‌گیرد که به رغم شکست از جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، شمار حامیان و طرفداران و البته قدرت و نفوذ ترامپ در حزب افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

منتقدان ترامپ و حامیان مالی‌شان که در حلقه‌های سیاسی جمهوری‌خواهان در اقلیت هستند، در تلاش‌اند با مبارزه در چند جبهه، کنترل حزب را از دست هواداران وفادار ترامپ خارج کنند.

نیکی هیلی سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل که چشم به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دارد، در روزهای سوم و چهارم ماه مارس در یک نشست مجازی میزبان یک سری از حامیان مالی حزب خواهد بود. او با کمیته اقدام سیاسی‌اش انتظار دارد بعد از انتقادات تند و تیزی که در دادگاه سنا از ترامپ به عمل آورد و گفت که از نقش ترامپ در حمله روز ششم ژانویه به کنگره «منزجر» و «عصبانی» شده است، شماری از حامیان مالی مهم حزب را به سوی خود جلب و جذب کند. منابع نزدیک به نیکی هیلی می‌گویند انتظار می‌رود کمیته اقدام سیاسی از لیز چنی و دیگر کاندیداهایی که به استیضاح ترامپ رای دادند، حمایت کند.

یکی دیگر از تندوتیزترین تلاش‌ها برای خارج کردن حزب جمهوری‌خواه از کنترل ترامپ و طرفداران و متحدینش را در جریان یا به کلامی دیگر در یک کمیته اقدام سیاسی به نام «کانتری فرست» یا «اول کشور» شاهد هستیم- که در اواخر ژانویه توسط آدام کینزینگر نماینده ایالت ایلینویز در کنگره رونمایی شد، که یکی از ده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است که استیضاح ترامپ رای داده.

کینزینگر که از سوی حزب محلی خود به خاطر استیضاح ترامپ سانسور شده بود، بعد از این که ترامپ در کنگره محکوم نشد، به تندی علیه این اتفاق صحبت کرد و گفت که «ترامپ گروهی از حامیان جنایتکارش را تهییج کرد به کنگره حمله کرده و مانع از شمارش آرای الکترال شوند». کینزینگر هم‌چنین تاکید کرد که «برای تغییر سیاست‌های شخصی و نجات و بازپس‌گیری حزب باید کارهای زیادی انجام دهیم».

با این حال کارشناسان و مشاوران مالی کمپین‌های سیاسی- تبلیغاتی هشدار می‌دهند که نبرد در جهت کاهش سیطره ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نبردی بسیار دشوار خواهد بود، به خصوص که رئیس جمهور سابق آمریکا نشان داده که می‌خواهد به انتخابات ۲۰۲۲ سنا وارد شده و شماری از منتقدین‌اش را تنبیه کند.

ترامپ در بیانیه‌ای علیه میچ مک‌کانل (رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در سنا- که در آغاز از نزدیکان ترامپ بود و بعدتر منتقد او شد) گفته که «من رقبا را از آسیب زدن به شعار “آمریکا را دوباره باشکوه خواهیم کرد” و سیاست “اول آمریکا” باز خواهیم داشت. ما در حزب به یک رهبری درخشان، قدرتمند، متفکر و باانگیزه نیاز داریم».

ترامپ پیش از خروج از کاخ سفید میلیون‌ها دلار برای کمپینی به نام «نجات آمریکا» جمع‌آوری کرد- که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ برای زنده نگه داشتن رویاهای سیاسی دونالد ترامپ و مقابله با کسانی مانند لیز چنی، آدام کینزینگر و دیگر حامیان استیضاح دوم رئیس جمهور سابق آمریکا به نحو سخاوتمندانه‌ای خرج شود. در آغاز سال ۲۰۲۱ «نجات آمریکا» حدود سی میلیون دلار در اختیار داشت، و ترامپ از طریق سه کمیته دیگر که کنترل‌شان را در دست دارد، ده‌ها میلیون دلار دیگر به آن دارایی ابتدایی افزوده است.

شیلا کرامهولز، کارشناس سیاسی می‌گوید که «جلب حمایت مالی برای کینزینگر و دیگرانی که به استیضاح ترامپ رای دادند، بسیار دشوار خواهد بود. طبق اخبار و شایعات موجود ترامپ بیش از صد میلیون دلار فقط در بانک دارد. او هم‌چنین فهرست بزرگی از حامیان وفادارش را دارد- و در دنیای سیاست هر زمان به هر پولی نیاز داشته باشد، می‌تواند آن پول را به آسانی به دست آورد».

تحلیلگران و حامیان مالی جمهوری‌خواهان انتظار دارند ترامپ نبرد سختی علیه لیز چنی و دیگرانی مانند کینزینگر که به استیضاح دوم ترامپ رای دادند، آغاز کند. فعالان جمهوری‌خواه هم‌چنین می‌گویند احتمال دارد هدف دیگر ترامپ، علاوه بر این دو قانون‌گذار، لیزا مورکوفسکی نماینده ایالت آلاسکا باشد، که یکی از هفت سناتوری است که رای به محکومیت دونالد ترامپ داد.

سارا پالین، فرماندار سابق آلاسکا که یکی از حامیان ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود، احتمالا چالش‌ها علیه مورکوفسکی را رهبری خواهد کرد.

ولی برخی از منابع جمهوری‌خواهان می‌گویند در این نبرد، میچ مک‌کانل از مورکوفسکی حمایت خواهد کرد. فراموش نباید کرد که مک‌کانل بارها گفته که از نامزدهایی که برای آینده حزب مفید ارزیابی شوند، حمایت خواهد کرد. او در ماجرای کنگره نیز علیه ترامپ حرف زده و او را از نظر اخلاقی و عملی مسئول حمله به کنگره خوانده بود.

برخی از اعضای قدیمی جمهوری‌خواهان در تلاش‌اند حزب را متقاعد کنند که به رغم محبوبیت و رای‌آوری بالای ۸۰ درصدی در میان جمهوری‌خواهان، ترامپ به واسطه بی‌کفایتی و خودبینی تهدیدی جدی برای آینده این حزب محسوب می‌شود. اسکات رید، از نیروهای فعال جمهوری‌خواهان در این زمینه می‌گوید که «حزب باید روی حمایت از نامزدهایی تمرکز کند که در پاییز ۲۰۲۲ توان برنده شدن داشته باشند و بتوانند از زیر نفوذ ترامپ درآیند».

دیگر فعالان حزب به این نکته اشاره می‌کنند که کمیته ملی جمهوری‌خواهان کنگره، بازوی تبلیغاتی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد از لیز چنی و دیگر نمایندگانی که به استیضاح ترامپ رای داده‌اند، حمایت کند. چارلی بلک، جمهوری‌خواه قدیمی این موضوع را به روشنی تایید می‌کند.

با این حال کرامهولز هشدار می‌دهد که در آینده نزدیک یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌های جلب حمایت مالی برای کاندیداها چاپلوسی درباره ترامپ خواهد بود. او می‌گوید: «به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان یکی از مهم‌ترین مسیرها برای جلب حمایت مالی، خصوصا حمایت مالی اهداکنندگان کوچک، این خواهد بود که خودتان را یکی از هواداران وفادار ترامپ نشان دهید. مطمئن باشید وفاداری به ترامپ در حکم یک آهن‌ربا برای افزایش حمایت مالی خواهد بود».

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.