زمان انتشار : ۷ دی ,۱۳۹۹ | ساعت : 10:26 | کد خبر : 212471 |
,

چین تا سال ۲۰۲۸ جای آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد گرفت: پیش‌بینی یک اندیشکده انگلیسی

شفقنا آینده- در شرایطی که در روزهای پایانی سال، بازار انواع و اقسام پیش‌بینی‌ها درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی دنیا در سال پیش‌رو داغ است، یک اندیشکده انگلیسی پا از سال ۲۰۲۱ فراتر گذاشته و اوضاع اقتصادی دنیا در سال‌های پایانی دهه سوم قرن بیست‌ویکم را پیش‌بینی کرده و خبر از تغییراتی داده که اندیشمندان و تحلیلگران اقتصادی و سیاسی حداقل به این زودی‌ها انتظارش را نداشتند. مهم‌ترین تغییری که این اندیشکده نوید داده، از دست رفتن جایگاه ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. اتفاقی که به احتمال زیاد تا چند سال دیگر، یعنی تا سال ۲۰۲۸ رخ خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از رویترز؛ یک اندیشکده انگلیسی می‌گوید که چین به دلیل واکنش بهتر و هوشمندانه‌تر در قبال همه‌گیری کرونا تا سال ۲۰۲۸ جای آمریکا را در صدر جدول بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان خواهد گرفت و خود به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد. این اتفاق از نظر اندیشکده انگلیسی مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت پنج سال زودتر از زمانی رخ خواهد داد که در پیش‌بینی‌های قبلی به عنوان موعد تغییر جایگاه اقتصادی این دو کشور تعیین و ذکر شده بود. دلیل این تغییر، تفاوت رفتارهای دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا در واکنش به پاندمی کرونا عنوان شده است.

اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت در گزارش سالانه خود که روز شنبه منتشر شد، نوشت: «تا همین چند وقت اخیر، اقتصاد دنیا به شدت تحت تاثیر رقابت اقتصادی و نیروی نرم ایالات متحده آمریکا و چین بود. اما همه‌گیری کرونا و تبعات اقتصادی آن مسیر این رقابت را به نفع چین تغییر داد».

به گفته اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت «مدیریت ماهرانه چین در همه‌گیری بیماری کرونا که جلوه‌اش در محدودیت‌ها و در کل قرنطینه زودهنگام این کشور (با هدف کنترل تبعات و تلفات این بیماری) مشاهده شد، وقتی در کنار آسیب‌های پرشمار کرونا به کشورهای غربی قرار می‌گیرد، اولین موضوعی که به ذهن می‌آید، بهره‌گیری چین به خصوص از نظر اقتصادی از کرونا برای ارتقای جایگاه جهانی‌اش است». به عبارت بهتر کرونا و البته پاسخ مناسب چین به کرونا بی‌تردید به خیزش اقتصادی چین و قرارگیری این کشور در صدر جدول بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به جای آمریکا کمک خواهد کرد.

در این گزارش با اشاره به اینکه «پیش‌بینی می‌شود چین بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میانگین رشد سالانه ۵.۷% داشته باشد- پیش از این که بعد از ۲۰۲۵، یعنی از سال ۲۰۲۶ تا سال ۲۰۳۰ میانگین سالانه رشد اقتصادی این کشور تا ۴.۵% کاهش یابد» آمده که این رشد مستمر راه چین را برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان قبل از پایان دهه ۲۰۲۰ هموار خواهد کرد. در گزارش این اندیشکده انگلیسی سال ۲۰۲۸ به عنوان سال تغییر پادشاهی اقتصادی دنیا تعیین شده است. این در حالی است که در پیش‌بینی‌های قبلی سال ۲۰۳۳ به عنوان سالی که چین تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد شد، مطرح شده بود. اما حالا تحت تاثیر کرونا و مقابله آمریکا و چین با کرونا پیش‌بینی شده پکن بسیار زودتر از سال ۲۰۳۳، یعنی تا سال ۲۰۲۸ جای آمریکا را در صدر جدول بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان بگیرد.

اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت نوشته: «انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۱ سهم ایالات متحده آمریکا در تولید ناخالص جهانی به تدریج کاهش یابد و در نهایت چین جای آن کشور را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان بگیرد». این اندیشکده با اشاره به “جدول لیگ اقتصادی جهان” که در آن عملکرد اقتصاد کشورها ارزیابی می‌شود، مدعی شده که «حالا توقع می‌رود این اتفاق در سال ۲۰۲۸، یعنی پنج سال زودتر از زمانی که پیشتر مطرح شده بود، رخ دهد».

این گزارش که با استفاده از جزئیات موجود درباره رشد سالانه اقتصادی کشورهای مهم جهان تنظیم شده، اشاره می‌کند «آمریکا که شاهد یک بازگشت قدرتمند بعد از همه‌گیری کرونا بوده، در سال‌های بعد شاهد خواهد بود که این رشد کند شده و به ۱.۹ و ۱.۶ درصد خواهد رسید. چین هم که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میانگین رشد ۵.۷ درصد را تجربه خواهد کرد، بین سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۳۰ شاهد کاهش این رشد به ۴.۵ درصد خواهد شد. در این میان ژاپن احتمالا تا اوایل دهه ۲۰۳۰ هم‌چنان سومین اقتصاد بزرگ جهان باقی خواهد ماند، هند تبدیل به چهارمین اقتصاد جهان خواهد شد و آلمان نیز پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا لقب خواهد گرفت.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.