زمان انتشار : ۱۴ آذر ,۱۳۹۹ | ساعت : 14:31 | کد خبر : 212343 |
,

آینده قیمت طلا در سال ۲۰۲۱

شفقنا آینده- در روزی که گذشت بالاخره اعضای اوپک توانستند به یک نتیجه قطعی برسند و توافقی داشته باشند. کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری تصمیم گرفتند در ماه ژانویه ۲۰۲۱، به‌صورت داوطلبانه تولید را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند و این رقم را از روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانند. همچنین بازار طلا نیز روز خوبی را پشت سر گذاشت و با روندی افزایشی معاملات را پایان داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کیتکو؛ سال ۲۰۲۰ یک سال تاریخی برای طلا و نقره بوده است زیرا در سراسر جهان اقدامات بی‌سابقه‌ای برای تحریک اقتصاد از کانال سیاست های انبساطی تدارک دیده شده و با توجه به تبعات تورمی این سیاست ها برخی موسسه ها کماکان پیش بینی می کنند قیمت طلا افزایشی باشد.

تحلیلگران شرکت تحقیقاتی بریتانیایی فوکوس متالز در چشم انداز سال ۲۰۲۱ خود انتظار دارند قیمت طلا در سال آینده به ۲۳۰۰ دلار در هر اونس برسد. در همین حال انتظار می‌رود نقره که قیمت متوسط سالانه آن در حدود ۲۸.۶۰ دلار در هر اونس بوده، در سال ۲۰۲۱ به بالای ۳۰ دلار برسد.

این پیش‌بینی ها در حالی است که طلا و نقره پس از عملکرد نامطلوب در ماه نوامبر، سطح حمایتی مهم خود را از دست دادند و به زیر کانال ۱۹۰۰ دلار سقوط کردند. با عین حال در جند روز اخیر عملکرد طلا بهتر شد و از کانال ۱۷۰۰ وارد کانال ۱۸۰۰ شد.در آخرین معاملات طلای دسامبر، هر اونس با قیمت ۱۸۴۰.۷۸ دلار معامله شد که حاکی از رشد ۱۰.۱۰ دلار معادل۰.۵۵درصد نسبت به روز گذشته است.

همچنین در پایان معاملات  نقره مارس، هر اونس ۲۴.۱۳۵ دلار قیمت خورد که ۰.۱۴ دلار معادل ۰.۵۳ درصد افزایش داشته است.

نیل میدر، مدیر طلا و نقره در متال فکوس،نوشت: پس از شروع توزیع واکسن ، بازار فلزات گرانبها دوباره تحت فشارهای قابل توجهی قرار گرفته اند. اما ما شک داریم که این فشارها پایدار باشد. فراهم کردن گسترده واکسن در سطح سراسری مدت طولانی زمان می‌برد. ما انتظار نداریم که تا اواسط سال ۲۰۲۱ شرایط به حالت عادی برگردد.

تحلیلگران Metals Focus گفتند که بازار طلا همچنان از اقدامات محرک بیشتر، بازدهی پایین اوراق قرضه و افزایش فشار تورم سود خواهند برد.

در عین حال، این شرکت پتانسیل جذب سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن طلا را مناسب می بیند.

این شرکت معتقد است « در دولت بایدن، رابطه آمریکا و چین به احتمال زیاد همچنان چالش برانگیز باقی خواهد ماند و خطرات ژئوپلیتیک هنوز در جای دیگری وجود دارد. تمام این عوامل همراه با افزایش انتظارات تورمی، زیربنای سرمایه گذاری طلا را ارتقا می‌دهند و انتظار می‌رود قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ تا۲۰۳۰ دلار بالا رود.»

جمعه.jpg

توافق اوپک برای افزایش تدریجی تولید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی؛ اوپک و متحدان تولیدکننده نفت توافق کردند که از ابتدای ژانویه تولید را ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش دهند.

این تصمیم پس از روزها بحث و گفتگو و پس از تمدید جلسه روز سه شنبه و یک دور ماکرات دیگر در روز پنجشنبه اتخاذ شد. پیش از این نشست انتظار می رفت این اتحادیه تولید کننده نفت به طور گسترده‌ای کاهش تولید ۷٫۷ میلیون بشکه در روز را حداقل تا ماه مارس تمدید کند.

بر اساس توافق اولیه در اوریل سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت سال جاری) قرار بود تا سطح توافق کاهش تولید در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد اما به دلیل شکننده بودن بازار اوپک و غیر اوپک تصمیم گرفتند تا سطح فعلی عرضه را با کاهشی ۵۰۰ هزار بشکه ای برای ژانویه ۲۰۲۱ حفظ کنند و بعد از آن با بررسی بازار، درباره ماه های بعدی تصمیم گیری شود.

بر این اساس وزیران عضو اوپک پلاس هر ماه درباره میزان کاهش تولید برای ماه بعد تصمیم می گیرند.با این اقدام عرضه در بازار نفت به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در مقایسه با انتظارات کاهش پیدا می کند و این امر می تواند در کنار موفقیت در ساخت واکسن کرونا باعث افزایش قیمت نفت شده و  توازن عرضه و تقاضا در بازار نفت حفظ خواهد شد.

پس از این نشست، معاملات نفت خام برنت با ۱.۴درصد رشد با نرخ ۴۸.۹۲ دلار در هر بشکه معامله شد ، در حالی که معاملات آتی نفت وست تگزاس با ۳۶ سنت یا ۰.۸درصد رشد به نرخ ۴۵.۶۴ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت تاکنون بیش از ۲۵درصد پایین تر از سال گذشته است.

naft.jpg

چشم‌انداز مثبت بازار کار، تداوم روند صعودی بورس آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی؛ بازار سهام آمریکا روز پنجشنبه هم افزایشی بود و روند ثبت رکورد خود را گسترش داد، چراکه نگاه خوش‌بینانه به آینده بازار کار بهتر از حد انتظار بود.

میانگین صنعتی داو جونز به کمک افزایش ۷ درصدی سهام بوئینگ ، ۱۳۰ واحد صعود کرد. S&P 500 پس از ثبت  دومین رکورد متوالی در مقطع گذشته ، ۰.۳ درصد افزایش یافت. شاخص ترکیبی تکنولوژیکی نزدک نیز پس از رسیدن به بالاترین رقم تاریخ در اوایل روز در نهایت ۰.۴درصد افزایش را ثبت کرد.

مطالبات دور اول بیمه بیکاری در هفته گذشته بالغ بر ۷۱۲ هزارنفر بوده است که کمتر از برآورد ۷۸۰ هزار نفری است که از سوی اقتصاددانان داو جونز ارزیابی شده بود. درخواست‌های بیمه بیکاری نیز به کمترین حد در دوره پاندمی رسیده است. زیرا بازار کار به رغم بدتر شدن آمار ابتلا به کرونا، حالا از انعطاف پذیری برخوردار شده است.

وزارت کار قرار است روز جمعه گزارش مشاغل خود را که از نزدیک مورد ارزیابی قرار گرفته منتشر کند. طبق گفته داو جونز ، اقتصاد ایالات متحده پیش بینی اضافه شدن ۴۴۰ هزار شغل را داشته است که به این ترتیب نرخ بیکاری به ۶.۷ درصد کاهش می یابد.

مایک لوونگارت ، مدیر عامل استراتژی سرمایه گذاری در E-Trade Financial ، گفت: با برخی از مسائل نظیر پیشرفت بسته محرک اقتصادی و حرکت مثبت در بخش واکسن ، ناظران بازار کار می‌توانند امیدوار به کاهش معنادار تقاضای بیمه بیکاری در بلندمدت باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.