زمان انتشار : ۷ آبان ,۱۳۹۹ | ساعت : 10:07 | کد خبر : 212005 |
,

شفقنا آینده/ سه عاملی که پیش‌بینی انتخابات آمریکا را دشوار می‌کند؛ دکتر زرگر: آراء خاموش احتمالا به نفع دموکرات‌ها عمل می‌کنند/ بایدن هم قطعا درباره ایران شرط و شروط خود را خواهد داشت

شفقنا آینده- یک کارشناس حوزه بین الملل درباره پیش بینی خود از نتایج انتخابات آمریکا در یک هفته باقی مانده اظهار داشت: در نگاهی کلی ترامپ شخصیتی نیست که ۴ سال دیگر در سمت ریاست جمهوری آمریکا باشد و به نظر من این تفکر در حال حاضر در آمریکا دست بالا را دارد و وزن بالایی دارد البته وزن بالای آن همان آرا خاموش است که احتمالا به نفع دموکرات ها عمل می کنند.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا آینده با دکتر علی اصغر زرگر را می خوانید:

_ زمان کمی به پایان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. پیش‌بینی شما در مورد نتایج چیست و شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

سه عاملی که پیش بینی انتخابات آمریکا را دشوار می کند

حتی متخصصین نیز در آمریکا نمی توانند با اطمینان به این سوالات پاسخ بدهند. باید کمی منتظر بود تا ببینیم چند روز مانده به انتخابات چه اتفاقاتی در جامعه آمریکا و یا در سطح بین المللی رخ می دهد. انتخابات آمریکا با توجه به پیچیدگی آرا در این کشور بخصوص دوگانگی که در آرا عمومی نهفته است و همچنین مساله آرا الکترال که برای اینکه کنترل از دست صاحبان صنعت بیرون نرود، طراحی شده است. از این رو این پیچیدگی ها باعث می شود پیش بینی ها دقیق نباشد. فاکتور هایی وجود دارد که از خارج از این کشور بر انتخابات تاثیر گذار است. به اعتقاد برخی مدیران دولتی، غیر دولتی و صنایع ترامپ در این چهار سال به گونه ای عمل کرده است که نشان داده شخصیت واقعی ریاست جمهوری را ندارد. حال شاید این طیف وسیع نیست ولی طیفی تاثیر گذار است و حتی در بین جمهوری خواهان و در مجلس قانون گذاری و حتی در بین اطرافیان رییس جمهور هم وجود دارند. امریکا خود را قدرت بزرگ دنیا می داند و از منظر اقتصادی با قدرت دلار در دنیا اعمال نفوذ می کند از این رو رییس جمهوری این کشور به شخصیتی شایسته تر نیاز دارد، کسی که مورد قبول و پذیرش دنیای پیرامونی و خارج از مرزهای آمریکا قرار بگیرد. این موضوع یکی از فاکتور های تاثیر گذار است. همچنین مساله کرونا که اوضاع را پیچیده تر کرده است، ترامپ بیشتر بر فاکتور های اقتصادی فکر می کرد و اول ادعا می کرد با جنگ اقتصادی با چین و با تغییراتی که ایجاد کرده  اوضاع را بهتر کرده است. اما امروز آمریکا با بیکاری بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر و کسری بودجه و نامعلوم بودن افق اقتصاد و… روبرو است واین مساله نیز می تواند آرا را جابجا کند. عامل سومی که پیش بینی انتخابات آمریکا را مشکل می کند تقسیم جامعه آمریکا است یک نوع دوگانگی تفکر بوجود آمده است. مساله عدالت اجتماعی در آمریکا مطرح شده و شورش هایی به راه افتاد و به طور جدی این سوال را پیش آورد که اگر یکی از این دو نفر مطرح نشوند شاید هواداران دیگری شورش هایی به راه بیندازند. با توجه به ۴۰۰ میلیون اسلحه که در دست آمریکایی ها است حتی برخی خود را برای جنگ داخلی آماده کرده اند. این سه عامل حتی متخصصین را به ابهام وا داشته و نمی توان به درستی پیش بینی کرد.

_ گفته می شود مشارکت بسیار بی سابقه است علت چیست؟

علت، بسیار ساده است. اینکه هم عده ای می خواهند ترامپ رای بیاورد و هم عده ای می روند تا رای بدهند و ترامپ رای نیاورد. هر دو شکل قابل قبول است. اوضاع و احوال خاص جامعه آمریکا در حال حاضر این موضوع را ایجاب می کند. جامعه آمریکا بین کسانی که رنگین پوست هستند و خواهان عدالت هستند و جمعیتی از آنگلوساکسون ها که نژادپرست هستند و آمریکا را خاص خود می دانند، تقسیم شده است. سیاست های خاصی که ترامپ برای مهاجران و مسلمانان و … تعیین کرده است سیاست هایی بسیار افراطی است. بنابراین کسانی که می خواهند تغییری ایجاد شود رای می دهند و کسانی که تابع این سیاست ها بودند برای حفظ ترامپ برای رای دادن شتاب دارند.

_آرای خاموش چه وضعیتی دارند و بیشتر متمایل به چه طیفی هستند؟

اگر آرا خاموش به هر سمتی سنگینی کند آن کاندیدا برنده است

در این مرحله دموکرات ها کمی نگران هستند. علت نگرانی آنها این است که اگر ضریب رای دهندگان بالا برود به نفع آنها نیست. قبلا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد واجدین شرایط رای دهی در آمریکا رای می دادند. حال فرض کنید این درصد به ۴۰ درصد برسد در این صورت آرا غیر قابل پیش بینی وارد می شود. اگر آرا خاموش به هر سمتی سنگینی کند آن کاندیدا برنده است. در ایالت هایی که از نظر اقتصادی خوب نبود بخش مهمی از جوانان به طرف سایر ایالت ها رفتند که بیشتر هواداران ترامپ آنجا هستند چون مهاجرت های شدیدی در سال های اخیر رخ داده و اگر مشارکت بالا باشد شاید به ضرر دموکرات ها تمام شود.

_ آیا به خشونت کشیده شدن فضا بعد از اعلام نتایج انتخابات احساس می شود؟

به نظر می رسد بایدن برنده خواهد بود

آرا خاموش احتمالا به نفع دموکرات ها عمل می کنند

فکر نمی کنم کار به آنجا بکشد چون تا اینجا به نظر می رسد بایدن برنده خواهد بود. نظر خود من این است. ولی زنگ خطر هایی از برخی از محافل قدرت به گوش می رسد مثلا جریان صهیونیست های کاتولیک که اصولگرایان قدرتمند و هوادار اسرائیل هستند و گاهی اعلام می کنند که من خواب دیده ام که خداوند گفته است که ترامپ باید در کاخ سفید بماند و یا جریان های ماسونی و قدرتمندی که گفته اند آرا هر چه باشد باید توسط دیوان عالی کشور اعلام شود لذا با توجه به ترکیب این دیوان قطعا می خواهند ترامپ را در کاخ سفید نگه دارند. همه این ها نشان می دهد که این جریان ها مایل به نگهداشتن ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری هستند ولی در نگاهی کلی ترامپ شخصیتی نیست که ۴ سال دیگر در ریاست جمهوری آمریکا باشد و به نظر من این تفکر در حال حاضر در آمریکا دست بالا را دارد و وزن بالایی دارد البته وزن بالای آن همان آرا خاموش است که احتمالا به نفع دموکرات ها عمل می کنند. ترامپ بازیگر ویژه ای است و به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیست.در این هفته هم دست و پایی می زنند اما ترامپ در سیاست خارجی توفیق چندانی نداشته است.

_ نقش آرا الکترال در این محاسبات چگونه است؟

چالش اصلی در آنجاست. عوامل مبهمی وجود دارد، اوضاعی که چنین مشارکت بالا و غیر قابل تغییری ایجاد کرده است. بخش زیادی از آرا تا اینجا به صندوق ها رفته و این میزان رای قابل تغییر نیست به نظر من نامعلومی ها بسیار زیاد است.

_ بسیاری عقیده دارند انتخاب ترامپ یا بایدن تغییری در وضعیت ایران نخواهد داشت، دیدگاه شما چیست؟

آمریکا کشور نهادها است نه کشور شخصیت ها

آمریکا کشوری است که نهادها داخل آن بسیار قدرتمند هستند. آمریکا کشور نهاد ها است نه کشور شخصیت ها. نهاد ریاست جمهوری و نهاد قانون گذاری و نهاد ایالت ها قدرت بسیاری دارند. در این کشور نهادهای تاثیر گذار و قدرتمند فعالیت می کنند و بسیار ریشه ای هستند. از این رو نمی توان سیاست آمریکا را به شخص وابسته دانست. وقتی چنین نهادهایی وجود دارند روسای جمهور در حد توان و حقوقی که دارند کار خواهند کرد. در مورد جنگ هم نهاد قانون گذاری دست اندر کار است و این امکان وجود دارد که رییس جمهور آمریکا کنترل شود چون برای جنگ به مجوز نیاز دارد. ولی در سیاست هایی چون پیشگیری و مهار کرونا مساله به اکیپی که وارد میدان می شوند وابسته است.  یا در مورد مالیات و تامین اجتماعی و یا ایجاد شغل به سیاست های اکیپی که بر سر کار می آیند وابسته ایم. ولی برخی کارها به قانون نیاز دارد.

بایدن هم قطعا درباره ایران شرط و شروط خود را خواهد داشت

این احتمال وجود دارد که آرا خاموش وزنه را به سمت یکی از این طرفین سنگین کند. ۶۰ میلیون رای داده شده است و شاید با همین تصور که اکثریت این ارا برای ترامپ باشد مردم مشارکت خود را بیشتر کنند تا تعادل را به هم بزنند. در سیاست خارجی آمریکا وضعیت مشخص است. سیاست خارجی آمریکا مثل کشتی بزرگ می ماند نمی توان به یکباره مسیر این کشتی را تغییر داد. آمریکا با ۱۲۰ تا ۱۳۰ کشور قرار داد ها و پیمان هایی دارد. دلار آمریکا در دنیا وزن اقتصادی سنگینی دارد. حتی بایدن هم نمی تواند به یکباره همه چیز را تغییر بدهد و اکیپ ۸۰ نفری که در خزانه داری آمریکا به کار گماشته شده و بر روی تحریم ها کار می کنند را عوض کند. بایدن هم قطعا درباره ایران شرط و شروط خود را خواهد داشت. در رابطه با اروپا و چین و روسیه نیز نهادهای مختلفی درگیر هستند وزارت خارجه و وزارت بازرگانی و مجلسین درگیر هستند و آمریکا با تاکتیک های حساب شده ای رفتار می کند.

_ نتیجه انتخابات آمریکا در جهان بسیار تاثیر گذار است و هم وضعیت را در داخل آمریکا مشخص می کند و هم می تواند نوع دولت را در سایر کشور ها تعیین کند، با این وجود می توان گفت نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هر چه باشد تاثیر مهمی در داخل آمریکا و خارج از آن دارد؟

دنیا این آمادگی را دارد تا با هر دو این طیف ها کار کند

خواه ناخواه پیش بینی هایی می شود. مثلا گفته می شود با آمدن مجدد ترامپ همان سیاست های قبلی با شدت و ضعف بیشتری به اجرا در می آید و در بخش هایی کاهش پیدا می کند، با توجه به تجارب و نتایجی که تا به حال نشان داده شده است. اروپایی ها با دموکرات ها به راحتی کنار می آیند و به نوعی باب مذاکرات بیشتر و بهتر باز می شود. اما انتخاب مجدد ترامپ می تواند به نوعی با سیاست های افراطی و تهدیدها و تحریم ها و دیورا های تعرفه و چالش های پر رنگی که با چین و روسیه و… در می گیرد موضوع کمی تغییر کند ولی به نظر من دنیا این آمادگی را دارد تا با هر دو این طیف ها کار کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.