زمان انتشار : ۶ آبان ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:00 | کد خبر : 211997 |
, ,

فرجی‌راد: احتمال پیروزی بایدن ۸۰ به ۲۰ است/ ترامپ همه توانش را به کار می‌برد تا رییس جمهور آینده نتواند با ایران وارد مذاکرات جدی شود

شفقنا آینده- یک کارشناس مسائل ژئوپولیتیک معتقد است: اگر اتفاق خاصی نیفتد و تیم ترامپ چیزی از آستین خود بیرون نیاورد اوضاع ۸۰ به ۲۰ به نفع بایدن است و ایشان برنده انتخابات خواهد بود. در ایالت هایی که رای کالج الکترال آنها مهم تر است کاندیداها نزدیک بهم هستند اما باز در همان ایالت ها بایدن کمی جلوتر است. تصور می کنم دموکرات ها هم انتخابات ریاست جمهوری و هم با بالای ۵۰ درصد سنا را ببرند.

متن گفت وگوی شفقنا آینده با دکتر عبدالرضا فرجی راد را می خوانید:

_ در گفتگو های قبلی به این نکته اشاره داشتید که مناظره ها در انتخاب رییس جمهور آمریکا نقش به سزایی دارند مناظره ها تمام شد آیا می توان یک هفته قبل از انتخابات در مورد نتیجه این انتخابات پیش بینی دقیقی داشت؟

اوضاع به نظر من ۸۰ به ۲۰ به نفع بایدن است

من قبلا هم گفتم که مناظره ها مهم است البته بخاطر آقای جو بایدن، چون با توجه به سن و سالی که دارد اگر اتفاق کوچکی روی صحنه بیفتد طبیعتا تاثیر زیادی بر رای دهندگان آمریکایی خواهد داشت. با توجه به تبلیغات منفی ترامپ بر علیه بایدن که او را فردی ضعیف و بی جان و پیر و فرتوت معرفی می کرد اما بایدن توانست در دو مناظره به خوبی ظاهر شود. روند همان روند گذشته است و تغییر چندانی نکرده است و در یک ماه گذشته در همان میزانی که آقای بایدن جلو بود مانده است. در برخی از روزها کمی بالا و پایین می شود مثل دیروز که ترامپ رشد کمی داشت اما من تصور نمی کنم در یک هفته باقی مانده با توجه به اینکه تیم بایدن در صحنه حاضر نیست و به قرنطینه رفته است، اتفاق خاصی بیفتد. ضمن اینکه بیش از یک سوم جمعیت به شکل پستی و حضوری رای خود را داده اند و شاید بیش از نیمی از جمعیت تا روز انتخابات رای بدهند و بقیه، روز انتخابات در صف های رای گیری باشند. اگر اتفاق خاصی نیفتد و تیم ترامپ چیزی از آستین خود بیرون نیاورد اوضاع به نظر من ۸۰ به ۲۰ به نفع بایدن است و ایشان برنده انتخابات خواهد بود. در ایالت هایی که رای کالج الکترال آنها مهم تر است کاندیداها نزدیک هستند اما باز در همان جاها بایدن کمی جلوتر است. تصور می کنم دموکرات ها هم انتخابات ریاست جمهوری و هم با بالای ۵۰ درصد سنا را ببرند.

_ گفته می شود میزان مشارکت مردم آمریکا در این دوره از انتخابات بی سابقه است. آیا این وضعیت فضا را به نفع بایدن جلو می برد؟

هر چه مشارکت بیشتر باشد نتایج بیشتر به نفع دموکرات ها خواهد بود

هر چه جمعیت بیشتری مشارکت کنند که قالبا جوانتر ها هستند تمایل کمتری نسبت به ترامپ وجود دارد. چون این قشر اکثرا دموکرات هستند و روش های ترامپ را نمی پسندند ولی سنتی تر ها و سفید پوست های سن بالا بیشتر به ترامپ تمایل دارند. هر چه مشارکت بیشتر باشد نتایج بیشتر به نفع دموکرات ها خواهد بود.

_ در ایران این تحلیل وجود دارد که انتخاب یک دموکرات یا جمهوری خواه فرقی به حال کشور ما نمی کند.

ایران بعد از ترامپ وضعیت خوبی نخواهد داشت

بایدن و ترامپ در برابر ایران متفاوت عمل خواهند کرد، اما باید دید طرف ایرانی چه خواهد کرد

ترامپ همه توانش را به کار می برد تا رییس جمهور آینده نتواند با ایران وارد مذاکرات جدی شود

بخشی از مساله مربوط به آمریکا است و بخشی مربوط به خود ما است. در حقیقت ما باید ببینیم چه استراتژی داریم و می خواهیم چه بکنیم. اگر بایدن بیاید، ما هم باید یک استراتژی داشته باشیم. همانطور که در برجام داشتیم و برجام یک موفقیت بود، حال ترامپ برجام را به هم زد ولی ترامپ یک مورد خاص بود. این اتفاق در دنیا و در آمریکا عمومیت نداشت. طبیعتا آنها فشار خود را وارد می کنند و ما هم باید استراتژی داشته باشیم. من تصور می کنم کمی طولانی شود ولی باید بتوانیم به نتیجه برسیم. ترامپ می خواهد فشار ها را بیشتر کند تا با تهدید و فشار بیشتر ایران را پای میز مذاکره بنشاند. ترامپ خود فردی احساساتی است و این تصمیم گیری ها نتیجه فشار و پیگیری اسرائیل و امارات است چون او را رها نمی کنند و به او پول می دهند و او فقط پول را می شناسد لذا ما بعد از ترامپ وضعیت خوبی نخواهیم داشت با بالا رفتن فشار ها غرور ملی ما صدمه می خورد. از این رو این دو نفر متفاوت از هم هستند ولی باید دید طرف ایرانی چه خواهد کرد. ترامپ امروز حدس می زند که امکان باخت برایش وجود دارد و تمام شیطنت هایی که می تواند را انجام می دهد تا رییس جمهور آینده نتواند با ایران وارد مذاکراتی جدی و نتیجه بخش شود.

_ آیا موفق خواهند بود؟

فعلا که تحریم ها را اعمال می کنند، موفقیت آنها کار را سخت تر می کند. اگر سنا هم با اکثریت دموکرات باشد کار رییس جمهور راحتتر است اگر جمهوری خواهان بمانند در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ کار برای ما هم سخت می شود. در حال حاضر با همین انتخابات برخی سناتور ها در برخی ایالت ها تعیین می شود و کمبود های سنا در هیمن زمان رفع می شود دموکرات ها ۴ نماینده کم دارند. اگر بتوانند نسبت به جمهوری خواهان برتری پیدا کنند کار ساده تر می شود. ما هم باید قبل از انتخابات آمریکا برنامه ها و استراتژی خود را تنظیم کنیم تا بدانیم می خواهیم چه بکنیم و با تحریم ها چه خواهیم کرد. چون با حضور دموکرات ها اروپا به آمریکا نزدیکتر می شود همین نزدیکی می تواند مشکلاتی بوجود بیاورد ،نباید همه چیز را از دید مثبت دید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.