زمان انتشار : ۱۸ مهر ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:34 | کد خبر : 211789 |
, ,

پیش‌بینی اوپک: تقاضای جهانی برای نفت در اواخر دهه ۲۰۳۰ به پیک خود می رسد

شفقنا آینده- اوپک در گزارش “دورنمای نفت جهان ۲۰۲۰” پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در اواخر دهه ۲۰۳۰ به پیک (اوج) خود برسد و پس از آن رو به کاهش برود.

به گزارش شفقنا از ایسنا، جدیدترین پیش بینی اوپک منعکس کننده تاثیر پایدار بحران ویروس کرونا بر اقتصاد و عادتهای مصرف کننده است. سایر پیش بینیها هم حاکی از آن است که پاندمی ممکن است عامل تعیین کننده برای پیک تقاضا برای نفت باشد.

اوپک در این گزارش اعلام کرد مصرف نفت از ۹۰.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۷.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. این رقم ۱.۱ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال گذشته اوپک و بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال ۲۰۰۷ این گروه از میزان تقاضا در سال ۲۰۳۰ است.

در گزارش اوپک آمده است: تقاضای جهانی برای نفت با نرخ نسبتا مطلوبی در نیمه اول دوره مورد اشاره رشد خواهد کرد و در نیمه دوم ثابت خواهد شد. تقاضای آتی به دلیل اثرات پایدار مربوط به قرنطینه و تعطیلیهای ناشی از شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهان و عادتهای مصرف کننده، کمتر از نرخهای پیش بینی شده در گذشته خواهد بود.

اگرچه مصرف نفت برای سوخت خودروهای سواری، کامیونها و صنعت با احیای اقتصادها، بهبود پیدا خواهد کرد اما اوپک ابراز نگرانی کرده که رشد آینده تقاضا برای نفت تحت تاثیر عواملی نظیر روی آوردن به کار از خانه و کنفرانس از راه دور و بهبودهای بهره وری و فراگیری خودروهای برقی قرار می گیرد.

حتی پیش از شیوع پاندمی هم افزایش فعالیتهای مربوط به تغییرات جوی در غرب و افزایش استفاده از سوختهای جایگزین، قوی بودن تقاضای آتی برای نفت را زیر ذره بین برده بود. با وجود عقب نشینی از پیش بینیهای قبلی، اوپک همچنان انتظار رشد تقاضا برای نفت را دارد.

اوپک در گزارش امسال خود از بازار نفت، احتمال کاهش تقاضا پس از سال ۲۰۳۰ با توجه به تحولاتی مانند بکارگیری سریعتر خودروهای برقی، بهره وری بیشتر سوخت و کاهش بیشتر کسب و کار و سفرهای تفریحی پس از پاندمی را مطرح کرد.

این سناریو بر مبنای هیچ پیشرفت فناوری بزرگ قرار نداشته و همچنین به منزله احتمال کاهش کامل تقاضا نیست.

بهبود تقاضای کوتاه مدت

اوپک از این نگران است که پاندمی به تقاضا برای نفت آسیب دائمی وارد کند و مقامات فعلی و سابق اظهار می کنند که این امر ممکن است قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده و تلاشهای اوپک برای متوازن کردن عرضه و تقاضا در بازار را به چالش بکشد.

این گروه امسال به اتفاق متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را که معادل ۱۰ درصد از عرضه جهانی بود، به اجرا گذاشت.

اوپک همچنین برخلاف برخی دیگر انتظار دارد تقاضا برای نفت در چند سال آینده افزایش پیدا می کند و پیش بینی کرده که مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ به ۹۷.۷ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۲ به ۹۹.۸ میلیون بشکه در روز رشد می کند که بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود و تا سال ۲۰۲۴ به ۱۰۲.۶ میلیون بشکه در روز می رسد. آمار ۲۰۲۴ کمتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش سال ۲۰۱۹ اوپک است.

این گروه پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۱ نفت بیشتری در مقایسه با ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰، تولید خواهد کرد اما رشد عرضه از سوی آمریکا و سایر تولیدکنندگان به معنای آن است که تولید اوپک در سال ۲۰۲۵ احتمالا ۳۳.۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که پایینتر از سطح تولید سال ۲۰۱۹ است.

اما در بلندمدت، اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت به ۱۰۹.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ رسیده و احتمالا تا سال ۲۰۴۵ به ۱۰۹.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

طبق گزارش اوپک، پاندمی ویروس کرونا گرایش به مصرف کمتر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و رشد خارج از این سازمان را تسریع کرده است. خودروهای برقی سهم بیشتری از بازار خودرو تصاحب می کنند و اقتصاد باطری آنها مدام رو به بهبود است و تا سال ۲۰۴۵، بیش از ۲۷ درصد از خودروهای جدید در سطح جهانی تشکیل می دهند. با این حال اوپک همچنان امیدوار است که تولیدش را در دهه های آینده به موازات کاهش تولید رقیبانش، افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مقدمه این گزارش نوشته است: نفت تا سال ۲۰۴۵ همچنان بزرگترین سهم را از سبد انرژی خواهد داشت.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.