زمان انتشار : ۱۶ مهر ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:04 | کد خبر : 211749 |
, ,

پیش‌بینی طلای ۱۰ هزار دلاری تا سال ۲۰۳۰

شفقنا آینده- آینده قیمت طلا چه خواهد بود؟ از آنجا که قیمت جهانی طلا در بسیاری شاخص‌های اقتصادی تعیین کننده است، پاسخ به این سئوال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش شفقنا از خبرگزاری صدا وسیما، درحالیکه از چندماه قبل پیش بینی بیشتر تحلیلگران افزایش قیمت اونس جهانی طلا است، اما این روز‌ها قیمت اونس دوران پر نوسانی را سپری می‌کند.

قیمت در این بازار طلا آنچنان حساس شده که به کوچکترین اتفاق‌ها واکنش نشان می‌دهد. از خبر کشف واکسن کرونا در روسیه تا بیماری دونالد ترامپ.

اگرچه این اتفاق‌ها پیش بینی قیمت اونس جهانی را در کوتاه مدت با مشکل مواجه کرده است، اما علامت‌های مشخصی دیده می‌شود که نشان می‌دهد قیمت جهانی اونس طلا در سال‌های پیش رو همچنان صعودی خواهد بود.

براساس آخرین نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکو، تحلیلگران وال استریت انتظار دارند در هفته‌های پیش رو روند قیمت جهانی طلا کاملا صعودی باشد.

در نظرسنجی‌های آنلاین عمومی هم ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان انتظار دارند طلا صعودی شود، ۲۱ درصد رأی به نزولی شدن بازار طلا داده اند و ۱۷ درصد نظرشان به بی‌رمقی بازار است.

اما چرا پیش بینی‌ها از افزایش قیمت جهانی طلا حکایت دارد و تحلیلگران برچه اساسی معتقدند قیمت اونس طلا افزایش می‌یابد؟

یکی از این دلایل، رکود اقتصاد جهان پس از شیوع بیماری کرونا است. رکودی که اگرچه درپی شیوع بیماری کرونا با سرعت و عمق بیشتر رخ داده، اما اگر کرونا هم نبود، فرار اقتصاد جهانی از این رکود ممکن نبود. رکودی که مدیر بانک جهانی از آن به عمیق‌ترین رکود اقتصادی جهان یادمی کند و معتقد است رکود ناشی از کووید ۱۹ از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم بدتر است.

دیوید مالپاس در یک مصاحبه هشدار داده، کسادی بازار ناشی از بحران همه‌گیری، از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و همین طور بحران بدهی آمریکای لاتین در دهه ۱۹۸۰ هم بدتر است.

او جهان را در آستانه ورود به یک رکود اقتصادی تمام عیار دانسته و گفته: در آینده فقر مطلق و گرسنگی در جهان افزایش یافته و تعداد گرسنگان به ۶۹۰ میلیون نفر خواهد رسید، که معادل یک نفر از هر ۸.۹ نفر از جمعیت جهان است.

علاوه بر رکود اقتصادی پیش بینی کاهش ارزش دلارهم مولفه‌ای است که نتیجه اش به نفع افزایش قیمت طلا خواهد شد. درهمین ارتباط استاد اقتصاد دانشگاه ییل از احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا خبر می‌دهد و می‌گوید این احتمال که ارزش دلار کاهش شدیدی پیدا کند دیگر یک اتفاق دور از ذهن نیست.

استفان روچ می‌گوید: وادار شدن بانک مرکزی آمریکا به تزریق سنگین نقدینگی به بازار‌های مالی برای کاستن از تبعات کرونا باعث شده است تا دلار تحت فشار زیادی در برابر ارز‌های امن قرار گیرد.

روچ در گفتگو با سی ان بی سی با اشاره به اینکه داده‌های مربوط به شاخص‌های کلان نظیر پس انداز و حساب جاری چندان دلگرم کننده نیستند، گفت: کسری حساب جاری آمریکا از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است و در سه ماهه دوم سال وضع خیلی بدتر شده است. مجموع پس انداز دولت، کسب و کار‌ها و شهروندان به سطوح پایین کم سابقه‌ای است که شاید فقط در طول بحران مالی ۲۰۰۹ مشابه آن را دیده بودیم.

وی که پیشتر نیز در تیر ماه سال قبل سقوط دلار طی دو سال آینده را پیش بینی کرده بود، معتقد است: این اتفاق سال آینده خواهد افتاد و اگر روند افزایش کسری و بدهی حساب‌های دولتی ادامه داشته باشد، این ریزش تشدید خواهد شد. به عقیده این اقتصاددان آمریکایی، دلار در برابر حوادث پیش روی خود از ایمنی لازم برخوردار نیست.

به نظر می‌رسد پیش بینی‌های این تحلیگر اقتصادی در عمل نیز در حال محقق شدن است. زیرا دولت آمریکا به دنبال تزریق یک بسته حمایتی برای مقابله با تبعات ناشی از رکود است. این بسته حمایتی یعنی انتشار بی پشتوانه دلار بیشتر و این اتفاق یعنی کاهش ارزش دلار و کاهش ارزش دلار، یعنی افزایش قیمت اونس جهانی طلا.

دانیل پاویلونیس، استراتژیست ارشد بازار درباره آخرین تصمیمات دولت فدرال برای تزریق پول به اقتصاد آمریکا گفت: شاید در آینده نزدیک یک بسته حمایت مالی وجود داشته باشد که رئیس مجلس نمایندگان، با آن موافقت و حزب جمهوری خواه آن را تصویب کند و در این صورت من فکر می‌کنم چنین توافقی بسیار به نفع طلا و دیگر فلزات گرانبها باشد. یک پیش‌بینی که بسیاری از تحلیل‌گران با آن موافقند و ماه‌ها است انتظارش را می‌کشند.

طرح نانسی پلوسی و دموکرات‌ها ۲.۲ تریلیون دلار کمک به اقتصاد و بخش خدمات درمانی است که تاکنون میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواهان شدیداً آن را رد کرده است. طرح قبلی دموکرات‌ها ۳.۴ تریلیون دلار بود، اما مکانل و جمهوری‌خواهان گفتند، مبلغی که حاضر به پذیرفتن آن هستند ۱.۵ تریلیون دلار است، در حالی که رقم مورد پذیرش قبلی آن‌ها ۱ تریلیون دلار بود. این چک و چانه زدن‌های دو حزب با توئیت اخیر ترامپ و تاکید وی بر نیاز به محرک‌ها، وزنه را به سمت دموکرات‌ها چرخانده است. برخی می‌گویند ترامپ با اطلاع از این موضوع سعی کرد با این توئیت اقبال عمومی را به سمت خود بچرخاند، اما دموکرات‌ها نیز با آگاهی به این قضیه بر موضع خود سخت‌تر شدند.

به هرحال فارغ از سوء استفاده‌های تبلیغاتی ترامپ از طرح بسته حمایتی در آستانه انتخابات، دولت آمریکا چاره‌ای جزء تزریق پول به اقتصاد خود ندارد و دیر یا زود این کار را انجام خواهد داد. چه با ترامپ. چه بی ترامپ! کاری که تقریبا بسیاری از دولت‌های جهان آن را انجام داده و یا به فکر انجام آن هستند. سیاست‌های پولی که دیر یا زود موجب افزایش قیمت طلا می‌شود. دولت‌های سراسر جهان متعهد شده‌اند که نرخ بهره را کاهش داده و برای حل مشکلات بدهی خود پول چاپ کنند. در نتیجه آن‌ها با کاهش ارزش پول مواجه خواهند شد. همین سیاست‌های پولی سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند از ترس کاهش نرخ بهره، استقبالی به اوراق قرضه دولتی نشان ندهند. از طرف دیگر رکود اقتصادی، تولید جهانی را کاهش می‌دهد و کاهش تولید به معنای کاهش سود شرکت‌ها و درنتیجه افت ارزش سهام آن‌ها در بازار سرمایه است؛ بنابراین در شرایطی که بازار‌های سهام روز‌های سختی را پیش رو دارند، طلا سود خواهد برد.

برخی تحلیگران معتقدند با توجه به سیاست‌های پولی در پیش گرفته شده از سوی دولت‌ها و روند افزایش سرمایه‌گذاری بر روی طلا، انتظار می‌رود قیمت این فلز گران‌بها تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰هزار دلار در هر اونس افزایش یابد. پیش بینی جسورانه‌ای که برای تحقق آن باید چندسالی را منتظر ماند. آیا اونس جهانی طلا به ۱۰ هزار دلار خواهد رسید؟ یادمان نرود این روز‌ها یعنی درسه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ قیمت اونس جهانی هنوز به ۲ هزار دلار هم نرسیده است. آیا قیمت اونس جهانی طلا در ۱۰ سال آینده ۵ برابر خواهد شد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.