زمان انتشار : ۳۰ شهریور ,۱۳۹۹ | ساعت : 16:10 | کد خبر : 211526 |
, ,

دشواری های بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰

شفقنا آینده- انتخابات پرتنش و چالش آمریکا کمتر از دو ماه دیگر است انتخاباتی که از ماه ها قبل آغاز شده است و حرف حدیث های مختلفی دیده و شنیده می شود. در این میان آراء ترامپ و بایدن در حال تغییرات هفتگی است، با توجه به شیوع ویروس کرونا نظرسجی ها از کاهش محبوبیت ترامپ سخن می گفتند ولی در حال حاضر شاهد افزایش محبوبیت وی هستیم.

رضا میرطاهر تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت وگو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا طبق نظرسنجی ها محبوبیت ترامپ کاهش پیدا کرد ولی در حال حاضر نظرسنجی ها از افزایش محبوبیت رییس جمهور امریکا خبر می دهند ارزیابی شما در این بارده چیست گفت: در حقیقت مبارزه انتخاباتی شدیدی بین دونالد ترامپ و بایدن در گرفته است. به رغم اینکه در یکی دو ماه اخیر فاصله معنا داری بین این دو وجود داشت ولی به نظر می رسد این فاصله در حال کم شدن است. قبلا ۹ تا ۱۰ درصد اختلاف وجود داشت الان به کمتر از ۶ تا ۷ درصد رسیده است و به نظر می آید اگر روند کنونی تداوم داشته باشد شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالا باشد.

وی ادامه داد: دموکرات ها تلاش می کردند از نقاط ضعف ترامپ استفاده کنند خصوصا ناتوانی او در کنترل همه گیری کرونا و همچنین مشکلات شدید اقتصادی در این کشور از جمله رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و امثالهم بود ولی به نظر می آید این حربه چندان موثر نبود بخصوص حملات تبلیغی ترامپ بر علیه بایدن و ناتوان خواندن او و هشدارهایی که ترامپ مرتبا به آمریکایی ها می دهد و اعلام می کند اگر بایدن رییس جمهور شود فاجعه ای در آمریکا رخ می دهد نباید فراموش کرد برای آمریکایی ها مهمترین متغیر در اینکه کدام نامزد به کاخ سفید فرستاده شود این است که فرد مورد نظر توقعات اقتصادی شهروندان را برآورده کند. بایدن در این زمینه هیچ کارنامه ای ندارد ولی ترامپ موفق شده بود قبل از کرونا به موفقیت هایی در این زمینه دست پیدا کند. لذا آمریکایی ها بیشتر به کسی اعتماد می کنند که قبلا عملکرد او را در زمینه اقتصادی دیده باشند.

میرطاهر با اشاره به عدم موفقیت ترامپ در سیاست خارجی وی تصریح کرد:کارنامه ترامپ در سیاست خارجی عملا منفی است ولی برای رای دهندگان آمریکا سیاست خارجی اهمیتی ندارد. مساله سیاست خارجی و مهاجران در آمریکا اهمیت زیادی دارد که از دید گاه شهروندان آمریکایی ترامپ در این موضوع بسیار خوب عمل کرده و کارنامه موفقی دارد. امروز میزان اعتماد به بایدن کمتر شده است ضمن اینکه ترامپ هواداران پنهانی دارد که نظر خود را در شبکه های اجتماعی عنوان نمی کند ولی بسیاری از هواداران دموکرات ها نظر خود را در نظرسنجی ها اعلام می کنند ولی حاضر به حضور پای صندوق رای نیستند. این دشواری مهمی است که بایدن با آن روبرو است. به نظر می رسد مناظرات پیش رو پیروز انتخابات را مشخص خواهد کرد. مشخص است که ترامپ سخنوری زبر دست است و در مقابل بایدن از نظر سخنوری و بیان بسیار ضعیف است. لذا اگر در این مناظرات بایدن توسط ترامپ در بن‌بست قرار بگیرد حتما آرا او کسر خواهد شد.

این تحلیلگر در پاسخ به این سوال آیا می توان گفت نتیجه این مناظرات از پیش معلوم است؟ اظهار داشت: خیر. مناظرات اهمیت دارد چون مسائلی مطرح می شود و آقای بایدن سعی خواهد کرد از نقاط ضعف ترامپ استفاده کند بخصوص سعی خواهد شد تا عملکرد ترامپ در زمینه همه گیری کرونا زیر سوال برود. در مقابل ترامپ نیز سعی خواهد کرد اتهاماتی را بر علیه بایدن مطرح کند بخصوص در موضوع اوکراین گیت و یا عملکرد او در دوره معاونت اوباما و یا توانایی او در عهده دار شدن منصب ریاست جمهوری زیر سوال رود. با توجه به سن و ناتوانی فیزیکی بایدن ترامپ او را به چالش می کشد.

او با اشاره به صحبت تبلیغاتی ترامپ در صورت پیروز شدن ۴ هفته با ایران به توافق می رسم گفت: ترامپ اعلام کرده در صورت پیروزی ظرف چهار هفته با ایران به توافق می رسد ولی منظور ترامپ این است که در صورت پیروزی او ایران از موفقیت بایدن ناامید شده و انعطاف نشان می دهد و حاضر به گفتگو و قبول شروط ترامپ خواهد شد ولی این گفتگو باطل است چون مقامات ارشد ایران بارها اعلام کردند ما نباید آینده کشور را به پیروزی هر یک احزاب آمریکایی گره بزنیم. بخصوص در دو سال گذشته با کارزار فشار حداکثری بر علیه ایران و مقاومتی که کشور نشان داده است گمان نمی رود امید ترامپ در توافق با ایران محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش، در انتخابات قبلی تا دقایق پایانی هیلاری کلینتون برنده انتخابات بود آیا در این انتخابات می توان بختی برای بایدن متصور بود؟ گفت: از امروز نمی توان نتیجه گیری کرد در انتخابات قبلی نیز کلینتون سه میلیون رای بیشتر بود. متاسفانه نظام انتخاباتی آمریکا به سیستم کهنه و فرسوده رای الکترال درگیر است و همین قانون معیوب پای ترامپ را به کاخ سفید باز کرد از این رو تا زمان برگذاری مناظرات نباید نتیجه گیری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.