زمان انتشار : ۱۷ شهریور ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:23 | کد خبر : 211369 |
, ,

رای ۷۲ درصدی اصناف به متناسب نبودن تسهیلات کرونا با شرایط موجود

شفقنا آینده- سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: بر اساس نظرسنجی انجام شده، بیش از ۷۲درصد از اصناف کشور تسهیلات ارائه شده را متناسب با خسارات وارد شده در اثر شیوع کرونا ندانسته‌اند.

به گزارش شفقنا از برنا به نقل از اتاق اصناف ایران، مجتبی صفایی گفت: ما از نحوه تخصیص پرداخت تسهیلات کرونا به واحدهای صنفی به شدت گله‌مند هستیم. متاسفانه میزان نارضایتی اصناف پس از ارسال پرسشنامه و تکمیل آن موید آن است که اصناف کشور از نحوه، میزان و نوع بهره‌مندی از این تسهیلات کرونا گله‌مند هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده، بیش از ۷۲درصد از اصناف کشور تسهیلات ارائه شده را متناسب با خسارات وارد شده در اثر شیوع کرونا ندانسته‌اند. دولت اصناف را مکلف به تعطیلی چند ماهه می‌کند تا جایی که پس از ۷ماه هنوز برخی از صنوف در حالت تعطیلی به سر می‌برند و با وجود این، به ازای هر کارگر ۱۶میلیون تومان پرداخت می‌شود. این مبلغ با میزان خسارت وارد شده غیر قابل مقایسه است.

صفایی تصریح کرد: سود ۱۲درصدی این تسهیلات، تناسبی با میزان ضرر و زیان ندارند. یک واحد صنفی که چندین ماه تعطیل بوده متحمل خسارت‌های مالی شده است. انتظار می‌رفت که دولت تسهیلاتی بلاعوض بدهد که آن واحد صنفی بتواند خسارت‌ها را جبران کند اما ۱۲درصد سود بانکی برای این تسهیلات تعیین شده است. این غیرمنطقی است. این چه کمکی است؟! سرپرست پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت (حسین مدرس خیابانی) گفته بود که ما مدیون اصناف هستیم. انتظار می‌رفت که این دین ادا شود. آیا این تسهیلات، ادای دین است؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ادامه داد: از سوی دیگر نظام بوروکراسی حاکم بر بانک‌ها این نارضایتی را چند برابر کرده است. وقتی به بانک مراجعه می‌شود، طوری با اصناف برخورد می‌شود که گویا کشور در شرایط عادی به سر می‌برد. عملکرد برخی از بانک‌ها طوری است که انگار متوجه نیستند کرونا آسیب جدی به اقتصاد کشور و حتی جهان وارد کرده است. بوروکراسی‌های اداری بیش از پیش هر کاسبی را اذیت می‌کند. تا جایی که در این نظرسنجی، ۵۹ درصد اصناف، علت عدم استقبال از تسهیلات ارائه شده را شرایط سخت و بوروکراسی اعلام کرده‌اند و معتقدند که روند پیچیده‌ای برای دریافت این تسهیلات تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اصناف شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند و در مقابل، گاهی تصمیماتی برای کمک به آن‌ها گرفته می‌شود که یا عملی نمی‌شوند یا به سختی عملی می‌شوند و چنانچه حمایتی مناسب از اصناف نشود، بسیاری از واحدهای صنفی تعطیل خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.