زمان انتشار : ۱۷ شهریور ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:11 | کد خبر : 211342 |
,

فرجی‌راد: تنش های پیچیده‌ای در آمریکا بوجود می‌آید/ ترامپ در صورت بازنده شدن بحث تقلب را مطرح خواهد کرد/ شاید نتایج انتخابات آمریکا به دیوان عالی قضایی کشیده شود

شفقنا آینده- یک تحلیل‌گر مسایل ژئوپولتیک درباره پیش بینی خود از انتخابات آمریکا می گوید: مسائل پیچیده بسیاری در حال رخ دادن است و در دو ماه آینده مسائل از این که هست پیچیده تر خواهد شد. بپذیریم انتخابات آمریکا تحولاتی بوجود می آورد که نتیجه آن هر چه باشد تاثیر زیادی بر جهان و منطقه ما خواهد داشت. به تصور من تنش های پیچیده ای در آمریکا بوجود می آید. اگر آقای ترامپ بازنده انتخابات باشد به راحتی از کاخ سفید بیرون نمی رود و بحث تقلب را مطرح خواهد کرد و در نهایت کار به دیوان عالی و قوه قضاییه آمریکا کشیده می شود.

انتخابات آمریکا بسیار حساس و پر تنش خواهد بود

تنش های پیچیده ای در آمریکا بوجود می آید

ترامپ در صورت بازنده شدن بحث تقلب را مطرح خواهد کرد

دکتر عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که بحث انتخابات آمریکا موضوع داغ روز است با توجه به تبلیغ نامزدها نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها را در چه می بینید؟ اظهار داشت: به نظر من این انتخابات بسیار حساس و پر تنش خواهد بود. با توجه به خصوصیات و رفتار آقای ترامپ و برخی از طرفداران ایشان و درگیری هایی که در داخل شهرهای آمریکا از نقطه نظر نژادپرستی و همچنین اختلافاتی که ترامپ با فرمانداران ایالت ها دارد به ویژه با فرمانداران دموکرات و اینکه از حالا شروع کرده و با برگزاری انتخابات به صورت پستی مخالفت می کند انتخابات را بسیار حساس می کند. از یک طرف کرونا باعث شده است ترامپ وضعیت مثبت خود را از دست بدهد و از طرفی هم به هیچ وجه نمی خواهد قدرت را از دست بدهد، از سوی دیگر اکثر آمارها نشان می دهد ترامپ از رقیب خود عقب است، از این رو به تصور من تنش های پیچیده ای در آمریکا بوجود می آید. اگر آقای ترامپ بازنده انتخابات باشد به راحتی از کاخ سفید بیرون نمی رود و بحث تقلب را مطرح خواهد کرد و در نهایت کار به دیوان عالی و قوه قضاییه آمریکا کشیده می شود.

امکان بروز تنش های خیابانی بالاست

نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد تاثیر زیادی بر جهان و منطقه ما خواهد داشت

وی افزود: امکان بروز تنش های خیابانی بالاست با توجه به اینکه اعضای دیوان عالی و قاضی های ارشد آمریکا گرایشات جمهوری خواهانه دارند اگر کار به آن مرحله کشیده شود با توجه به اینکه اکثر قضات توسط خود ترامپ به این پست منصوب شده اند به سختی می توان آرامش را در آمریکا برقرار کرد. از طرفی سیاست خارجی آمریکا طی دو ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته است، از یک سو برای دستآوردی در مورد ایران زیرفشار هستند و از سوی دیگر می بینیم مسائل زیادی در آمریکا زیر پا گذاشته شده است. وقتی خبر مسمومیت منتقد پوتین از آلمان منتشر شد ترامپ در مصاحبه ای اعلام کرد چین را ول کرده و به روسیه چسبیده ایم و معلوم نیست او مسموم شده است یا نه؟! ترامپ گرایش روسیه به سمت خود را جلب کرده و از این موضوع استفاده می کند و بسیاری از اصول آمریکایی را زیر پا گذاشته است. مسائل پیچیده بسیاری در حال رخ دادن است و در دو ماه آینده مسائل از این که هست پیچیده تر خواهد شد. همچنین کرونا و رکود و بیکاری مسائلی هستند که باید در نظر گرفته شود و بپذیریم انتخابات تحولاتی بوجود می آورد که نتیجه آن هر چه باشد تاثیر زیادی بر جهان و منطقه ما خواهد داشت.

وی در مورد اینکه آیا می توان پیش بینی از نتیجه انتخابات آمریکا داشت؟ گفت: با اینکه تا اینجا آقای بایدن جلوتر است اما هنوز مناظره ها در پیش است. این برنامه ها در نتیجه تاثیر دارد و به نظر نمی رسد ترامپ در این گفتگو ها کم بیاورد. او فردی با تعهد و مسئولیت پذیر نیست و با برون گرایی ویژه ای که دارد هر چه از دهنش در بیاید می گوید حالت تهاجمی او در بایدن وجود ندارد. اگر بایدن در این مناظرات ضعفی نشان بدهد قطعا ترامپ این ضعف را چند برابر می کند. در چند روز آینده شاهد انتشار کتاب وکیل آقای ترامپ هستیم ظاهرا ترامپ حرفهایی در مورد رهبران سیاه پوست دنیا زده است و آنها را با چاه توالت مقایسه کرده است. این مساله می تواند ۲۰ درصد رای سیاه پوستان آمریکایی را از ترامپ برگرداند. ما این موارد را داریم و هر چه زمان جلوتر برود شاید ترامپ بتواند بخشی را تعدیل کند و این خطرناک است. جای امیدواری است که رای آوری ترامپ در دوره قبل از ایالت هایی که غافلگیر کننده بود در آمار ها به ضرر ترامپ تغییر کرده اند.

امکان تقلب در انتخابات آمریکا وجود خواهد داشت

فرجی راد در مورد اینکه آیا احتمال تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد؟ گفت: اصولی وجود دارد که توسط آقای ترامپ زیر پا گذاشته شده است، این ویژگی به طرفداران ترامپ نیز سرایت کرده است اگر حدود ۴۰ درصد آمریکایی بخواهند مثل ترامپ رفتار کنند و برای برنده شدن به هر دری بزنند امکان تقلب وجود خواهد داشت. از این رو شاید کار به مرحله قضایی نیز برسد چون ترامپ اگر حس کند بازنده است جنگی کوتاه مدت به راه می اندازد، تجربه نشان داده است مردم آمریکا در شرایط جنگی متحدتر می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سابقه انتخاباتی آمریکا تاکنون مواردی از ارجاع به قوه قضاییه را نشان داده است؟ تصریح کرد: در دوره های اولیه بله ولی نه به این وسعت که امروز تحلیلگران دنیا آشوبی را برای آمریکا پیش بینی می کنند. چنین پیش بینی می شود، شاید تصمیمات قوه قضاییه آمریکا بر اساس منافع جناحی باشد.

سن بالای بایدن نقاط ضعفی برایش پدید آورده است

وی در مورد اینکه آقای بایدن در مقابل ترامپ چه نکات مثبتی دارد؟ گفت: آقای بایدن سناتوری شناخته شده است و ۸ سال معاون رییس جمهور بوده است. او از خانواده آمریکایی مشهوری می آید و فردی مورد قبول است. ولی سن بالای او نقاط ضعفی برایش پدید آورده است. او مثل اوباما و کلینتون که حقوق خوانده بودند سخنران خوبی نیست و مثل ترامپ شخصیتی تهاجمی ندارد. ترامپ دروغگو است و بایدن به چنین سیستمی عادت ندارد. از این رو نانسی پلوسی در تلاش است تا مناظره های رودررو را حذف کند چون ترامپ حیایی ندارد و هر حرفی را به زبان می راند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.