زمان انتشار : ۷ مرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 14:31 | کد خبر : 210805 |
, ,

احتمال بازگشت ۸۰۰ متخصص ایرانی به کشور

شفقنا آینده- معاون علمی و فناوری با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار و هفتصد متخصص ایرانی غیر مقیم به کشور بازگشته اند، گفت: پیش بینی می کنیم امسال ۸۰۰ نفر به کشور بازگردند.

به گزارش شفقنا از مهر، سورنا ستاری در آئین رونمایی از نخستین سالنامه مهاجرتی ایران که امروز در محل معاونت علمی برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون هر آماری که در خصوص خروج نخبگان از کشور اعلام می‌شد اشتباه بود زیرا یک زمانی (سال ۲۰۰۹ میلادی) صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود که بیشترین آمار فرار مغزها به سایر کشورها از ایران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حتی عبارت فرار مغزها کلمه‌ای بین المللی نبود، گفت: در آن زمان این صندوق اعلام کرده بود سالانه ۱۸۰ هزار نفر در سال از ایران مهاجرت می‌کنند که این انگیزه‌ای شد بتوانیم آمار دقیق خروج نخبگان و متخصصان ایرانی از کشور را به دست آوریم.

ستاری با اشاره به میزان دانشجویان و درصد مهاجرت آنها در ابتدای انقلاب تصریح کرد: در آن زمان ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بودند که همزمان ۱۰۰ هزار دانشجو در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دادند؛ از این تعداد دانشجویان در خارج از کشور ۵۶ هزار نفر در آمریکا بودند که این بزرگترین کلونی دانشجویی در امریکا محسوب می‌شد.

وی افزود: بعدها دیدیم که این گزارش وجود خارجی ندارد و اگر کسی بتواند منبع این گزارش صندوق بین المللی پول را پیدا کند به آن جایزه خواهیم داد.

وی تأکید کرد: اکنون کشور چین با ۳۵۰ هزار دانشجو در امریکا بزرگترین کلونی دانشجویی امریکا را به خود اختصاص داده است.

ستاری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ۳۷ درصد از دانشجویان به خارج از کشور می‌رفتند، خاطرنشان کرد: اکنون ۱.۴ درصد از کل ۴ میلیون دانشجوی ایرانی به خارج از کشور می‌روند که این آمارها نشان می‌دهد اکنون با کاهش خروج متخصصان ایرانی و دانشجویان به خارج از کشور مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه چطور آن موقع فرار مغزها نبود ولی با این کاهش آمار فرار مغزها وجود دارد!؟ گفت: اینها استانداردهای دوگانه هستند.

وی با تأکید بر اینکه ما نگران کاهش تعداد دانشجویان ایرانی در خارج هستیم، گفت: لازم است این دانشجویان به خارج از کشور بروند؛ این نشانه پیشرفت است.

ستاری اظهار داشت: اینکه دانشجویان به خارج از کشور بروند و تحصیل کنند مهم است و ما باید از این طرف در ایران زمینه برگشتی آنها را در کشور به درستی تدوین کنیم تا بعد از بازگشتشان جایگاه مناسبی برای فعالیت داشته باشند.

برنامه برای بازگشت متخصصان و کارآفرینان ایرانی در کشور

وی با اشاره به برنامه بازگشت متخصصان و کارآفرینان ایرانی که از ۵ سال گذشته اجرایی شده گفت: این برنامه توسط معاونت علمی و بنیاد علمی نخبگان با تمرکز به برگشت متخصصان تحصیل کرده از دانشگاه‌های برتر دنیا بنیان گذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در زمینه بازگشت این متخصصان است، خاطرنشان کرد: ما تا دو سال از این متخصصان حمایت می‌کنیم که بعد از بازگشتشان بتوانند در آن زمینه‌ای که علاقه مند هستند، فعالیت کنند؛ اگر نخواستند باز می‌گردند اما ما تمام شرایط ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ ها، مراکز، دانشگاه‌ها و غیره را در اختیارشان قرار می‌دهیم. انتخاب با خودشان است.

ستاری تأکید کرد: واقعیت این است که به این حوزه ظلم شده و نباید بدون نگرانی از اعداد کمی بازگشتشان به کیفیت کارشان بعد از بازگشت توجه داشته باشیم. از این رو لازم است روی سیاست‌های برگشت سرمایه گذاری کنیم.

بازگشت هزار و ۷۰۰ متخصص و کارافرین ایرانی به کشور

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا در دنیا روند بازگشت تثبیت شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ دانشجوی ایرانی در قالب برنامه بنیاد ملی نخبگان به کشور بازگشته‌اند که ۳۵۰ نفر از این دانشجویان از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا بوده‌اند.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال ۸۰۰ نفر از این دانشگاه‌های دنیا به کشور در قالب این پلتفرم بازگردند که این یک موفقیت بزرگ است.

وی تصریح کرد: کشورهایی هستند که ۳۰۰ هزار نفر سالانه مهاجر می‌گیرند زیرا برایشان درآمد دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.