زمان انتشار : ۳ مرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:42 | کد خبر : 210729 |
,

شفقنا آینده/ محمود صادقی: شاید انتخابات پرشوری نداشته باشیم/ احتمال حضور چهره‌های جدید در طیف اصولگرایان برای کاندیداتوری ۱۴۰۰

شفقنا آینده- یک نماینده سابق مجلس می گوید: با توجه به تشدید فشار های اقتصادی و معیشتی که عامل تاثیر گذاری در امیدواری و مشارکت مردم است و همچنین فعل و انفعالاتی که برای محدود کردن برخی فعالان سیاسی ظرف دو سه سال اخیر در جریان بود، موجب می شود علی رغم اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اگر اتفاق مهمی رخ ندهد پیش بینی می شود انتخابات پر شوری نداشته باشیم مگر اینکه اتفاق خاص یرخ بدهد

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده درباره اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و پیش بینی خود در این خصوص اظهار داشت: پیش بینی و پیش گویی کار سختی است، شرایط سیاسی حالت سیال دارد و بسیاری از تحولات غیر قابل پیش بینی است. اگر وضعیت به همین صورت پیش برود و تغییری صورت نگیرد با اقبال کمرنگ مردم روبرو می شویم. انتخابات اسفند ماه با کمترین میزان مشارکت مردم ظرف چهار دهه گذشته انجام شد، به نظر می آید این روند تشدید شود. با توجه به تشدید فشار های اقتصادی و معیشتی که عامل تاثیر گذاری در امیدواری و مشارکت مردم است و همچنین فعل و انفعالاتی که برای محدود کردن برخی فعالان سیاسی ظرف دو سه سال اخیر در جریان بود، موجب می شود علی رغم اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اگر اتفاق مهمی رخ ندهد پیش بینی می شود انتخابات پر شوری نداشته باشیم مگر اینکه اتفاق خاص یرخ بدهد.

اگر به برگزار شدن پر شور انتخابات آینده تمایل وجود داشته باشد تغییرات زیادی لازم است

وی افزود: مردم در تحولات بعد از سال ۹۶ بخصوص از زمانی که متوجه شدند روند تاثیر گذاری دولت در کارها تضعیف شده است و عملا نهاد های انتخابی قادر به انجام وعده های خود نیستند و روز به روز نقش مجلس و دولت کم رنگ تر می شود، این مساله در روحیه مردم و نگاه آنها تاثیر زیادی گذاشته است. اگر قبلا فضایی دو قطبی ایجاد می شد بیشتر تاثیر داشت ولی امروز مردم حتی به دو قطبی بودن فضا بسیار بی اعتماد هستند و همین فضا را شرایطی تصنعی برای داغ کردن فضای انتخابات می دانند. برخی عامه مردم به نوعی به تجربه رسیده اند و اعتماد خود را به فضای انتخاباتی کشور از دست داده اند. بنابراین اگر نظام به برگزار شدن پر شور انتخابات آینده تمایل داشته باشد تغییرات زیادی لازم است. ولی من امروز پیش بینی خوشبینانه ای ندارم. ریاست جمهوری مقام رسمی دوم کشور است و چه از بعد داخلی و چه از منظر بین المللی رویکردی که انتخاب می شود می تواند در تحولات آینده بسیار اثر گذار باشد ولی باید دید مجموعه نظام در این مورد چه تصمیماتی خواهد گرفت.

بدنه اصلاح طلبی نسبت به نیروهایی که حالت میانه و دوگانه دارند خوش بین نیست

صادقی در مورد اینکه درباره کاندیدا ها چه پیش بینی هایی دارید؟گفت: آنچه در میان اصلاح طلبان زمزمه می شود با توجه به تجارب گذشته تمایلی وجود دارد تا نیروهایی را که صد درصد اصلاح طلب هستند معرفی کنند، یعنی بدنه اصلاح طلبی نسبت به نیروهایی که حالت میانه و دوگانه دارند خوش بین نیست و به نظر می رسد در بین اصلاح طلبان بیشتر بر نامزدی افراد خالص صلاح طلب تمایل وجود دارد و همین می تواند آرایش سیاسی انتخابات را مشخص کند. در نقطه مقابل و نظام انتخاباتی نوعا چهره های اصلاح طلب خالص مقبولیت ندارند ولی آنطور که احساس می شود اصلاح طلبان حاضرند هزینه های رد شدن در انتخابات را بپردازند ولی با نیروهای ناخالص و چندگانه و یا معتدل و میانه رو وارد انتخابات نشوند.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که از بین چهره های مطرح شده احتمال کاندید شدن کدامیک از چهره های مطرح وجود دارد؟ گفت: هنوز برای این اظهار نظر زود است.

شاید برای جلب اعتماد چهره های جدیدی در طیف سیاسی اصولگرایان معرفی شوند

وی همچنین در خصوص اینکه پیش بینی شما برای این انتخابات چیست و احتمال پیروزی چه طیفی بیشتر است؟اظهار داشت: پیش بینی من این است که روند امور بیشتر به سمت یک دست شدن قوا پیش می رود و طیفی که با دو قوه دیگر هم سو تر باشند ولو با مشارکت و رقابتی کم پیروز شوند. شاید برای جلب اعتماد چهره های جدیدی در طیف سیاسی اصولگرایان معرفی شوند ولی من بعید می دانم نظام به چهره ای جدید از طیف اصلاح طلب با پایگاه رای بالا تن دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.