زمان انتشار : ۲۵ تیر ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:10 | کد خبر : 210558 |
, ,

مرتضی مبلغ: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با موانع سختی روبرو خواهند شد/ تا حدی از میزان اثر بخشی مردم در انتخابات کاسته شده است/ با کاندیدای خود به میدان خواهیم آمد و اجماع نخواهیم کرد

 

شفقنا آینده– یک فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ می گوید: تمام جریان هایی که در کشور احساس مسئولیت می کنند به ویژه اصلاح‌طلبان تلاش می کنند تا با حضور ویژه در هر دوره بتوانند نقش موثری ایفا کنند و گشایشی در کار کشور ایجاد شود، ولی متاسفانه با موانع سختی رو برو هستند. دلسوزان نظام و کشور شرکت در انتخابات را وظیفه خود می دانند اما تجربه نشان می دهد با موانع سختی روبرو می شویم.

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده درباره اهمیت انتخابات سال آینده و پیش بینی خود از تنوع کاندیداها اظهار داشت: انتخابات فوق العاده مهم است. وقتی نظامی بر مبنای رای مردم بنا می شود این رای در انتخابات بروز و ظهور دارد. مشکل ما در کشور این است  تا حدی از میزان اثر بخشی مردم در انتخابات کاسته شده است، این دلیل عمده به چند نکته بر می گردد که نظارت استصوابی در راس این موارد قرار دارد. نظارت به گونه ای اعمال می‌شود که یک نهاد خود را به جای مردم فرض می کند و اول تعداد مورد نظر خود را برای مردم انتخاب می کنند و سپس مردم باید از بین این افراد نفراتی را انتخاب کنند و عملا روند نظارت شورای نگهبان در کشور ما چنین معنایی پیدا کرده است. این برای انتخابات بسیار مخاطره آمیز است و انتخابات را به میزان قابل توجهی از هویت اصلی خود خارج کرده است.

وی افزود: به دنبال آن رانت های سیاسی و تبلیغی به شکل گسترده ای در کشور جریان دارد، یعنی دستگاه های تبلیغی و امکانات مربوط به بیت المال به شکل گسترده ای در اختیار طیفی قرار دارد و در راستای بهره برداری های تبلیغاتی انتخاباتی آنها قرار می گیرد. این اتفاق بسیار قبل از انتخابات رخ می دهد. امروز می توان رد پای این تبلیغات را در برخی از دستگاه های رسمی کشور و در راس آنها صدا و سیما مشاهده کرد اما این رسانه عظیم به مردم و بیت المال متعلق است، این رانت های سیاسی و تبلیغاتی به شکل ویژه ای جریان دارد. از این منظر در انتخابات با تبعیض ویژه ای روبرو هستیم. نمونه بارز این تبعیض در انتخابات اسفند گذشته بود که به صورتی عمل شد که نسبت به تمام دوره های بعد از انقلاب کاهش مشارکت بی سابقه ای داشتیم و مردم در شهرهای بزرگ به شکل بسیار معنا داری مشارکت نکردند.

مبلغ تصریح کرد: روندهای ساری و جاری در امر انتخابات و موضوع نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی جامعه منجر به سرخوردگی هایی شده و باعث شده مردم گمان کنند رای آنها منشأ اثر نیست. ساز و کارهایی که در امور اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی جریان دارد موجب این نارضایتی عمومی شده است. تضاد های موجود در درون حاکمیت اجازه نمی‌دهد روند امور به درستی پیش برود و برخی از دستگاه های موازی غیر رسمی در کار دستگاههای رسمی دخالت می کنند و مشکل سازی و کارشکنی می کنند و همین روند پیشبرد امور را مختل می کند و ما شاهد فاصله گرفتن معنا دار مردم از صندوق رأی هستیم.

اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند شرایطی بوجود می آید که شایسته نظام و مردم و کشور نیست و نمی توان قدمی در راستای حل مشکلات برداشت و به سمت تشدید مشکلات حرکت می کنیم. نمونه مجلسی است که بوجود آمده است و هنوز شروع به کار نکرده نغمه هایی سر می دهند که به کاهش مشکلات کشور کمک نمی کند و احساس می شود هیجان و غوغای جدیدی راه خواهند داد. در انتخابات نیز همین وضعیت را شاهد خواهیم بود مگر اینکه تغییر اساسی در رویکرد ها بوجود بیاید و تلاش شود و کاری اساسی صورت بگیرد. هر دستگاهی باید در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد و دستگاهها در کار هم دخالت نکنند و صدا و سیما در رویکرد های خود تغییر اساسی ایجاد کند و صدای واقعی مردم باشد و به رسانه ای ملی تبدیل شود و در نظارت استصوابی در راستای قانون اساسی تغییر جدی صورت بگیرد. اگر چنین شود طلیعه امید در مردم ایجاد می شود و شاهد شور و نشاط سیاسی در جریان انتخابات خواهیم بود و انتخابات باشکوهی خواهیم داشت که منجر به انتخاب فردی ملی و مردمی خواهد بود و شرایطی را در کشور ایجاد می کند که در جهت حل مشکلات کشور است. در غیر این صورت اتفاقات سال گذشته به شکل دیگری در کشور تکرار می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد اینکه پیش بینی شما از حضور شخصیت ها در انتخابات چیست؟ گفت: در مورد تنوع تمام جریان هایی که در کشور احساس مسئولیت می کنند به ویژه اصلاح‌طلبان تلاش می کنند تا با حضور ویژه در هر دوره بتوانند نقش موثری ایفا کنند و گشایشی در کار کشور ایجاد شود، ولی متاسفانه با موانع سختی رو برو هستند. دلسوزان نظام و کشور شرکت در انتخابات را وظیفه خود می دانند اما تجربه نشان می دهد با موانع سختی روبرو می شویم. باید دعا کنیم بر رویکردها تجدید نظر شود و به شکلی منطقی بر مبنای مصالح ملی عمل شود تا وارد فضای جدیدی شویم.

مبلغ در پاسخ به این سوال که اگر کاندیدای اصلاح طلبان تایید نشدند امکان اجماع با کاندیدای سایر طیف ها وجود خواهد داشت یا خیر؟ اظهار داشت: هر زمان و هر دوره ای اقتضائات خاص خود را دارد. عقل جمعی و خرد جمعی اصلاح طلبان بخصوص لحاظ کردن منافع ملی و مصالح عمومی کشور در هر دوره اقتضائاتی دارد که اصلاح طلبان متناسب با همان دوره عمل کرده و خواهند کرد. فراموش نکنیم که تصمیم اصلاح طلبان همواره در سختترین شرایط و در انقباضی ترین حالت است موانع و تنگناهای فوق اعاده زیادی روبروی آنهاست و در چنین شرایطی مجبور به تصمیم گیری هستند. به دلیل ساز و کارهای غیر سازنده و مخرب موجود در کشور و ابعاد سه گانه ای که به آنها اشاره کردم تصمیمات آنها در دو دوره اخیر منجر به نتیجه نبود. آنها در انتخابات مجلس با تجربه ای که از گذشته داشتند اعلام کردند که با کاندیدای اصلاح طلب وارد صحنه می شوند و زمانی که اکثریت نمایندگان آنها رد شدند لیست دادن برای این طیف موضوعیت نداشت. در این دوره نیز چنین خواهد بود و این بستگی به آقایان دارد که چقدر در راستای خیر عمومی و انتخابات رقابتی واقعی فعالیت کنند. آنها باید پاسخگوی خدا و خلق خدا باشند. اصلاح طلبان با حرکت جمعی رفتار می کنند و در تعاملات مشترک به جمع بندی می رسند و اعلام می کنند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدای خود را خواهند داشت در صورت عدم تایید صلاحیت نیز لزومی بر اجماع با دیگر طیف ها نخواهند دید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.