زمان انتشار : ۱۵ تیر ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:19 | کد خبر : 210411 |
, ,

نرخ بیکاری در جهان حداقل ۲ سال بالا خواهد ماند

شفقنا آینده- بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا تقریبا در تمامی کشورهای دنیا قابل مشاهده است. از کاهش قدرت خرید مردم در کشورهای صنعتی و نیاز به تامین هزینه های جاری توسط دولتها گرفته تا افت ارزش پول کشورهای در حال توسعه و بحران در بازارهای صنعتی و صنعت ساختمان در این کشورها. اما سوال اصلی این است که آیا این تغییرات پایدار است یا اینکه در پسا کرونا ما با شرایطی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت زندگی خواهیم کرد؟

 بلومبرگ در این زمینه نوشت: «در این بازه زمانی شش ماهه وضعیت کار و زندگی ما هم تغییر کرده است. دور کاری یکی از پذیرفته شده ترین روشهای کار در این روزها است و از طرف دیگر رسوخ دنیای دیجیتال به  زندگی ما بیش از پیش شده است. در این روزها رباتها به همکاران مهمی در تمامی محیط های کاری اعم از واحدهای تولیدی و صنعتی  تا رستوران ها و کافی شاپ ها تبدیل شده است و تصویر تازه ای از زندگی به ما نشان داده اند. در این دنیای تازه  بسیاری از مردم کارشان را از دست داده اند و  از طرف دیگر فرصت های شغلی تازه ای ایجاد شده است که برای تصاحب آن باید مهارتهای جدید کسب کرد. کرونا زندگی ما را برای همیشه تغییر داد و باید با این تغییر همراه شد.»

کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم  در یک ویدیو کنفرانس با روسای بانکهای مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا  گفت: «بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا  تغییر بزرگی در ساختار اقتصادی دنیا ایجاد کرده است. در این شرایط توجه به مسایل زیست محیطی و توسعه استفاده از دنیای دیجیتال بیشتر شده است و روشهای کار کردن هم در دنیا برای همیشه تغییر کرد.»

وی با اشاره به این مطلب که اروپا در مقابله با ویروس کرونا موفق تر از دیگر مناطق دنیا بوده است افزود: «در سالهای قبل ما برای این تغییرات زمینه سازی کرده بودیم. توسعه دنیای دیجیتال و اتوماسیون ریشه در سالهای قبل دارد و دنیا امروز از این پیشرفتها استفاده کرده است. ولی معضلاتی هم داریم. از جمله اینکه نرخ تورم ما کاهش خواهد یافت و این وضعیت حداقل برای دو سال باقی می ماند. ما شاهد بالا بودن نرخ بیکاری برای حداقل دو سال یعنی  دوره ای که برای مهارت آموزی در دنیای جدید مورد نیاز است، خواهیم بود.»

این اقتصاددان برجسته اروپایی بر این باور است در ماه های اخیر دنیا تجربه های تازه ای در زمینه تولید و تجارت و کار کسب کرده است و این تجربیات ما را به سمت تغییراتی پایدار در فضای کار هدایت خواهد کرد.

بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا  تغییر بزرگی در ساختار اقتصادی دنیا ایجاد کرده است. در این شرایط توجه به مسایل زیست محیطی و توسعه استفاده از دنیای دیجیتال بیشتر شده است و روشهای کار کردن هم در دنیا برای همیشه تغییر کرد

کشورهای صنعتی، در این تغییر پیشگام هستند
کریستین لاگارد  تاکید کرد بر طبق مطالعات انجام شده، رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا زمینه را برای کاهش ۳۵ درصدی زنجیره عرضه را فراهم کرد ولی  از طرف دیگر اتوماسیون و استفاده از رباتها در فعالیتهای تولیدی را بین ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش داد.

دیجیتالی شدن فعالیتهای اقتصادی و بخش های خدماتی در کنار توسعه اتوماسیون  در صنایع مختلف باعث می شود تا روش کار کردن در کشورهای صنعتی به طور کامل تغییر کند.   از این پس ما تمامی نیروها را در دفاتر کاری جمع نمی کنیم  و این تغییر می تواند منافع زیادی برای محیط زیست هم داشته باشد و از حجم سفرهای درون شهری بکاهد.

از طرف دیگر در دورانی که  مردم برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا  باید در خانه می ماندند، کسب و کارهای آنلاین با سرعت زیادی رشد کردند  و انتظار می رود  این روند در دنیای صنعتی ادامه داشته باشد. البته این تغییر می تواندهزینه هایی برای تجارت سنتی دنیا داشته باشد که باید  این هزینه ها را پذیرفت زیرا هزینه هایی است که جهان برای حرکت در مسیر تازه و ارتقای موقعیت خود می پردازد.

وی ادامه داد: «این تغییر رویکرد اقتصاد دنیا در دو سال اول یعنی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ هزینه های دیگری برای تولید و بازار کار دارد و می تواند باعث افت نرخ تورم در کشورهای صنعتی شود ولی این دوره باید طی شود تا اروپا و دیگر کشورهای صنعتی بتوانند در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا قرار بگیرند و رشد را دوباره شروع کنند.»

ما شاهد بالا بودن نرخ بیکاری برای حداقل دو سال یعنی  دوره ای که برای مهارت آموزی در دنیای جدید مورد نیاز است، خواهیم بود

توجه به محیط زیست نباید فراموش شود
رییس بانک مرکزی اروپا در این جلسه به مساله محیط زیست و توجه سرمایه گذاری دنیا روی این مساله هم تاکید کرد و گفت: «در سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای مقابله با تغییرات جوی انجام شده است و اروپا همیشه در این زمینه پیشگام بوده است ولی به نظر می رسد شدت بحران بزرگتر از این است که  با تمهیدات یک منطقه بتوان از بحران جلوگیری کرد. دنیا باید دست به دست هم بدهد و برای  مقابله با این تغییرات به میدان بیاید.»

وی به انتقاد شماری از روسای بانکهای مرکزی در کشورهای اروپایی مبنی بر غیر ضروری بودن ورود بانکهای مرکزی به مقوله محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: «پیشتر گفته می شد این وظیفه دولتها است که با این تحولات مبارزه کنند ولی  امروزه تنها دولتها نیستند که باید در این مسیر گام بردارند بلکه بانک های مرکزی هم باید در این مسیر حرکت کنند.»

از راهکارهای پیشنهادی وی برای مبارزه با تغییرات جوی وضع قیمت انتشار کربن است. سیاستی که پیشتر هم دردنیا مطرح شده بود و  قیمتی معادل ۷۰ تا ۸۰ دلار به ازای هر تن کربن منتشر شده در  دنیا را پیشنهاد می داد. اما لاگارد بر این باور است که باید قیمت انتشار کربن با افزایش میزان انتشار بیشتر شود تا انگیزه سرمایه گذاری در پروژه های استفاده از منابع انرژی پاک ایجاد شود.

از طرف دیگر افزایش مالیات بر کالاهای وارد شده از کشورهایی که انتشار کربن بالایی دارند، هم سیاست دیگری است که  می تواند زمینه را برای تنزل انتشار کربن فراهم آورد. در صورتی که یک کشور آلاینده  به دلیل وضع مالیاتهای سنگین برای کالاهای وارداتی خود، قدرت رقابتش را در بازارهای هدف از دست  بدهد، سرمایه گذاری در انرژی های پاک و کاهش انتشار کربن برایش مقرون به صرفه خواهد بود و به تدریج شرایط برای  افزایش توجه به مسایل زیست محیطی در آن کشور فراهم خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.