زمان انتشار : ۷ تیر ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:49 | کد خبر : 210239 |
,

نوام چامسکی: از همه‌گیری کرونا رها خواهیم شد اما از جنایت‌های اقلیمی ترامپ نه!

شفقنا آینده- دونالد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید با انتقادات و اعتراضات عده زیادی از روشنفکران دنیای سیاست و بین‌الملل مواجه بوده؛ و بسیاری او را در قد و قامت رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نمی‌دانستند. این فضای منفی که علیه دونالد ترامپ وجود داشت، در ماه‌های اخیر با افزایش بحران‌های جهانی و به‌خصوص سیاست‌های متناقض و دمدمی ترامپ در قبال مسایلی مانند بحران کرونا و اخیرا اعتراضات نژادی سرتاسری آمریکا تشدید شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از ایندیپندنت؛ بعد از اعتراضات کورنل وست، فیلسوف آمریکایی به دونالد ترامپ و سیاست‌هایش، نوام چامسکی دیگر فیلسوف آمریکایی نیز علیه رئیس‌جمهور آمریکا شمشیر کشیده و به تازگی او را گنگستری نامیده است که هزینه‌های زیادی به بار آورده و باعث مرگ ده‌ها هزار نفر شده است.

نوام چامسکی، فعال سیاسی و چهره روشنفکری آمریکا، در سه سال اخیر از جدی‌ترین و مهم‌ترین منتقدان دونالد ترامپ بوده و با شدیدترین لحن به نقد سیاست‌های او پرداخته است. حالا در پی اتفاقات ماه‌های اخیر، او لحن انتقادات خود را نسبت به دونالد ترامپ تندتر کرده و در اظهارنظری که بسیار مورد قبول رسانه‌های دموکرات قرار گرفته، ترامپ را به نحو غیرقابل انکاری بدترین جنایتکار تاریخ نامیده است.

نوآم چامسکی در آخرین اظهارنظرهای خود درباره رئیس‌جمهور ایالات متحده، به فصلنامه سوسیالیستی ژاکوبین گفته که دونالد ترامپ یک دیکتاتور حلبی است و جمهوری‌خواهان از حزب کمونیست قدیمی نیز بدتر هستند. او گفته: «شاید کمی تند و رادیکال به نظر برسد، اما واقعیت دارد: ترامپ بدون شک بدترین جنایتکار تاریخ است. هرگز در طول تاریخ سیاسی جهان چهره‌ای دیده نشده است که با این اشتیاق دست به نابودی پروژه‌هایی بزند که برای زندگی سازمان یافته بشر در آینده نزدیک اختصاص یافته‌اند». چامسکی در ادامه با تاکید گفت که “این به هیچ وجه اغراق نیست.”

گفته‌های نوآم چامسکی که دونالد ترامپ را در اوج تاریخ جنایی آمریکا قرار داده؛ می‌تواند ترامپ را بالاتر از چهره‌های بدنامی مانند برنی مدوف بزرگترین کلاهبردار تاریخ جهان، لی هاروی اسوالد عامل ترور جان اف کندی، آل کاپون گانگستر، پابلو اسکوبار بدنام‌ترین و بیرحم‌ترین قاچاقچی مواد مخدر، جفری اپشتین پدوفیل سرشناس، تاد کاچینسکی بمب‌گذار، جسی جیمز یاغی، بانی و کلاید سارقان بانک و جک ریپر قاتل سریالی در صدر جدول جنایتکارترین آمریکایی‌های تاریخ قرار می‌دهد.

این اظهارات در ارتباط با صحبت‌های قبلی نوام چامسکی تحلیل می‌شود- که در ماه مه در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته بود که پرزیدنت ترامپ به دلیل کاهش بودجه مراقبت‌های بهداشتی و انداختن بار مسئولیت‌های رهبری خود بر دوش رؤسای ایالتی در طول همه‌گیری ویروس کرونا باعث مرگ هزاران نفر شده است. آقای چامسکی در ادامه گفته بود که “این یک استراتژی عالی برای کشتن شمار زیادی از افراد و پیگیری سیاست‌های انتخاباتی است.”

نوآم چامسکی در ماه‌های اخیر انتقادهای زیادی در مورد واکنش جهانی به ویروس کرونا به رسانه‌ها گفته و به‌ویژه عکس‌العمل ایالات متحده آمریکا و بی‌مسئولیتی رهبران اتحادیه اروپا را به شدت زیر سوال برده و محکوم کرده است. او حتی در ماه آوریل در طی مصاحبه‌ای با نشریه «دموکراسی اکنون» گفته بود که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل سستی در انجام وظیفه در قبال مبارزه با کرونا مستوجب بدترین انتقادات و اعتراضات هستند.

حالا چامسکی در آخرین مصاحبه خود می‌گوید که جهان به رغم تمام هزینه‌های وحشتناکی که کرونا داشته، اما به هر حال از بیماری همه‌گیر کرونا جان به در خواهد برد، اما نخواهد توانست از جنایت‌های تغییرات اقلیمی آقای ترامپ جان به در ببرد: «گنگستری که در کاخ سفید است با سیاست‌هایش هزینه‌های کرونا را به شدت افزایش داده. این گنگستر و جنایتکار تاکنون باعث مرگ ده‌ها هزار آمریکایی شده و موجب شده که از نظر تلفات کروناویروس بدترین عملکرد را در جهان داشته باشیم».

چامسکی به تاکید می‌گوید که «ما از همه‌گیری کرونا رها خواهیم شد و از این شرایط بیرون خواهیم آمد، اما ما از جنایت‌های دیگری که ترامپ مرتکب شده است، نه. درواقع جنایت اصلی ترامپ کرونا یا گرم شدن کره زمین نیست، شرایط مدام در حال بدتر شدن است و بدترین جنایت ترامپ هنوز از راه نرسیده- جنایتی که در نهایت جهان نخواهد توانست در زیر سنگینی‌اش قد علم کند».

استاد زبانشناسی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست در ادامه گفت: جمهوری‌خواهان دیگر به عنوان یک حزب موجودیتی ندارند، آن‌ها کلا از رادار سیاست آمریکا گم شده‌اند و در خلال برخی از اقدامات آقای ترامپ مانند اخراج بازرسانی و دادستان‌هایی که درباره فساد تحقیق می‌کردند، کاملا سکوت اختیار کرده‌اند. چامسکی این رفتار حزب جمهوری‌خواه را به احزاب کمونیستی تشبیه می‌کند: «جمهوری‌خواهان حتی بدتر از احزاب کمونیستی قدیمی یا سایر دیکتاتوری‌های کیش شخصیت شده‌اند: رهبر دستور می‌دهد و بقیه زانو می‌زنند و تعظیم می‌کنند و دستورات او را انجام می‌دهند».

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.