زمان انتشار : ۶ تیر ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:23 | کد خبر : 210205 |
,

شفقنا آینده/ لس‌آنجلس تایمز: هفته‌های حیاتی در مبارزه با کرونا در راه است!

شفقنا آینده- در شرایطی که در بسیاری از جوامع و کشورها به نظر می‌رسد خستگی و یکنواختی اوضاع باعث شده حساسیت مردم در مقابل کرونا و محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یابد؛ دیروز رسانه‌های بین‌المللی به‌خصوص رسانه‌های مستقر در ایالات متحده آمریکا عنوان کردند که چند هفته‌ حیاتی در مبارزه با کرونا در راه است و تکلیف موفقیت یا شکست جوامع گوناگون در مقابل ویروس کرونا در این هفته‌ها مشخص خواهد شد.

به گزارسش سرویس ترجمه شفقنا از لس‌آنجلس تایمز؛ در اولین روزهای هفته جاری ایالت کالیفرنیا با بیش از ۶۰۰۰ مورد مبتلا رکوردی روزانه در مورد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رساند. افزایشی چنان ملموس و محسوس در فلوریدا ، تگزاس، آریزونا و چند ایالت دیگر- که دکتر آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا آن را “یک افزایش نگران کننده ” خواند. این مقام پزشکی با اشاره به این‌که بعضی از قسمت‌های ایالات متحده (از جمله نیویورک که چند هفته پیش مهم‌ترین کانون کرونا در آمریکا بود) در مبارزه با کرونا پیشرفت کرده‌اند، گفت که “دو هفته آینده برای ما بسیار مهم و حیاتی خواهد بود و نشان خواهد داد که آیا این توانایی وجود دارد که مسیر پیشرفت و بهبودی در مناطق دیگر نیز ادامه یابد یا نه “.

با این وجود، دولت ترامپ مشتاق است به زودی اعلام و ادعا کند که در مبارزه با کرونا به پیروزی دست یافته است و بنابراین مقامات بهداشتی زیر فشار دولت هستند تا با اعلام پیروزی نهایی بر کرونا دولت را در اعلام کاهش مقررات اضطراری ملی اعلام شده برای کنترل بیماری همه‌گیر یاری دهند. موضوعی که باعث ایجاد نگرانی شدیدی در بین رهبران و مقامات بهداشت عمومی ، پزشکان ، مسئولان بیمارستان‌ها و سایر افراد مرتبط با بهداشت و سلامتی شده است- که می‌ترسند چنین اقدامی باعث شود که آزمایش و کنترل ویروس کرونا برای دولت‌های محلی و سیستم بهداشتی دشوارتر شده و مهار اوضاع از دست دولت خارج شود.

روز سه شنبه این هفته کایلی مک انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به لس‌آنجلس تایمز گفت که چنین اقدامی قریب الوقوع نیست تا فشارهای موجود را کاهش دهد. با این حال مقامات کاخ سفید سابقه تضاد در مواضع اعلامی را بسیار دارند و بسیار پیش آمده که مواضعی مخالف هم را رسانه‌ای کرده باشند. همین چند روز پیش بود که کایلی مک انانی گفت صحبت‌های آخر هفته پرزیدنت ترامپ که گفته بود می‌خواهد سرعت و میزان انجام تست‌های کرونا را کاهش دهد، شوخی بوده است. این در حالی است که خود ترامپ خطاب به رسانه‌ها گفت که هیچ وقت چنین سخنانی را به شوخی بر زبان نیاورده و آن ادعاها بسیار هم جدی بوده اند.

ساعاتی بعد اما فائوچی و سایر مقامات ارشد دولتی دخیل در مبارزه با این بیماری به کنگره گفتند که هرگز دستور کاهش یا کند کردن تست‌های کرونا را صادر نکرده‌اند. فائوچی گفت: “تا جایی که من می‌دانم، نه من و نه هیچ‌کدام از ما چیزی درباره کاهش تست‌های کرونا نگفته‌ایم. این حقیقت محض است”.

در همین حال ، ترامپ پس از بازدید از بخشی از یک دیوار مرزی، در حالی که مقابل کلیسای فونیکس برای جمعیت پرشماری سخنرانی می‌کرد که بدون ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی برای شنیدن سخنان او گرد آمده بودند، یک بار دیگر از یک شوخی نژادپرستانه برای توصیف کرونا استفاده کرد- تا تاکید کرده باشد این داستان‌ها در دولت او تمامی نخواهد داشت. در حقیقت همین که دولت بر خلاف تمایل مقامات بهداشتی به به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی و مقررات اضطراری ملی اعلام شده برای کنترل این بیماری همه‌گیر است، خود بهترین مدرک برای تشتت و آشفتگی سیاست‌گذاری‌های دولت ترامپ در امر مبارزه با کروناست. رئیس‌جمهور در حالی سخن از کاهش محدودیت‌ها و بازگشت به اوضاع عادی می‌کند، که همین چند روز پیش آنتونی فائوچی هشدار داد که «هنوز به پایان کابوس همه‌گیری کرونا راه درازی مانده و به پایان این بیماری حتی نزدیک هم نشده‌ایم».

دکتر آنتونی فائوچی در سخنان مذکور ضمن این که کرونا را بدترین کابوس زندگی خود نامید، هشدار داد که هنوز به پایان این کابوس که در مدت چهار ماه کل جهان را ویران کرده است، حتی نزدیک هم نشده ایم». این پزشک ارشد در صحبت‌هایش نشان داد که نگاهی بدبینانه به فرجام مبارزه بشر با کرونا دارد: «نه تنها هنوز شناخت کافی در مورد این ویروس وجود ندارد، بلکه درباره نحوه انتشار و تاثیر آن بر روی بدن افراد هم اطلاعات پزشکی امروز ناچیز است. به‌خصوص که کرونا حتی از ویروسی چون ویروس اچ آی وی نیز ویروس پیچیده‌تری است و مبارزه با آن بسیار بسیار دشوارتر از سارس نیز می‌تواند باشد».

فائوچی درباره این دشواری‌ها عقیده داشت که «درست است که کرونا با عامل بیماری سارس شباهت‌هایی دارد، ولی باید به این نکته توجه کرد که سارس درجه‌ای از قابلیت انتقال را داشت که در نهایت با اقدامات بهداشتی و درمانی عمومی از بین رفت. اما امکان ندارد چنین چیزی برای کرونا رخ دهد. پس تنها راه جلوگیری از گسترش کرونا تولید واکسن کرونا است و البته تمرکز روی کاهش نابرابری‌های بهداشتی و اقتصادی».

این عقاید ناامیدکننده را در مقابل اخبار کرونایی روزهای اخیر قرار دهیم، آشکارتر خواهد شد که چه چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای پیش روی جامعه آمریکا قرار دارد. به عنوان مثال در روزهای اخیر اعلام شده که در شهر لس آنجلس انجام تست کرونا دشوارتر شده است، به ویژه اینکه شایعه افزایش شیوع کرونا در میان شرکت کنندگان در اعتراضات علیه وحشیگری پلیس بسیاری از این افراد را به آزمایشگاه ها کشانده و کار را برای سیستم بهداشتی دشوارتر کرده است. خبر نگران‌کننده دیگر افزایش ابتلا به کرونا در بین افسران پلیس لس‌انجلس بوده که باعث ایجاد سوالاتی جدی درباره نقش اعتراضات اخیر در شدت گرفتن گسترش کرونا در مناطق معترض شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.