زمان انتشار : ۳۱ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 12:27 | کد خبر : 210108 |
,

هشدار فیلسوف سرشناس آمریکایی: با آمریکا آزادی در هیچ جای دنیا محقق نخواهد شد!

شفقنا آینده- اعتراضات نژادی که بعد از قتل وحشیانه جورج فلوید به دست پلیس آمریکا آغاز شد؛ بحث‌ها و نظرات گوناگونی را در رسانه‌های بین‌المللی به وجود آورده و بسیاری از کارشناسان و متفکرین و تحلیلگران درباره این رخداد و جوانب مختلف آن صحبت کرده و تحلیل‌هاشان را ارائه داده‌اند. کورنل وست، فیلسوف، متفکر و فعال اجتماعی- سیاسی تحسین‌شده یکی از این افراد است که می‌گوید صحبت در مورد وحشیگری پلیس را نمی‌توان از بحث در مورد سیاست‌های امپریالیستی و سلطه‌جویانه واشینگتن تفکیک کرد. به باور این فیلسوف آمریکایی سلطه‌جویی نظامی آمریکا با نژادپرستی این کشور عجین شده و بنابراین مادام که این سیستم سرمایه‌داری غارتگر و امپریالیستی وجود دارد، آزادی سیاه پوستان ممکن نخواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از میدل‌ایست‌آی؛ کورنل وست در گفتگو با آزاد عیسا می‌گوید که صحبت از کاهش ارزش زندگی سیاهان بدون صحبت از میلیتاریسم و نظامی‌گری آمریکای امپریالیست امکان‌پذیر نیست. این فیلسوف و تحلیلگر شناخته‌شده در این مصاحبه که طیف وسیعی از موضوعات چون اعتراضات سراسری ایالات متحده و گسترش جهانی جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» را شامل است، می‌گوید که «صحبت در مورد وحشیگری پلیس و قتل جورج فلوید را نمی‌توان از بحث در مورد سیاست‌های امپریالیستی و سلطه‌جویانه واشینگتن تفکیک کرد». وست در صحبت‌هایش از باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز انتقاد می‌کند. در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما بود که جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» شکل گرفت. در دوره‌ای که ایالات متحده یک دادستان کل و یک وزیر امنیت داخلی سیاه‌پوست داشت.

فلوید، یک آمریکایی غیرمسلح سیاهپوست بود که در ۲۵ ماه مه پس از این‌که یک افسر سفیدپوست پلیس زانویش را تقریباً به مدت نه دقیقه روی گردن او فشار داد، در مینیاپولیس کشته شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که پلیس به این سیاهپوست ۴۶ ساله مظنون شده بود که در ازای خرید یک بسته سیگار یک اسکناس بیست دلاری تقلبی داده است. در ویدئویی که از این اتفاق در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد، می‌توان به کرات صدای فلوید را شنید که با استیصال می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم». موضوعی که خیلی زود توجه مخاطبان فضای مجازی را به خود جلب کرد و عصبانیت جهانی را برانگیخت.

این حادثه برای سیاهپوستان آمریکا یک بار دیگر ظلم و تحقیری را یادآوری کرد که دیگر حاضر نیستند تحملش کنند. فردای مرگ جورج فلوید، برادر او در شهادت خود در کنگره گفت: «آیا زندگی یک مرد سیاهپوست این‌قدر ارزش دارد؟ ۲۰ دلار؟». حالا کورنل وست حادثه رخ داده برای شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را با جنایات اسرائیل در فلسطین اشغالی مرتبط می‌داند و به میدل‌ایست‌آی می‌گوید که «باید بدانیم که خاکسپاری جورج فلوید و اشک‌هایی که در این مراسم سرازیر شدند شبیه همان اشک‌هایی هستند که مردم فلسطین در نتیجه سیاست‌های آمریکا و بمب‌های اسرائیل در کرانه باختری می‌ریزند». وست هم‌چنین گفت که «چنین مراسم خاکسپاری غمگنانه‌ای در یمن نیز هست، یا در پاکستان، افغانستان، مالی. در حقیقت در تمام مراسمات خاکسپاری از این دست که در چهار گوشه دنیا برگزار می‌شود، آمریکا اگر هم نقش مستقیم نداشته باشد، باز نقشی در تسهیل این مراسم دارد. پس باید به شیوه مارتین لوترکینگ باید اخلاقا در انتقاد از نژادپرستی، نظامی‌گری، فقر و ماتریالیسم آمریکا پابرجا و ثابت‌قدم باشیم».

ارزش یک مرد سیاه‌پوست

در روزهایی که آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر بحران اقتصادی و بیکاری عمیقی شده، و رفتار و گفتار رئیس جمهور دونالد ترامپ نیز شرایط سیاسی این کشور را به نحو بی‌سابقه‌ای دچار شکاف و دوقطبی ویرانگری کرده؛ قتل جورج فلوید نیز یکی از بزرگترین اعتراضات آمریکا را از زمان جنبش حقوق مدنی به این سو برانگیخته است. اعتراضاتی که در تمام ۵۰ ایالت آمریکا و شهرهای کوچک و بزرگ این ایالت‌ها همه روزه برگزار می‌شود.

معترضین و تظاهرکنندگان خواستار تغییر رفتار و شیوه برخود پلیس هستند و بر این باورند که شیوه‌های پلیس آمریکا به‌طور بنیادی نژادپرستانه است و باید سیستم جدیدی جایگزین این نوع رفتار شود. این معترضین از شمار بالای سیاه‌پوستانی که به دست پلیس، به شیوه‌های گوناگون (ضرب و شتم، شلیک گلوله و…) کشته می‌شوند، خشمگین هستند. کورنل وست می‌گوید: «فکر می‌کنم انگیزه اساسی این خشم صدور کیفرخواست علیه نخبگان سیستم است که در ارتباط با پیامد اقداماتش مسئول شناخته نمی‌شوند. همین مسئله درباره قدرت پلیس و قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس صدق می‌کند. یعنی این اعتراضات علیه قدرت پلیس و قتل‌هایی که پلیس در جامعه سیاهان انجام داده، را می‌توان با مفهوم کلی

اعتراض علیه سیستم مرتبط دانست». وست ادامه می‌دهد که «بنابراین این اعتراضات اعتراض به قدرت است. به قدرت وال‌استریت و جنایات وال‌استریت- یا در واقع به غارت قانونی که این همه سال در وال‌استریت اتفاق افتاده و نابرابری اقتصادی و طبقاتی شگفت‌انگیزی را موجب شده است. یا به قدرت پنتاگون است، آن هم نه فقط به هواپیماهای بدون سرنشینی که در یمن و لیبی و پاکستان و افغانستان و سایر مناطق دنیا بر روی مردم بی‌گناه بمب می‌ریزند».

اوباما جنایتکار جنگی

وست اوباما را نیز که هفته گذشته از اعتراضات و جنبش «جان سیاهان…» حمایت کرده بود، از برخی از انتقادهایش بی‌نصیب نگذاشت. وست می‌گوید: “دیدن باراک اوباما در صف اعتراضات و پیکارها و مبارزه علیه قدرت پلیس دیدنی و سرگرم‌کننده است، آن هم در حالی که جنبش جان سیاهان اهمیت دارد در زمان ریاست جمهوری او آغاز شده. در روزهایی که او یک دادستان کل و یک وزیر امنیت سیاه را به کار گرفته بود». به باور این استاد سابق دانشگاه هاروارد و پرینستون «اوباما به نظامی‌سازی ادارات پلیس کمک کرد. او با نجات دادن مجرمین اقتصادی وال‌استریت به افزایش و گسترش فقر کمک کرد. و ما هنوز به تحلیل سیاست خارجی او نرسیده‌ایم- که او هم بر سر برادران و خواهران معصوم‌مان در کشورهای مختلف جهان، به ویژه در خاورمیانه و آسیا بمب ریخت. بگذریم از قتل برادران و خواهران فلسطینی بی‌گناه به دست نیروهای دفاعی اسرائیل که به شدت تحت حمایت آمریکا بوده و هستند».

ایالات متحده مبلغ ۱۴۲.۳ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده و آن کشور را بدل کرده به بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به این سو- که بخش اعظم این کمک‌ها هم کمک‌های نظامی بوده است. از حملات تروریستی به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون در سپتامبر ۲۰۰۱ به این سو نیز “جنگ با تروریسم” ایالات متحده تهاجماتی را در افغانستان و عراق موجب شده که منجر به صدها هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده است. کورنل وست، که زمانی حامی باراک اوباما بود، بعد از سیاست‌های واکنشی اوباما در قبال بحران مالی، یکی از منتقدان سرسخت او شده و می‌گوید که که سیاست‌های او مثلا در زمینه تأمین وثیقه بانک‌ها بحران‌ساز بوده است. به طور کلی کورنل وست عقیده دارد که «در زمان اوباما، نابرابری اقتصادی در ایالات متحده افزایش یافت».

از آن زمان به بعد کورنل وست باراک اوباما را «چهره سیاه آمریکای امپریالیست خوانده- که با هواپیماهای بدون سرنشین خود در پاکستان و یمن و سومالی و لیبی مرتکب جنایات جنگی بی‌شماری شده است». دولت اوباما هم‌چنین ضمن نظارت بر تغییر رژیم در لیبی با کمک به عادی‌سازی کودتای عبدالفتاح السیسی در مصر در سال ۲۰۱۳ آرزوهای دموکراتیک مصری‌های غیرنظامی را به یاس مبدل کرد که این امر عواقب ویرانگری در کل منطقه به دنبال داشت. همچنین در زمان ریاست جمهوری اوباما ۵۴۲ حمله با هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته که این حملات به قتل ۳۷۹۷ نفر از جمله ۳۲۴ غیرنظامی منجر شده است.

باید صادق باشیم

تحلیلگران می‌گویند اگر چه وحشیگری پلیس در ایالات متحده عمری دیرینه دارد، اما بدتر شدن اوضاع در سال‌های اخیر مرهون آموزش و تمرین‌های مشترک بین پلیس اسرائیل و آمریکا است که باعث شده ماهیت پلیس ایالات متحده تغییر کند. نادا الیا در این مورد نوشته که «سربازان ارتش اسرائیل مرتباً با فرض اینکه در حال مبارزه و خنثی کردن دشمن خطرناکی هستند، دستور شلیک با هدف کشتن می‌گیرند، و حالا آموزش‌هایی که پلیس ایالات متحده از آن‌ها می‌بیند باعث شده که شلیک‌ها و قتل‌های سریع در سال‌های اخیر در آمریکا بیشتر شود».

وست می‌گوید که صحبت کردن در مورد ارتباطات جنبش «جان سیاهان باارزش است» و نظامی‌گری آمریکا نباید “تجملی” تلقی شود.

طی چند هفته گذشته، شرکت‌ها و برندهای بزرگ ایالات متحده حمایت از جنبش اعتراضی هفته‌های اخیر را الزامی دیده و به این کار دست زده‌اند. کورنل وست اما می‌گوید که مردم گول این بازی‌ها را نخواهند خورد. او می‌گوید «اگر واقعاً شما هم مثل من خواهان آزادی سیاه‌پوستان هستید، باید بدانید که سیاهان هرگز تحت سیستم سرمایه‌داری غارتگر آزاد نخواهند بود. ما هرگز زیر سایه سیستمی امپریالیستی آزاد نخواهیم بود. یا با نخبگان حاضر در سیستم، با پنتاگون، با سیاست‌های میلیتاریستی و کشتن مردم در آمریکای لاتین و کارائیب به آزادی نخواهیم رسید». او ادامه می‌دهد: «این حرف‌ها نه تنها تجملی نیست، که اتفاقا تئوریک و آکادمیک نیز هست. نمی‌توان به این بهانه که زمان کافی برای صحبت در مورد این موضوعات پراکنده نداریم و باید با یک موضوع خاص مقابله کنیم، از زیر این بحث‌ها دربرویم. این موضوع خاص همیشه با این فرعیات رابطه داشته و خواهد داشت».

کورنل وست درباره این بخش از سخنانش توضیح بیشتری می‌دهد: «مثل این است که از برادران و خواهران فلسطینی بخواهید فقط درمورد گرفتاری‌ها و دشواری‌های فلسطینی‌ها صحبت کنند. مگر می‌شود بدون صحبت درباره سیاست‌های امپریالیستی آمریکا کار را کرد؟ اگر واقعاً عاشق فلسطینی‌ها باشید، نمی‌توانید این کار را انجام دهید». او ادامه می‌دهد: «همین چیزها را در مورد برادران و خواهران یهودی نیز می‌گویم. حالا آنها در فرانسه، در روسیه، در بخش‌های مختلف دنیا با اوضاع دشواری مواجهند. احساسات ضدیهودی و به اصطلاح یهودستیزانه در بیشتر نقاط دنیا به وجود آمده و این خود بی‌ارتباط با این مسایل نیست».

و حرف آخر کورنل وست: «ما باید صادق باشیم، به‌خصوص در مورد هر آنچه مربوط به آزادی است. ما باید صداقت داشته باشیم، از نظر آنچه مخالفش هستیم.».

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.