زمان انتشار : ۲۰ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:44 | کد خبر : 209917 |
,

عبدالرضا فرجی‌راد: اعتراضات آمریکا به تقویت جناح مقابل و تضعیف ترامپ خواهد انجامید

شفقنا آینده- سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در مورد اعتراضات آمریکا اظهار داشت: امروز شعله اعتراضات در حال زبانه کشیدن است و خاموش شدن آن شاید به هفته ها زمان نیاز داشته باشد، ولی این اعتراضات تاثیرات جهانی و داخلی خود را خواهد داشت. در داخل کشور این اعتراضات به تقویت جناح مقابل ترامپ و تضعیف او خواهد انجامید.

عبدالرضا فرجی راد، کارشناس مسایل بین الملل در خصوص اعتراضات آمریکا و پیش بینی از سرانجام این اعتراضات در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده گفت: وقتی ظلم و بی عدالتی در جایی حادث می شود، انسانها از خود عکس‌العمل نشان می دهند. در آمریکا با کشته شدن جرج فلوید با آن وضع فجیع اعتراضات به آمریکا منحصر نشد و به سایر کشورها کشیده شد و اروپا، استرالیا و ایرلند نیز درگیر اعتراضاتی شدند. لذا چنین اعتراضاتی در کشورهای دیگر بی تاثیر نخواهد بود خصوصا در کشورهایی که تا حدودی مساله نژاد و نژاد پرستی فعال است و دولت ها یا سیستم نگاهی با رویکرد عدالت طلبانه نسبت به همه شهروندان خود را نمی پذیرند. اما در این میان عوامل مختلفی اتفاقات بعد از کشته شدن جرج فلوید را در آمریکا تشدید کرد از جمله اینکه در آغاز صحبت های آقای ترامپ و دیدگاه های نژاد پرستانه ای که از ابتدای ریاست جمهوری خود به آنها دامن می زد و به عقده ای در دل مردم تبدیل شده بود. در این خصوص نه تنها سیاه پوستان بلکه طیفی از سفید پوستان نیز نسبت به موضوع حساس بودند. دومین مساله کرونا بود که با توجه به میزان مرگ و میر بالای ۱۰۰ هزار نفر و با سهل انگاری و جدی نگرفتن بیماری باعث شدت گرفتن میزان مرگ و میر ها در آمریکا شد. همچنین شکاف طبقاتی موجود در آمریکا و بیکاری و مشکلات معیشتی موجب عصبانیت مردم شد و با کشته شدن جرج فلوید نارضایتی ها مثل بشکه باروت منفجر شد.

اعتراضات آمریکا تاثیرات جهانی و داخلی خود را خواهد داشت

اعتراضات به تقویت جناح مقابل ترامپ و تضعیف او خواهد انجامید

برخی جمهوری خواهان ترامپ را رییس جمهور مناسبی برای آمریکا نمی دانند

وی افزود: امروز شعله اعتراضات در حال زبانه کشیدن است و خاموش شدن آن شاید به هفته ها زمان نیاز داشته باشد، ولی این اعتراضات تاثیرات جهانی و داخلی خود را خواهد داشت. در داخل کشور این اعتراضات به تقویت جناح مقابل ترامپ و تضعیف او خواهد انجامید، به نظر می رسد امروز بخشی از جمهوری خواهان متوجه این امر است که ترامپ رفته رفته به دردسری برای آمریکا تبدیل شده است و به تنش در سطح جامعه دامن زده است که این تنش ها می تواند پیامد های سنگینی برای آمریکا داشته باشد. چنانکه بوش پسر و برخی از سناتور ها در حال حاضر در حال قانع کردن هم حزبی های خود علیه ترامپ هستند چون این طیف عقیده دارد ترامپ رییس جمهور مناسبی برای آمریکا نیست. ۴ ماه و نیم بیشتر به انتخابات نمانده است و هر چه عمر اعتراضات طولانی تر شود برای ترامپ خوب نیست ولی اگر اعتراضات به سرعت جمع شود امید است ترامپ بتواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. قطعا دشمنان آمریکا و چین و روسیه از این فرصت نهایت بهره را می برند، این شرایط قطعا برای متحدین آمریکا ناامید کننده خواهد بود. شخصیت های تاثیر گذار آمریکا در تلاش هستند تا مردم را به تظاهراتی صلح آمیز تشویق کنند.

احتمالا اعتراضات و عدالت خواهی به سایر کشور ها نیز سرایت می کند

وی در خصوص اینکه آیا احتمال می رود در سایر کشور ها شاهد چنین اعتراضاتی باشیم؟ گفت: بله این احتمال وجود دارد. چون بحران کرونا هنوز وجود دارد. اگر این بحران خاتمه پیدا کند نگرانی های مردم کمتر می شود و به راحتی در خیابان ها حضور پیدا می کنند. چون بیشتر کشور ها ضربه خورده اند ولی مردم در کشور های آزادتر به راحتی اعتراض می کنند. در اکثر کشور ها به شخصیت های سیاسی لطمه خورد و شاید آنها انتخابات بعدی را از دست بدهند. یقینا اعتراضات و عدالت خواهی به سایر کشور ها نیز سرایت می کند و ملت ها الگو می گیرند و این کار را دنبال می کنند.

فرجی راد در مورد اینکه در تقسیم بندی غرب و شرق اعتراضات را در کشورهای غربی پررنگتر می بینیم علت چیست؟ تصریح کرد: جوامع آزادتر هستند و ارتباطات با داخل آمریکا بیشتر است و گروههای ان جی او و گروههای داخل آمریکا و رسانه ها پررنگتر عمل می کنند. خصوصا اکثر رسانه ها بر ضد ترامپ هستند و رفتار ترامپ را نمی پسندند و هیجان بوجود می آورند.

اشتباهات ترامپ توانست فرصتی در اختیار مخالفین او قرار بدهد

اگر طرف مقابل ترامپ آقای بایدن نبود می توانستم با اطمینان بگویم که ترامپ می بازد

این کارشناس بین الملل در ادامه اظهار داشت: مدیریت کنندگان اعتراضات در آمریکا از اشتباهات ترامپ استفاده می کنند و مسیر اعتراضات را به سمتی هدایت می کنند که به انتخابات آمریکا برسد و منجر به شکست ترامپ شود. بسیاری در اروپا و آمریکا علاقمندند تا این شخصیت در دور بعدی وارد کاخ سفید نشود. اشتباهات ترامپ توانست فرصتی در اختیار مخالفین او قرار بدهد. ولی مشخص نیست وضعیت به چه شکل باشد چون هواداران ترامپ از طیف خاصی هستند و تعداد آنها کم نمی شود. عده ای در زمان انتخابات تصمیم می گیرند، این طیف امروز ناراضی است و اعتراضات بر روی رای آنها اثر می گذارد و آنها خواهان به قدرت رسیدن کسی هستند که بتواند ثبات بیشتری ایجاد کند. اگر طرف مقابل ترامپ آقای بایدن نبود می توانستم با اطمینان بگویم که ترامپ می بازد، ولی من طرف مقابل او را قدرتمند نمی بینم. سن و چهره او و فراموشی برخی از کلمات و گاف هایی که در سخنرانی ها دارد باعث می شود کمی با احتیاط صحبت کنم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.