زمان انتشار : ۱۹ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 11:37 | کد خبر : 209906 |

دکتر علی‌اصغر زرگر: جوامع در پساکرونا بسیار ملتهب و خطرناک خواهند بود/ اعتراضات امروز آمریکا احتمالا در سایر کشورها هم اتفاق بیفتد

شفقنا آینده- یک استاد دانشگاه در حوزه بین الملل در خصوص اعتراضات آمریکا و پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن می گوید: ماجرای اخیر در آمریکا بهانه ای برای اعتراض بود و کسانی که بیکاری مزمن داشتند در میان این معترضان هستند البته چنین اعتراضاتی جنبه ای مسری دارد. چند سال پیش در خاورمیانه شاهد چنین اعتراضاتی بودیم و امروز نیز ظرفیت اعتراض در بسیاری از کشورها وجود دارد و مساله اینجاست که به چه بهانه ای شعله ور شود.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا آینده با دکتر علی اصغر زرگر، کارشناس اقتصاد بین الملل در زیر اشاره می شود:

_ آیا اعتراضات فعلی در آمریکا ارتباطی با شورش های جهان پسا کرونا دارد؟ آیا امکان دارد شاهد وقوع چنین اعتراضاتی در سایر کشورها نیز باشیم؟

عموما نان بر آزادی مقدم است

ماجرای اخیر در آمریکا بهانه ای برای اعتراض بود

امروز نیز ظرفیت اعتراض در بسیاری از کشورها وجود دارد

در خاورمیانه زمینه های اعتراضات سیاسی وجود دارد

در این شکی نیست که نارضایتی، معمولا ناشی از معیشت است. البته مسائل سیاسی نیز موجب اعتراض می شود ولی عموما نان بر آزادی مقدم است. بخصوص در بسیاری از کشور ها و برای بسیاری از انسان ها وضعیت به همین صورت است. ولی وقتی انسان ها گرسنه باشد معمولا معیشت در اولویت است. اتفاقی که در بسیاری از کشورهای غنی و فقیر رخ داده است، تعطیلی بسیاری از تجارت های خرده پا است. یعنی کسانی که در سطح متوسط بودند و در این میان صنایع بزرگتر معمولا از ذخیره استفاده می کنند یا کارگر خود را اخراج می کنند و می توانند برای مدتی سرپا باشند ولی کسی که برای روزمرگی خود کار می کند و حقوق ماهانه دارد با تعطیلی کسب و کار خود راه اعتراض در پیش می گیرند، چون چیزی برای از دست دادن ندارند. در آمریکا سیاه پوستان از زمانهای قدیم مورد تبعیض واقع می شدند، انگلیسی ها سیاه پوستان آفریقایی را مثل کنده های هیزم روی هم در کشتی ها می چیدند و برای کار در مزارع می بردند. تا همین اواخر که دیده می شود سیاه پوستان به بهانه های واهی در خیابان ها کشته می شوند. ولی ماجرای اخیر در آمریکا بهانه ای برای اعتراض بود و کسانی که بیکاری مزمن داشتند در میان این معترضان هستند. البته چنین اعتراضاتی جنبه ای مسری دارد. چند سال پیش در خاورمیانه شاهد چنین اعتراضاتی بودیم و امروز نیز ظرفیت اعتراض در بسیاری از کشورها وجود دارد و مساله اینجاست که به چه بهانه ای شعله ور شود. به طور مثال ورشکستگی صنایع و یا بیکاری های مزمن و دنباله دار و یا عدم التزام دولت ها به تعهدات و وعده هایشان و گرانی و مسائل بسیاری به صورت های مختلفی به اعتراضات دامن می زند. در خاورمیانه زمینه های اعتراضات سیاسی وجود دارد و شبکه های مختلفی به این اعتراضات دامن می زنند و احتمال دارد چنین مسائلی به وجود بیاید. شکی نیست که در آمریکا با این میزان بالای بیکاری و بحران اقتصادی ناشی از کرونا که بیشتر گریبانگیر اقتصاد های خرده پا شده است، بخشی از اعتراضات ایجاد شده به مساله بیکاری مرتبط باشد.

_ چرا در کشوری مثل آمریکا که مدعی آزادی بیان و دموکراسی است با این اعتراضات برخوردی خشونت آمیز می شود؟

وقتی اعتراض در جوی ملتهب بوجود می آید، اعتراضات خشونت آمیز و تخریب گر است

پلیس آمریکا ویژگی خاصی دارد و به آن صورت تحت کنترل دولت نیست. با اینکه کنترل ارتش و نیروهای نظامی در دست رییس جمهور است اما قوانین مربوط به پلیس، ایالت به ایالت متفاوت است. وقتی اعتراض در جوی ملتهب بوجود می آید و معترضین از طبقات پایین جامعه هستند، اعتراضات خشونت آمیز و تخریب گر است و معترضین به نام اوباش نامیده می شوند و به آتش زدن و تخریب دست می زنند. به پلیس دستور داده می شود تا آنها را جمع کنند و وقتی چنین دستوری به پلیس آمریکا داده شده است آنها دست به خشونت می زنند ولی تظاهرات خودجوش که جنبه اعتراضات اقتصادی دارد معمولا با خشونت همراه نیست.

_ آیا می توان اعتراضات آمریکا را شبیه به اعتراضات دیگر کشورها دانست؟

اعتراضات آمریکا می تواند در سایر کشورها نیز اتفاق بیفتد

برخی از کارهای از جمله آتش زدن بانک ها و شکستن شیشه ها و رفتار هایی از این دست چندان غیر قابل پیش بینی نیست، چون کسی که کار و خانه ندارد چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت و به نوعی از صاحبان ثروت و مظاهر ثروت انتقام می گیرد و با توجه به بی بهره بودن از رفاه به نوعی انتقام جویی است. قدرت نیز اعلام می کند که اینها اوباش هستند و باید سرکوب شوند. این ماجرا می تواند در سایر کشورها نیز اتفاق بیفتد بخصوص اگر حاکمیتی ببیند ضرر می کند. چون حاکمیت ها قدرت خود را از مراجع ثروت می گیرند و زمانی که این مراکز را در خطر ببینند خواه و ناخواه به خشونت متوسل می شوند تا نظم را برقرار کنند.

_ به نظر می رسد جوامع در دوران پسا کرونا به شدت ملتهب شوند و هر عاملی می تواند جرقه ای بر خرمن معترضان باشد.

جوامع در پساکرونا بسیار ملتهب و بسیار خطرناک خواهند بود

بله جوامع بسیار ملتهب و بسیار خطرناک خواهند بود. بخصوص اگر آنچه به عنوان کمک های مردمی به اقتصاد خرده پا داده می شود به صورتی کوتاه مدت باشد، مداوای خوبی نخواهد بود و راه را برای خشونت ها و التهابات بعدی باز می کند، مگر اینکه دولت ها به این کمک های استمرار ببخشند و به اشتغال این طیف کمک کنند.

_ به نظر می رسد از طرفی فشار بر دولت ها نیز بالا باشد. آیا باید راه حل های جدید و مشاغلی نو برای حل مشکلات بیکاری ناشی از کرونا درنظر گرفت؟

دولت باید فکری استراتژیک داشته باشد

امروز به ۵ تا ۶ میلیون خانه نیاز داریم تا به طریقی قیمت مسکن را پایین بیاوریم

باید سعی کرد کمی از واردات جلوگیری شود

بله فشار ها زیاد است چون منابع می خواهد و منابع دولت ها محدود است. بخصوص در کشوری مثل ایران منابع محدود تر است. ولی برای همین وضعیت نیز راه حل هایی وجود دارد. اگر دولت فقط منابع خود را تقسیم کند منابع تمام می شود، ولی اگر بتوانند حتی یک فرد از هر خانوار را به کار بگیرند می توانند حداقل حقوق یک کارگر را به او بپردازند. لذا دولت باید فکری استراتژیک داشته باشد، بخصوص در حوزه ساختمان که نیاز مبرم کشور است و ما امروز به ۵ تا ۶ میلیون خانه نیاز داریم تا به طریقی قیمت مسکن را پایین بیاوریم و این کمبود را جبران کنیم. این یکی از راهکار ها است. قبلا گفته بودم دولت ها بعد از کرونا به سمت ملی گرایی پیش می روند و دیوار های تعرفه را بالا خواهند برد لذا باید سعی کرد کمی از واردات جلوگیری شود. اگر سعی کنیم آنچه نیاز است را در داخل کشور تولید کنیم یعنی ایجاد اشتغال و منابع در داخل کشور هزینه می شود و کار ایجاد می کند. آنچه به عنوان جهش تولید مطرح می شود فقط با این مساله امکان پذیر نیست و باید منابعی تشویقی به بخش تولید اختصاص داده شود. در حوزه کشاورزی کشورهای همسایه به تولیدات ما نیاز دارند، اگر به این بخش ها سوبسیت داده شود تولید بالا می رود.

باید سیاست های پولی و مالی بیشتری پیش بینی کرد

ایران می تواند بر بحران کرونا فائق بیاید به این شرط که فقط از مسکن های کوتاه مدت استفاده نکند

کرونا می تواند التهابات اجتماعی ایجاد کند

امروز در آمریکا احتمال استقلال چند ایالت مطرح شده است

توازن قدرت در دنیا به نفع همه است

تمام دولت ها در مواقع بحرانی به سیاست های پولی و مالی متوسل می شوند، در ایران معمولا پیش فروش خودرو و کشف قاچاق و … در جریان است ولی باید سیاست های پولی و مالی بیشتری پیش بینی کرد و به این طریق بر بحران غلبه کرد. علاوه بر کمبود منابع دولت می تواند از ذخایر خود در داخل و خارج از کشور استفاده کند و به جای تقسیم ماهی ماهیگیری بیاموزد و منابع را به بخش های تولید هدایت کند. بنابر این ایران می تواند بر این بحران فائق بیاید ولی به این شرط که فقط از مسکن های کوتاه مدت استفاده نکند. البته مسکن ها لازم هستند و برای سقوط کامل اجتماعی و از بین رفتن خرده پا ها و برای جلوگیری از فروپاشی خانواده ها و جلوگیری از اعتراضات لشگر گرسنگان ضروری است. در این شکی نیست که کرونا می تواند التهابات اجتماعی ایجاد کند و جرقه هایی در سایر کشور ها از جمله کشور ما ایجاد کند. امروز در آمریکا احتمال استقلال چند ایالت مطرح شده است. در این صورت آمریکا موقعیت رهبری جهان را از دست خواهد داد همانطور که روسیه رهبری جهان سوسیالیست را از دست داد. آمریکا قدرت نظامی و دندان های هسته ای دارد ولی در صورت جدا شدن ایالت هایش شیری بی یال و دم از ایالت متحده می ماند و اروپاییان راه خود را می روند. این وضعیت دو شکل خواهد داشت. آمریکا به عنوان قدرت بزرگی که پلیس جهان بود سعی داشت همه را تحت حاکمیت خود در بیاورد و این عامل بدی بود ولی از نظر دیگر اجازه نمی داد کشورها به جان هم بیفتند و جنگ های قومیتی عجیب و غریبی بوجود بیاید و برای حفظ منافع خود صلح و امنیت را حاکم می کرد. با از هم پاشیدن این قدرت روسیه و یا چین به نوعی جای آمریکا را می گیرند اما معمولا بهترین نظام ها در دنیا نظام های چند قطبی هستند که توازن قدرت بوجود می آید. به طور مثال توازن قدرت در خلیج فارس که ایران و ترکیه و عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس هستند و آمریکا نیز حضور دارد و این توازن قدرت ضامن صلح است. توازن قدرت در دنیا به نفع همه است چون قدرت ها یکدیگر را خنثی می کنند و کشورهایی مثل ایران راحتتر زندگی می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.