زمان انتشار : ۱۱ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : 14:50 | کد خبر : 209795 |
, ,

نظرسنجی از مردم تهران: کاهش نگرانی‌ها از موج پنجم کرونا

شفقنا آینده- در نظرسنجی جدید شهرداری تهران، ۴۶درصد از مردم نگرانی از ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا را «زیاد» و ۳۰درصد «کم» اعلام کرده‌اند.

به گزارش شفقنا از همشهری, نظـــرسنـجــی‌ها و بهره‌گیری از نظرات مردم، نقشی کلیدی در سیاستگذاری‌ها دارند و درواقع، نبض جامعه را نشان می‌دهند. مدیریت شهری یکی از نزدیک‌ترین ارگان‌های حکومتی به شهروندان است. شهروندان به محض بروز کوچک‌ترین مشکل در حوزه‌های مختلف روتین و روزمره‌شان از رفت و روب و نظافت شهر گرفته تا استفاده از تاکسی، اتوبوس و مترو به‌عنوان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین گذر از روی پل‌ها و گذرها به‌طور مستقیم و بدون واسطه با شهرداری ارتباط دارند. بر همین اساس میزان توقعات مردم از شهرداری بیش از سایر سازمان‌ها و ارگان‌هاست. چنین موضوعی باعث شده ارتباط دوسویه‌ای میان شهروندان و مدیریت شهری شکل گیرد. اینجاست که نظرسنجی از مردم و استفاده از نظرات آنها در ارائه خدمات به مردم اهمیت پیدا می‌کند.

از این رو، استفاده از تمهیدات مشخص و برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف شهری، مانند شهرسازی، حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی شهری و… بر پایه مستنداتی است که مرکز مطالعات ارائه می‌دهد. اهمیت این داده‌ها آنجاست که بخش عمده‌ای از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که برای ارائه خدمات به شهروندان مبنای عمل مدیریت شهری قرار می‌گیرد، بر پایه همین نظرسنجی‌ها استوار است.

کاهش نگرانی‌ها از موج پنجم کرونا

بر این اساس، دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در یک نظرسنجی تلفنی از ۱۰۴۶شهروند تهرانی درباره موج پنجم کرونا (۱۶ تا ۲۰اردیبهشت) اطلاعات جالب و قابل تاملی را به‌دست آورده که نشان‌دهنده کاهش نگرانی مردم از ابتلا به کروناست. این در حالی است که در موج قبلی که ابتدای اردیبهشت (دوم تا چهارم) و همزمان با تصمیم دولت برای بازگشایی کسب‌وکارها انجام شده بود، میزان نارضایتی و نگرانی عمومی افزایش یافته بود. اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از شدت نگرانی نسبت به ابتلا در موج پنجم کاسته شده است. ضمن اینکه براساس نتایج این نظرسنجی، رضایت مردم از شهرداری افزایش داشته اما نارضایتی شهروندان تهرانی از دولت روند کاهشی داشته است.

از سوی دیگر، اگر چه ۵۹درصد از مردم معتقدند کرونا در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت اما در مقایسه با موج چهارم یعنی در ابتدای اردیبهشت بخش بیشتری از جمعیت، کرونا را مسئله‌ای مدیریت‌شده می‌دانند. همچنین درنظرسنجی تازه شهرداری تهران، ۴۶درصد از مردم نگرانی خود از ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا را «زیاد» و ۳۰درصد «کم» اعلام کرده‌اند. از مقایسه نتایج با موج‌های قبلی می‌توان نتیجه گرفت میزان نگرانی از ابتلا به کرونا در جامعه رو به کاهش است. ضمن اینکه همچون موج‌های قبل، نگرانی در زنان بالاتر از مردان است.

بیکارانی که کرونا روی دست خانواده‌ها گذاشته است

اما موضوع مهمی که زندگی خانواده‌های تهرانی را بیش از سایر بخش‌ها تحت‌تأثیر قرار داده، پیامدهای شیوع کرونا بر اقتصاد و معیشت آنهاست. در نظرسنجی شهرداری تهران، ۳۵درصد از خانوارهای تهرانی گفته‌اند که در خانواده‌شان کسی هست که به‌خاطر شیوع کرونا شغلش را از دست داده و بیکار شده باشد. به‌علاوه هزینه خانوار در ۴۳درصد از پاسخگویان به‌واسطه کرونا افزایش یافته و برای بقیه یا کاهش داشته یا تغییری نکرده است.

مخالفت مردم با اجرا نشدن طرح ترافیک

در یک سؤال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافقند طرح ترافیک به‌کلی برداشته شود یا خیر؟ پاسخ مردم به این پرسش نشان می‌دهد که ۴۴درصد مخالف و ۳۰درصد موافق برداشتن طرح ترافیک هستند. نکته قابل توجه اینکه ۳۷درصد از پاسخگویان گفته‌اند در سال جدید حداقل یک‌بار در ساعت اداری به محدوده ترافیک رفته‌اند. در بین کسانی که تجربه رفتن به محدوده داشته‌اند میزان موافقت با اجرا نشدن طرح ترافیک ۶۴درصد است، درحالی‌که برای کسانی که به این محدوده نرفته‌اند میزان موافقت ۴۴درصد است‌. اما نکته دیگری که در این نظرسنجی، قابل‌ملاحظه است این است که تقریبا نیمی از مردم نسبت به آمارهای رسمی اعتماد چندانی ندارند. موضوعی که در ۲‌ماه اخیر، چندین بار از سوی نمایندگان مردم در شورای شهر تهران اعلام اما هر بار با واکنش‌هایی از سوی مسئولان ستاد مقابله با کرونا مواجه شد.

جزئیات بیشتر نظرسنجی مدیریت شهری تهران از پایتخت‌نشینان در حوزه‌های مختلف در نمودارهای زیر آمده است:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.