زمان انتشار : ۲۷ اردیبهشت ,۱۳۹۹ | ساعت : 16:40 | کد خبر : 209546 |
, ,

پیش‌بینی مرگ و میر ناشی از کرونا توسط هوش مصنوعی

شفقنا آینده- دانشمندان موفق شدند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به نتایجی شگفت‌انگیز در زمینه پیش‌بینی مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا دست پیدا کنند.

به گزارش شفقنا از آنا، پزشکان با بررسی نمونه خون ۴۸۵ نفز ار مبتلایان قطعی به ویروس کووید-۱۹ و با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی توانستند میزان مرگ ناشی از بیماری را در این تعداد بررسی و پیش‌بینی کنند. پس از مدتی با بررسی مجدد آمارهای گرفته شده مشخص شد بیش از ۹۰ درصد از پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی درست بوده است.

آزمایش پیش‌بینی میزان مرگ و میر در مبتلایان به ویروس کرونا اولین بار در چین و توسط گروهی از محققان این کشور انجام گرفت. بسیاری از مبتلایان به بیماری کرونا از وجود ویروس در بدن خود خبر ندارند ولی می‌توانند در ارتباط با افراد دیگر به خصوص اعضای خانواده به راحتی بیماری را منتقل کنند. هم چنین مشکل دیگری که پزشکان و تمامی کادر درمانی در کشورهای دیگر دنیا با آن درگیر هستند ناتوانی در بیان پاسخی قطعی برای بهبود یا مرگ مبتلایان به کووید-۱۹ است.

اما حالا هوش مصنوعی قادر شده است ضمن تجزیه و تحلیل پرونده پزشکی هر کدام از بیماران روند بهبود یا پیشرفت بیماری را بررسی کرده و بیان کند که احتمال مرگ فرد مبتلا تا چه حدی است. سازندگان سیستم پیش‌بینی کننده احتمال مرگ پس از ابتلا به ویروس کرونا الگوریتم پیچیده‌ای برای آن طراحی کرده‌اند. این الگوریتم‌ها داده‌هایی از قبیل اطلاعات هویتی بیمار، نتیجه آزمایش خون، عملکرد کبد و قلب و میزان ضعف و بی‌حالی دریافت کرده و با حساسیت بسیار بالایی روند پیشرفت بیماری در فرد آلوده‌ را زیر نظر می‌گیرد.

ریه‌ها و به طور کلی سیستم تنفسی قسمتی از بدن هستند که بیش از هر ناحیه دیگری پس از ابتلا به بیماری کرونا با ویروس درگیر شده و در صورت عدم رسیدگی به موقع آسیب بسیار جدی می‌بینند. هوش مصنوعی با درک اهمیت ریه نوع عملکرد آن را زیر نظر گرفته و بروز هرگونه خطر جدی را به پزشکان اطلاع می‌دهد.

این فناوری به پزشکان این امکان را می‌دهد تا برای نجات جان افراد تلاش بیشتر و ثمر‌بخش‌تری را انجام دهند. در کنار چنین تلاشی هوش مصنوعی شرایطی را فراهم می‌سازد که کادر درمانی با تقسیم انرژی خود روی بیماران مختلف دچار خستگی مفرط نشوند. حالا احتمالا می‌توان گفت شانس بیماری برای زنده ماندن پس از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر شده و نگرانی مردم کاهش پیدا کرده است.

یکی از محققان حاضر در پروژه توسعه هوش مصنوعی برای درک میزان مرگ و میر ناشی از کرونا گفت: بدن انسان دارای سیستم ایمنی بسیار قوی است و تا حد زیادی در برابر ویروس‌ها مقاومت می‌کند. اگر انسان فاکتورهای سلامتی خود را همواره در اعتدال نگه دارد کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرارمی‌گیرد. امیدواریم در آینده بیماران کمتری بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.