زمان انتشار : ۱۸ فروردین ,۱۳۹۹ | ساعت : 15:54 | کد خبر : 208729 |
, ,

نظرسنجی رویترز: قیمت نفت در ۲۰۲۰ زیر ۴۰ دلار باقی می‌ماند

شفقنا آینده- نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که شوک ناشی از ویروس کرونا و شکست توافق اوپک سبب باقی ماندن قیمت نفت در سطوح پایین‌تر از ۴۰ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی این خبرگزاری در روز سه‌شنبه (۱۲ فروردین‌ماه) نشان داد قیمت نفت در سال جاری زیر ۴۰ دلار برای هر بشکه باقی می‌ماند، زیرا اقدام‌ها برای متوقف کردن گسترش سریع جهانی ویروس کرونا سبب تضعیف تقاضا شده و این موضوع در کنار شکست توافق اوپک پلاس، آغاز جنگ قیمتی عربستان و در پی آن مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، سقوط شدید قیمت نفت را به همراه داشته است.

نظرسنجی ۴۰ تحلیلگر، برآورد قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۰  را به‌طور میانگین ۳۸ دلار و ۷۶ سنت برای هر بشکه نشان داد که ۳۶ درصد کمتر از ۶۰ دلار و ۶۳ سنت پیش‌بینی‌شده در بررسی ماه فوریه است.

چشم‌انداز شاخص نفت دبلیوتی‌آی در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز از برآورد ۵۵ دلار و ۷۵ سنتی ماه گذشته به ۳۵ دلار و ۷۵ سنت برای هر بشکه کاهش یافته است.

کائیلن بیرچ، تحلیلگر اطلاعات اکونومیست گفت: مهار سطح قیمت نفت از دست بازار خارج شده‌ است و تا سه ماه چهارم سال جاری میلادی قابل مهار نخواهد بود.

تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ از رقم روزانه ۷۰۰ هزار بشکه  تا ۵ میلیون بشکه با کاهش همراه باشد و فراتر از دوران تضعیف تقاضا در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ رود.

فرانک شالنبرگر، تحلیلگر ال‌بی‌بی‌دبلیو گفت: در آینده شاهد دور جدیدی از مذاکرات بین عربستان سعودی و روسیه خواهیم بود. در این شرایط جایگزینی برای کاهش عرضه اوپک‌پلاس وجود ندارد.

به گزارش شانا، قیمت‌های جهانی نفت خام از سطوح ۶۵ دلار برای هر بشکه در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به سطوح کنونی حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرده است. هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

هم‌اکنون بازارهای جهانی نفت‌ خام افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

سقوط شاخص‌های اصلی قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌گونه‌ای بوده که اکنون قیمت دیگر انواع نفت در بخش‌هایی از دنیا تک‌رقمی و حتی به صفر نزدیک شده است، این شرایط تولیدکنندگان نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی را به‌شدت تحت فشار گذاشته است و از سوی دیگر شاهد افت شدید حاشیه سود تولید بنزین بسیاری از پالایشگران جهان به‌ویژه آمریکا هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.