زمان انتشار : ۷ بهمن ,۱۳۹۸ | ساعت : 11:28 | کد خبر : 207763 |
,

ترقی: اگر ایران در مکانیسم ماشه محکوم شود، احتمالا تنگه هرمز را به روی غرب ببندد/ به بازار چین، روسیه و کشورهای اسلامی بها دهیم

شفقنا آینده- حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص پیش بینی خود از آینده برجام می گوید: اگر اروپا موضوع نقض برجام را به کمیته ارجاع بدهد و کمیته، آمریکا را که ناقض اصلی و اولیه است محکوم نکند و صرفا فقط به ایران فشار بیاورند، ایران باید از ام پی تی خارج شود و طبیعتا تحریم ها برگردند، مشکلات ایران چیزی بیش از آنچه که امروز با آن روبرو هستیم نخواهد بود.

مشکلات ایران چیزی بیش از آنچه که امروز با آن روبرو هستیم نخواهد بود

ترقی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا‌ آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیش آمده و فعال شدن مکانیزم ماشه فکر می کنید برجام چه آینده ای خواهد داشت؟ گفت: متاسفانه مساله برجام به گونه ای یک طرفه بسته شده است و ایران نمی تواند بخاطر عدم اجرای تعهدات توسط آمریکا و اروپا از مکانیزم ماشه استفاده کند و اروپاییان به جای فشار بر آمریکا بابت عمل به تعهدات خود بر ایران فشار می آورند تا به طور یک طرفه به تعهدات خود پایبند باشد اگر آنها به تعهدات خود عمل نکردند، کسی آنها را بازخواست نمی کند و این نکته ناشی از ضعف در مذاکرات و عدم توجه به حیله های طرف مقابل در مذاکره بود. مسیر توافق یک طرفه طی شده بود و توافق کاملا به ضرر ما تنظیم شد، این نشان می دهد برد- بردی در متن توافق وجود ندارد و مساله برد و باخت است. اگر اروپا موضوع را به کمیته ارجاع بدهد و کمیته آمریکا را که ناقض اصلی و اولیه است محکوم نکند و صرفا فقط به ایران فشار بیاورند ایران باید از ام پی تی خارج شود و طبیعتا تحریم ها برگردند، مشکلات ایران چیزی بیش از آنچه که امروز با آن روبرو هستیم نخواهد بود.

با چین و روسیه بر مبنای تهاتر و تبادل کالا در ارتباط باشیم

وی افزود: کشورهای همکار با ایران از جمله روسیه و چین نیز دچار مشکل خواهند شد ولی ما باید روابط خود را با این کشورها بر مبنای دلار تنظیم نکنیم و بر مبنای تهاتر و تبادل کالا در ارتباط باشیم، تا از سیستم فیلترینگ عبور کند. در بودجه ۹۹ ما وابستگی آنچنانی به نفت نداریم و بخش کمی از بودجه کشور از طریق فروش نفت تامین می شود که طبیعتا اگر غرب به سمت تحریم نفتی برود ایران از ابزار های دیگری استفاده خواهد کرد. مثلا تنگه هرمز و عدم اجازه خروج کشتی های نفتی دیگر کشورها برای غرب.

اگر اجازه فروش نفت به ما داده نشود ما هم اجازه نخواهیم داد نفت خاورمیانه از تنگه هرمز خارج شود

ترقی در ادامه در خصوص تنش های احتمالی در آینده میان ایران و غرب اظهار داشت: تنش توسط آنها شروع شده است. اگر وارد این فاز شوند و اجازه فروش نفت به ما داده نشود ما نیز به طور طبیعی اجازه نخواهیم داد نفت خاورمیانه از تنگه هرمز خارج شود.

ما به بازار چین و روسیه و کشورهای اسلامی بها ندادیم

دولت سیاستی تشویقی و حمایتی در نگاه به شرق نداشت

این فعال اصولگرا در خصوص اینکه چرا ایران در دیپلماسی خود به سمت کشورهای شرق نرفت؟ گفت: نه تنها ضعف وجود داشت، بلکه استراتژی های غلطی دنبال شد. ما به جای گرایش به شرق و کشورهای شرقی و آسیایی که پتانسیل بالایی در تبادل اقتصادی دارند و زمینه زیادی در امر پذیرش صادرات ایران داشتند، متاسفانه استراتژی غلط تمایل به غرب را در پیش گرفتیم و موجب کدورت چین و روسیه شد. ما به بازار چین و روسیه و کشورهای اسلامی بها ندادیم و متاسفانه دولت سیاستی تشویقی و حمایتی در نگاه به شرق نداشت، به همین دلیل آنها گله مند بودند. میزان تبادل مالی ما با اروپا به دو میلیارد هم نمی رسد درحالیکه باید حداقل سی میلیارد با چین و در همین رده ها با سایر کشورهای آسیایی تعامل می داشتیم. این استراتژی دولت مضر بود.

ایران مجبور به ورود بر فاز تبادل کالا با آسیاست

ترقی در مورد اینکه آیا تضعیف برجام می تواند دولت را به سرمایه گذاری در آسیا ترغیب کند؟ گفت: قطعا می تواند، ولی باید ثبات وجود داشته باشد. مبادلات اقتصادی مستمر به سیاست ثابت و با ثبات نیاز دارد تا اقتصاد این کشورها بر این تولید و صادرات حساب ویژه ای باز کند و بازرگانان ما با اطمینان وارد این فعالیت های اقتصادی شوند. قطعا این کار باید زودتر انجام می شد. سیاست های اقتصاد مقاومتی همین موارد بود، حالا ایران مجبور به ورود بر این فاز است درحالیکه اگر قبلا زیرساختها آماده می شد ما امروز از بابت قطعنامه های شورای امنیت نگرانی نداشتیم.

چین و روسیه هر دو امروز در معرض تحریم آمریکا هستند

وی در خصوص موضع منفعلانه چین و روسیه در قضیه برجام گفت: آنها در چهارچوب اختیارات پنج بعلاوه یک به خوبی به وظایف خود عمل کردند و به موقع فشارها را وتو کردند و از مواضع ایران حمایت کردند و در رابطه با برجام تلاش زیادی کردند، ولی این کشورها هر دو امروز در معرض تحریم آمریکا هستند، هر دو خواسته های آمریکا را نقض کرده بودند. این کشورها در برقراری ارتباط با ایران باید به هزینه ای که دارد فکر کنند لذا علی رغم هزینه بر بودن برای چین و روسیه آنها حمایت خود را حفظ کردند و در برابر آمریکا و اروپا ایستادند. چنین انتظاری از کشورهایی که باید به مسائل اقتصادی خود نیز فکر کنند کمی بیش از اندازه است.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.