زمان انتشار : ۲۰ دی ,۱۳۹۸ | ساعت : 14:07 | کد خبر : 207437 |
, ,

۵ دلیل ناکامی و پیش بینی قیمت نفت در روزهای آینده

شفقنا آینده- قیمتهای نفت در بازار جهانی پس از پاسخ کوبنده سپاه به حمله تروریستی آمریکا پنج درصد صعود کرد اما بعدازظهر چهارشنبه با کاسته شدن از التهاب اولیه بازار، روند افزایشی نفت معکوس شد و تا روز جمعه به روند کاهشی خود ادامه داد.

به گزارش شفقنا از ایسنا، بهای معاملات نفت که به بالای ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرده بودند، به پایین ۶۶ دلار سقوط کرد که تقریبا یک نوسان قیمت ۹ درصدی در طول یک روز معامله بود.

پایگاه خبری فایننشیال تایمز در گزارشی به بررسی علل ناکامی نفت در حفظ روند صعودی خود با وجود تنشهای ژئوپلیتیکی اخیر در خاورمیانه پرداخت و به تشریح پنج دلیل پرداخت که عبارتند از:

۱- انتظار برای فروکش کردن تنش

حرکت قیمت نفت در روزهای آینده تحت تاثیر واکنش بازیگران منطقه ای خواهد بود. بسیاری از معامله گران بر این باورند که تصمیم اخیر آمریکا برای عدم استفاده از پاسخ نظامی به انتقام جویی ایران پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، نشانه آن است که واشنگتن نمی خواهد وضعیت فعلی را به سمت جنگ بکشاند.

معامله گران انتظار دارند در صورت تشدید تنشها یا مختل شدن عرضه نفت، قیمتهای نفت به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

۲- گروههای نفتکش به نظاره تحولات نشسته اند

اگرچه زیرساختهای نفت در تنشهای اخیر خاورمیانه هدف قرار نگرفتند اما بازار انرژی از جو متشنج اخیر بی تاثیر نماند. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان و متحد کلیدی آمریکا در منطقه است، حمل نفت از طریق تنگه هرمز که مسیر عبور روزانه ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت است را متوقف کرد. گروه نفتکش دولتی بحری عربستان سعودی نفت خام را از طریق تنگه هرمز حمل می کند که مسیر اصلی صادرات عراق، کویت، امارات متحده عربی و ایران نیز است. طی سال میلادی گذشته چندین نفتکش در این مسیر هدف حمله قرار گرفتند که آمریکا مدعی دست داشتن ایران در این حملات شد.

به گفته کارگزاران کشتی، سایر اپراتورهای نفتکش نیز محتاط شده اند و در روز از این مسیر عبور می کنند. با این حال فرونت لاین که بزرگترین اپراتور نفتکش جهان است، اعلام کرد در عین این که اوضاع را به دقت زیر نظر دارد، تجارت در این منطقه را متوقف نکرده است.

۳- اوپک و متحدانش می توانند عرضه نفت را افزایش دهند

واکنش حساب شده بازار به اوج گیری تنشها در خاورمیانه تا حدودی به این دلیل بوده که هر گونه محدودیت عرضه ای فعلا ساختگی است.

اوپک و متحدانش مانند روسیه تولیدشان را در سه سال گذشته محدود کرده اند تا افزایش تولید صنعت نفت شیل آمریکا را جبران کنند.

اگر قیمتهای نفت زیادی افزایش پیدا کند پیش بینی می شود دونالد ترامپ متحدانش در این گروه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای افزایش تولید و آرام کردن بازار تحت فشار قرار دهد. پیش از پاسخ کوبنده سپاه به حمله تروریستی آمریکا، ترامپ گفته بود درباره قیمت نفت با وزیر دفاع عربستان سعودی گفت و گو کرده است. وی در سخنرانی روز چهارشنبه خود از رویارویی با ایران اجتناب کرد و گفت نیازی به استفاده از پاسخ نظامی نمی بیند.

۴- قیمتهای نفت پیش از این هم بالا بود

برخی از معامله گران اظهار کردند که واکنش محدود قیمت نفت به التهابات اخیر به این دلیل بود که نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ رشد قیمت چشمگیری داشت و قیمتها به دلیل نگرانیها پیرامون ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی و تعدیل تنشهای تجاری میان آمریکا و چین حدود ۱۰ دلار در هر بشکه گران شدند.

صندوقهای سرمایه گذاری روی افزایش قیمتهای نفت در چند ماه گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی کرده اند و تا زمانی که شواهدی از اختلال عرضه مشاهده نکنند، تمایل ندارند به ریسک بیشتری دست بزنند.

۵- قیمتهای بالاتر مساوی عرضه بالاتر

این محاسبه ساده که با رشد صنعت نفت شیل آمریکا معنی پیدا کرده در پس ذهنیت هر معامله گر نفتی وجود دارد.

اگرچه پیش بینی شده است که رشد نفت شیل آمریکا امسال آهسته می شود زیرا شرکتهای شیل سودآوری را به جای حفاری در اولویت قرار داده اند اما قیمتهای بالاتر نفت ممکن است آنها را به افزایش تولید تشویق کند.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.