زمان انتشار : ۱۱ دی ,۱۳۹۸ | ساعت : 12:07 | کد خبر : 207306 |
, ,

آینده| خاورمیانه در ۲۰۲۰؛ امیر موسوی: شرایط در عراق سخت‌تر می‌شود/ ادلب آزاد می‌شود/ احتمال ظاهر شدن داعش در قالبی شیعی/ تلاش‌ها برای ایجاد آشوب در ایران موفق نخواهد شد/ آمریکا به دنبال تقسیم عراق به سه قسمت است

شفقنا آینده- یک کارشناس مسائل استراتژیک در رابطه با با مهمترین تحولات سال جدید میلادی اظهار داشت: در رابطه با ایران انتخابات مجلس پیش رو است و نشان می دهد شرایط به نفع اصلاح طلبان نیست، همچنان بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد که باید روی این موضوع بیشتر کار کرد. ما سال سختی در پیش خواهیم داشت و باید کمربندها را سفت ببندیم. با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می رسد توافقی با آمریکا بوجود بیاید. مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید و مجلس تحولاتی ایجاد کند. من فکر می کنم تلاش ها برای ایجاد آشوب در ایران موفق نخواهد بود و در نطفه خفه خواهد شد. در مورد سوریه پیش بینی من این است که ادلب آزاد می شود و تروریستها باید به فکر جای جدیدی برای خود باشند. البته آمریکا در حال تدارک دیدن مکان هایی برای آنهاست و تروریست به سمت یمن و لیبی و جنوب الجزایر جابجا می شوند.

شرایط در عراق سخت تر می شود

امیر موسوی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در خصوص اینکه برخی از احتمال قدرت گرفتن داعش در عراق صحبت می کنند، این پیش بینی را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در رابطه با عراق فکر می کنم پارلمان با همین سیاستی که امروز پیش می رود شرایط عراق را پیچیده تر می کند. اگر به اعتراضات مردم گوش نکنند، شرایط در عراق سخت تر خواهد بود. با توجه به موضعگیری اخیر مرجعیت، متوجه مایوس شدن مرجعیت از حاکمان سیاسی عراق می شویم. حاکمان سیاسی عراق با عدم اطاعت از خواسته ها و رهنمود های مرجعیت و با لجاجت با مردم، شرایط خود را در سال آینده و بخصوص در سه ماه اول سال آینده پیچیده می کند. کسی باید در عراق بر سر کار بیاید که بتواند مردم را آرام کند و به خانه های خود برگرداند. به نظر من داعش آماده تحرک است. در حدود ۱۱ هزار نفر از سوریه به سمت عراق آمدند که توسط آمریکایی ها نگهداری می شوند و در حدود ۶ هزار نفر را در زندان ناصریه داریم، این افراد آماده آزاد شدن هستند.

آمریکا با پشتیبانی مالی عربستان و امارات در صدد بر سر کار آوردن مجدد بعثی ها است

وی افزود: شرایط در ناصریه بحرانی است و بعثی ها و طرفداران داعش در تلاش برای آزادی آنها هستند. خطرناکترین آدمهای داعش و القاعده در زندان الحوت ناصریه محبوس هستند. علاوه بر این آن دسته از نیروهای نظامی که آمریکایی ها در غرب عراق به آنها آموزش دادند و در حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر هستند، اگر جمع شوند در حدود ۳۵ هزار نفر می شوند البته بجز هسته های مختلفی که در عراق وجود دارند و آشوبهای اخیر این کشور از جانب آنها تحریک می شود، آتش می زنند و ترور می کنند و افراد را می ربایند. این هسته ها همواره آماده عملیات هستند و اگر رهبران عراق به هشیاری خود برنگردند، وضعیت بسیار خطرناک می شود؛ از جمله دگرگون سازی سیستم نظامی عراق و برگرداندن بعثی ها. آمریکا با پشتیبانی مالی عربستان و امارات در صدد بر سر کار آوردن مجدد بعثی ها است. این موضوع در نامه اخیر کنگره آمریکا آمده است. مردم به دنبال منجی هستند و برای آنها اهمیتی ندارد که منجی چه کسی و با چه گرایشی باشد.

در تلاش هستند تا عراق را زیر بند هفتم شورای امنیت سازمان ملل قرار بدهند

آمریکا به دنبال تقسیم عراق به سه قسمت است

این کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص احتمال تجزیه عراق اظهار داشت: در تلاش هستند تا عراق را زیر بند هفتم شورای امنیت سازمان ملل قرار بدهند، این فصل یعنی دخالت نظامی در عراق و سلطه بین المللی بر عراق. یعنی عراق دیگر حکومت ملی نخواهد داشت. این خود زمینه ای برای اجرای رفراندوم در کردستان فراهم می آورد، آمریکا به دنبال همین است و تقسیم عراق به سه قسمت مورد توجه است. متاسفانه این برنامه امروز در حال پیشبرد است و مردم عراق متوجه نیستند. سه رکن اصلی؛ اول مرجعیت، دوم جمهوری اسلامی و سوم حشد الشعبی تحت فشار قرار گرفته شده و قیام عراقیان و شیعه بر علیه این سه رکن توسط برخی دنبال می شود. لذا مراکز حشد الشعبی آتش زده می شود، فرامین مرجعیت اجرا نمی شود و به نوعی مرجعیت وارد مرحله اعتکاف سیاسی می شود. متاسفانه دشمنان عراق بسیار سنگین کار می کنند و این شرایط در عراق پیش می رود. پارلمان تا امروز سه اسم برای نخست وزیری پیشنهاد کرده است ولی مردم رد می کنند. در فضای مجازی گفته شد اگر این پارلمان پیغمبر را نیز معرفی کند ما رد خواهیم کرد و لجاجت و دشمنی بین مردم جریان دارد. دلسوزان عراق به حرکت بخش خاموش کشور امید دارند ولی این بخش تاکنون حرکتی نکرده است.

موسوی در مورد اینکه بخش خاموش عراق طرفدار چه کسی است؟ تصریح کرد: طبیعتا طرفدار مرجعیت هستند و طرفدار استقلال عراق ولی ظاهرا خلع سلاح شده اند و چه بسیار آدم های جسور، بی ادب، آشوبگر و خرابکار میدان دار شده اند. کسی جرات رفتن به مدرسه و رفتن بر سر کار را ندارد و سیستم امنیتی خوب تربیت نشده و قدرت مقابله ندارد، وانگهی سیستم امنیتی از فساد موجود در سیاستمداران باخبر است و چندان از آنان دفاع نمی کند.

امروز کنترل نجف و کربلا در دست آشوبگران است

باید دید آیت الله سیستانی در چه زمانی وارد میدان می شوند

وی در مورد احتمال وقوع جنگ داخلی در عراق گفت: مگر سه عامل با اقتدار وارد میدان شوند و کار را فیصله بدهند. یکی فتوای مرجعیت است که وقتی دید کار به جاهای باریک می کشد، مثلا فتوایی که خروج بر نظام سیاسی را حرام بداند، تا اکثریت عراقیان به میدان بیایند. امروز مجوز مرجعیت وجود ندارد و جدایی این دو بخش برای ملت عراق قابل درک نیست. شاید اگر کارد به استخوان برسد فتوا دهند. یعنی وقتی ببینند نجف کلا از دست رفته شاید فتوا بدهند. متاسفانه امروز کنترل نجف و کربلا در دست آشوبگران است. باید دید آیت الله سیستانی در چه زمانی وارد میدان می شوند. این فتوا دو گروه را به میدان می آورد اول حشد الشعبی که قدرتمند است و می تواند با آشوبگران مقابله کند ولی امروز این گروه مجوز رسمی و شرعی ندارد و کشته می دهد و دیگری بخش ساکت مردم است که در خانه هایشان هستند.

بعثی ها هنوز هم در برخی مناصب دولتی حضور دارند و خیانت زیادی وجود دارد

امروز شرایط عراق بسیار بهم ریخته است

برای تقویت جایگاه مرجعیت، حشدالشعبی و بازگشت محبوبیت ایران باید فرصتی به مردم عراق داد تا هر کسی را که می خواهند پیشنهاد بدهند

داعش این بار به صورت سنی بر نمی گردد و در قالبی شیعی ظاهر می شود

یک کارشناس مسائل استراتژیک در مورد اینکه آیا بعثی هایی که امروز در عراق برنامه ریزی می کنند شناسایی شده اند؟ گفت: بله همه آنها امروز شناسایی شده اند، ولی کسی وارد میدان نمی شود و ارتش و سیستم امنیتی و پلیس به دلیل ضعف و فساد دولت کاری انجام نمی دهد. بعثی ها هنوز هم در برخی مناصب دولتی حضور دارند و پا‌کسازی صورت نگرفته و خیانت زیادی وجود دارد. اطلاع رسانی درست انجام نمی شود و اشتباهات زیادی وجود دارد و رهبری سیاسی قدرتمند نیست و آلودگی به فساد بسیار زیاد است و نمی توانند به خوبی پیش بروند، در این بین آمریکا و ترکیه و عربستان و امارات نیز کار خود را می کنند. امروز شرایط عراق بسیار بهم ریخته است. این اقلیت از گروه خاموش که اکثریت هستند موثرترند. چون گروههای خاموش نه مسلح هستند و نه اقتداری دارند و نه مجوز شرعی دارند. برای تقویت جایگاه مرجعیت و حشدالشعبی و بازگشت محبوبیت ایران باید فرصتی به مردم داد تا هر کسی را که می خواهند پیشنهاد بدهند یا خوب در می آید و یا بد خواهد بود و ملت عراق خود متوجه انتخابشان می شوند، ولی هر چه باشد بهتر از لجبازی ملت عراق با نظام سیاسی است. امروز کسی جرات نمی کند در خیابانها حرفی بزند. چون مردم برخورد می کنند و حالت تروریستی پیش آمده است و زمینه خوبی برای بازگشت داعش فراهم آمده است. البته این بار داعش به صورت سنی بر نمی گردد و در قالبی شیعی ظاهر می شود. آنها حتی رهبران شیعه خود را آماده کرده اند، یکی السرخی و دیگر مقشر الحسنی و دیگری الیمانی که این سه نفر به صورت مرجع با عمامه های بزرگ در رسانه ها ظاهر می شوند و به عنوان مراجع بزرگ نجف معرفی می شوند. گفته می شود این افراد تربیت شده اند و ریشه آنها به بعثی های زمان صدام می رسد. حتی برخی از این افراد شیعه نیستند. آقای منتشر حسنی شیعه نیست ولی آیت الله شده و مرجع است و چون سید است مقبولیتی دارد.

بعد از کشتن نوجوان عراقی، فرهنگ شیعه داعشی در بین برخی ایجاد شده است

این کارشناس مسایل عراق افزود: این افراد از شورش حرف می زنند و مردم را بر علیه ایران و مرجعیت و حشد الشعبی می شورانند و  برخی مردم از این افراد حرف شنوی دارند و توسط این افراد سازماندهی شده اند. آنها حقوق های خوبی می دهند و تا ۶۰۰ درهم یا دلار نیز می پردازند. عربستان و امارات هزینه زیادی کرده اند و در عمان و اردن و امارات ساکن شده اند و از طریق ماهواره ها و فضای مجازی مردم عراق را تحریک می کنند. این افراد که به عنوان جایگزینان مرجعیت معرفی شده اند می توانند رهبران داعش شیعه باشند. بعد از کشتن آن نوجوان، فرهنگ شیعه داعشی در بین برخی ایجاد شده است. این افراد همه مدعی شیعه بودند و این نوجوان با صلوات بر محمد و آل محمد تکه تکه شد و سی ضربه چاقو خورد و در خیابانها کشیده شد و بعد او را لخت کردند و آویزان کردند. بعد  پایین آوردند و سرش را بریدند. ما در شیعه چنین چیزی نداشتیم. این کار داعش است و امروز عربستان و اسرائیل بخاطر تولد این فرهنگ در شیعه جشن گرفته اند. آنها با الله ا‌کبر سر می بریدند و اینها با صلوات بر محمد و آل محمد سر می برند.معلوم است، پشت پرده ماجرا هدایت شده است. این درگیری شیعه با شیعه است.

سال آینده برای لیبی سرنوشت ساز خواهد بود

با بازگشت ادلب وضعیت سوریه بهبود می یابد و شرایط جدیدی در منطقه ایجاد می شود

وی در ادامه افزود: اما در مورد لبنان خوش بین هستم. در رابطه با یمن هم امیدوارم چون یمنی ها توانستند سعودی ها را ادب کنند و سر عقل بیاورند. شرایط لیبی نیز شرایطی جدید خواهد بود و سال آینده برای لیبی سالی سرنوشت ساز خواهد بود. با توجه به برگذار شدن انتخابات آرامش نیز به الجزایر بر می گردد. تظاهرات ده ماهه رو به افول است و به احتمال زیاد رییس جمهور منتخب بتواند با قطع دستهای فرانسه و سعودی و امارات وضعیت این منطقه را سامان بدهد. تونس نیز حال و روز خوبی دارد، شرایط سودان مبهم است و دولت انتقالی نتوانست خواسته های مردم را عملی کند و با توجه به قحطی گسترده در سودان بعید است آنها بتوانند دوره خود را تمام کنند. کمبود ها در سودان زیاد است و مردم بعد از سرنگونی البشیر خیری ندیده اند. وضعیت رژیم صهیونستی متزلزل است، اقتدار مقاومت بالا رفته است. هم حزب الله و هم حماس و هم جهاد اسلامی قدرت گرفته اند. با بازگشت ادلب وضعیت سوریه نیز بهبود می یابد و شرایط جدیدی در منطقه ایجاد می شود.

ایران خواسته مردم عراق را بپذیرد

یک کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص وضعیت نفوذ ایران در منطقه در سال آینده گفت: اگر بتوانیم مساله عراق را به خوبی مدیریت کنیم و حرکتهایی مورد پسند مردم انجام دهیم، بهتر خواهد بود. ما در تمام مسائل دخیلیم  و مردم عراق ادعای بی طرفی ایران را نمی پذیرند. ما نمی توانیم بگوییم ایران بی طرف است. گروههای حاکم در عراق تماما طرفدار ایران هستند، لذا برخی شورش ها برعلیه ایران است و در این شرایط ما باید دست به ابتکار عمل بزنیم. اشکالی ندارد ایران خواسته مردم عراق را بپذیرد و کسی را که مردم عراق انتخاب کرده اند با وجود مشکلاتی که دارد و البته بدنامی احتمالی او قبول کند. این مساله محبوبیت ایران را در عراق بالا می برد. این نشان می دهد ایران در عراق دخالت منفی ندارد و از خواسته های مردم پشتیبانی می کند. آنجاست که حداقل اگر همه مردم راضی نمی شوند لااقل چند قسمت می شوند و این برای ما بسیار خوب است. به دلیل اینکه شرایط داعشی در عراق وجود دارد، در هر صورت عراق به ایران متوسل می شود. مردم در نهایت به ایران پناهنده می شوند و حاکمان نیز از ایران کمک می گیرند چون نه سعودی ها و نه اسرائیلی ها به آنها کمک نمی کنند. به نظر من عراق با ایران است و فقط نوساناتی در این رابطه پیش آمده است.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.