زمان انتشار : ۱ آبان ,۱۳۹۸ | ساعت : 12:13 | کد خبر : 206171 |
, , ,

پیش‌بینی | واشنگتن‌پست: موقعیت ترامپ ضعیف‌تر می‌شود

شفقنا آینده- دونالد ترامپ که در تمام دوران سیاسی‌اش علاقه داشته خود را در موضع قدرت نمایش دهد، وارد چالش برانگیزترین دوره ریاست‌جمهوریش شده است. دوره‌ای که تقریباً در تمام جبهه‌ها موقعیتی تضعیف شده دارد و تحقیقات استیضاح و خطر خروج از قدرت نیز این ضعف را تشدید کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از واشینگتن‌پست؛ در حال حاضر ترامپ درگیر در فصلی از ضعف است. رهبران خارجی با شرمندگی خواسته‌هایش را رد کرده و با مواضعش مخالفت می‌کنند. مقامات دولتی با مشارکت در تحقیقات استیضاح آشکارا آمال و آرزو‌هایش را نادیده می‌گیرند. دادگاه‌های فدرال علیهش حکم داده‌اند. قانونگذاران و نمایندگان جمهوریخواه از او انتقاد می‌کنند. ترامپ حتی کنترلش را بر رسانه‌های مهم محافظه‌کار نیز از دست داده است. نظرسنجی‌ها حکایت از این می‌کنند که آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای با عملکرد شغلی ترامپ مخالفت کرده و روز به‌روز بیشتر خواهان استیضاحش می‌شوند.

و حالا در اتفاقی عجیب که می‌توان آن را امتیازی غیرمنتظره برای منتقدان دانست، ترامپ اعلام کرده که دیگر قصد میزبانی از رهبران جهانی اجلاس گروه هفت را در باشگاه گلفش در فلوریدا ندارد. او این تصمیم را بعد از دو روز انتقادات بی‌وقفه رسانه‌ها مبنی بر این‌که ترامپ چرا باید یک گردهم‌آیی دیپلماتیک رسمی را در املاک شخصی‌اش میزبانی کند، اتخاذ کرد.

بسیاری از متحدان جمهوری‌خواه ترامپ مخالفت خود را با تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ابراز کردند- که تهاجم خونبار ترکیه به نیروهای کرد و غیرنظامیان ساکن در مناطق شمالی سوریه را کلید زد.

ترامپ البته در پاسخ به این انتقادات به نامه «بسیار محکم و شدیداللحن» خطاب به رجب طیب اردوغان اشاره کرده که از او خواسته به سوریه حمله نکند. او نوشته که «کار احمقانه نکن»، اما مقامات ترکیه فاش کرده‌اند که رهبر ترکیه نامه ترامپ را به سطل آشغال انداخته و بعد هم از ترامپ انتقاد کرده که احترامی برای کسی قایل نیست- و بنابراین کسی هم احترامی برای او قایل نیست.

سناتور میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ که در نهایت انتخابات درونی جمهوری‌خواهان را به ترامپ باخت، در یک سخنرانی تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه را یک جریان خون در سالنامه های تاریخ آمریکا می‌داند: «آیا ما چنان ضعیف و از نظر دیپلماتیک آنقدر بی‌کفایت شده‌ایم که ترکیه در مقابل ایالات متحده آمریکا دست بالا را می‌گیرد؟ ترکیه؟».

میچ کانل، رهبر اکثریت سنا هم به شدت ترامپ و اظهار نظر مشهورش درباره بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه را زیر تیغ نقد برده است: «جنگ‌های آمریکا زمانی بی‌پایان خواهند شد که ما نتوانیم در آن‌ها پیروز شویم».

چارلز شومر، رهبر جریان اقلیت سنا نیز با این انتقاد که «ترامپ زمانی که نباید، قدرت نشان می‌دهد و زمانی که باید قدرتش را بروز دهد، بیشترین ضعف را نشان می‌دهد» رئیس‌جمهور را زیر سوال برده است.  او در یک گفتگوی تلویزیونی می‌گوید که «وقتی ترامپ با اردوغان پای تلفن حرف می‌زند، ضعیف‌تر از همیشه بود. او باید به اردوغان می‌گفت که تو حق این کار را نداری. آمریکا به تو اجازه این کار را نمی‌دهد. در عوض او به اردوغان چراغ سبز نشان داده و سپس، بعد از چند ساعت نامه‌ای فرستاده که الکی تهاجمی و تحریک‌کننده است و باعث می‌شود اردوغان هم آن را نپذیرد».

تضعیف موقعیت آمریکا در جریان لغو توافق‌نامه مهم معامله تجاری با چین نیز به چشم می‌خورد- که پس از ماهها مذاکرات متوالی در پکن در نهایت مقامات چینی از تأیید عناصر اصلی توافق مفروض امتناع ورزیدند- که نشانه‌ای روشن از ادامه اختلاف بین طرفین است.

دیوید اکسلرود که در دوران باراک اوباما به‌عنوان مشاور ارشد کاخ سفید خدمت می‌کرد، می‌گوید: “وقتی پرده عقب می‌رود، معلوم می‌شود که جادوگر شهر اوز کوتوله‌ای بیش نیست. اگر ورد زبان‌تان قدرت و قوت باشد، و اما هرجایی که پا می‌گذارید نشانه‌های ضعف دیده شود، خطرناک است». اکسلرود می‌افزاید که «روان او روی این‌که تصویر قدرتمندی از خود نشان دهد متمرکز است، اما با این حال به نظر می‌رسد که قدرتمندان او را به چیزی نمی‌گیرند».

استفانی گریشام، مدیر ارتباطات کاخ سفید ادعاهای موجود در این مورد را که موقعیت ترامپ در هفته‌های اخیر به‌شدت تضعیف شده است، رد کرد و نوشت که «این دولت به کسب دستاوردهای جدید برای کشور ادامه می‌دهد».

ترامپ از تصمیم خود درباره سوریه دفاع کرده و استدلال می‌کند که او در تصمیمی دشوار و عاقلانه و عاشقانه خواسته به ترک‌ها و کردها یاد دهد در مواقع دشوار تصمیمات درست بگیرند. ترامپ هم‌چنین دموکرات‌ها و رسانه‌ها را به‌واسطه تحقیقات استیضاح به خیانت به مردم آمریکا متهم کرده و ادعا می‌کند که استیضاح صرفا به این دلیل برنامه‌ریزی شده تا  نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ را زیر سوال ببرد.

دونالد ترامپ اخیرا در کارزار انتخاباتی‌اش به بیش از بیست هزار نفر از هوادارانش که در دالاس گرد آمده بودند گفت که «اقتصاد ما شکوفا شده، مردم ما در حال پیشرفت هستند، کشور در حال شکوفایی است و ملت از گذشته قوی‌تر شده است. اما هر چه آمریکا پیشرفت کند، این دموکرات‌های دیوانه پر از نفرت و عصبانیت می‌شوند. دیوانه. آن‌ها دیوانه هستند».

نکته مهم این‌که قدرت و سیطره ترامپ در قلمرو خودش نیز به چالش کشیده می‌شود. ترامپ با توجه به این‌که دولتش درگیر بحران شده، دیگر نمی‌تواند نیروهایی را که زمانی محکم پشت سرش ایستاده بودند، کنترل کند. گفته می‌شود بسیاری از مقامات دولت ترامپ، از جمله منصوبان عالی‌رتبه سیاسی به کاپیتول‌هیل رفته‌اند تا در مقابل بازرسان استیضاح درباره اتفاقات دولت افشاگری کنند. افشاگری‌هایی که آگاهان امر آن را رد کردن گفته‌های صریح ترامپ درباره فرمایشی بودن دادگاه عنوان کرده‌اند و این تعبیر نه چندان مودبانه که نزدیکان ترامپ پوزه‌بندی را که او بر دهانشان زده بود، پاره کردند.

ترامپ توسط قانون نیز تحت فشار قرار گرفته است. اخیرا دادگاه تجدیدنظر فدرال در واشنگتن در جریان یک دعوای گسترده حقوقی علیه رئیس جمهور حکم داد و اظهار داشت که کنگره می‌تواند به اطلاعات مالی و سوابق تجاری هشت سال اخیر ترامپ دسترسی پیدا کند.

بحران‌های پشت سر هم که برای دولت پیش آمده، از جمله درباره تصمیم ترامپ مبنی بر میزبانی اجلاس جی‌۷ در املاک شخصی‌اش در فلوریدا، کاری کرده که کنترل ترامپ بر حزبش نیز تضعیف شده است. در جریان حواشی و جنجال‌های گذشته ترامپ بیشتر نمایندگان جمهوری‌خواه حتی اگر در بین خود او را مورد انتقاد قرار می‌دادند، اما در مجامع عمومی از رئیس جمهور دفاع می‌کردند، اما اخیرا بعضی از جمهوری‌خواهان آشکارا علیه ترامپ حرف می‌زنند.

دیروز بالاخره بعد از این جنجال‌ها ترامپ از تصمیمش برای برگزاری اجلاس جی‌۷ در کالیفرنیا عقب‌نشینی کرد و گفت درباره اماکنی مانند کمپ دیوید فکر خواهد کرد.

یکی از بزرگترین مزایای سیاسی ترامپ پوشش مثبت رسانه‌های محافظه‌کار و دفاع همه‌جانبه آن‌ها از او بوده است، اما به‌نظر می‌رسد دیوار آتش مدافعان وفادار ترامپ در حال شکستن است. ترامپ در چند وقت اخیر از کانال فاکس نیوز عصبانی شده، چرا که در یک نظرسنجی مردم را علیه ترامپ تصویر کرده است.  بعد از این‌که فوکس نیوز اعلام کرد که ۵۱ درصد آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند، ترامپ در توییتر گفت که «فوکس با آن روزهای خوب گذشته فرق کرده» و از این رسانه سابقا هوادار شکوه کرد. دراج ریپورت که شاید بتوان آن را بانفوذترین وبسایت در بین رسانه‌های محافظه‌کار نامید، نیز، در هفته‌های اخیر تیترها و اخبار متعددی علیه ترامپ کار کرده است. این‌ها همه یعنی ترامپ در موقعیتی بسیار شکننده به استقبال فصل انتخابات می‌رود- که می‌تواند خبری خوشایند برای تمام کسانی باشد که به آمریکای بدون ترامپ فکر می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.